haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« på: juni 04, 2014, 13:02:06 pm » |
|
Ser for meg at denne etterhvert kan bli et populært alternativ å stappe inn i gamle folkevogner http://www.motorauthority.com/news/1022843_first-details-on-porsches-new-four-cylinder-boxer-360-hp-version-planned?fbfanpageGoogle Trans: Porsches administrerende direktør Matthias Mueller bekreftet nylig at det utvikles en ny firesylindret boxer-motor til å drive sin neste generasjon av sportsbiler , og starter med den neste Boxster og Cayman mot slutten av tiåret , og nå har vi noen flere detaljer på motoren, inklusive ccm og krafttall .
Ifølge CAR, har Porsche utviklet tre versjoner av motoren, 1,6 , 2,0 og 2,5 liter. 1,6 - literen sies å levere 210 hestekrefter, mens 2,0 - liter sies å være god for 286 hestekrefter og 295 nm. 2,5 - liters bør være god for opp til 360 hk og 347 nm ifølge rapporten. For å oppnå disse tallene, blir disse turbomatede samt direkte innsprøytingsteknologi.
Mens alle tre motorene har blitt utformet, er det bare de 2,0 - og 2,5 - litere forventes å bli brukt av Porsche. 1,6 - liters sies å ha blitt designet for innstegsnivår-roadsterne Porsche vurderer å lansere , men har siden kansellert .
Motoren dukker opp i neste Boxster og Cayman. Vi vil også se motorene blir bruit i Porsche Macan og Cayenne, eventuelt integrert med hybrid teknologi. Til slutt vil vi trolig se motoren brukt 911 , spesielt hvis Porsche oppnår suksess med sin firesylindret ( V - 4 ) 919 Hybrid LMP1.
(Obs, Porsche har allerede en firesylindret modell i sin lineup, Macan , men motoren i denne modellen er en rekkefirer lånt fra Audi .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #1 på: juni 04, 2014, 13:15:12 pm » |
|
Blir vel vannkjølt denne da....
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #2 på: juni 04, 2014, 13:23:37 pm » |
|
4 sylindra 911!!? Nå går de for langt her...
Men sikkert gull til boble-bruk! (om 15 år)
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: juni 04, 2014, 13:24:56 pm » |
|
Ehh.. Ser jeg syner, eller har Mr. haz lagt ved bilde av en 6er? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #4 på: juni 04, 2014, 13:51:03 pm » |
|
Jeg og teller 6 stk pinner som skal gå ut og inn..
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: juni 04, 2014, 14:02:49 pm » |
|
Jeg og teller 6 stk pinner som skal gå ut og inn..
Jeg ser: - 6 injectors - 6 innsugskanaler - 6 sylindre - 6 råder Basert på hva jeg ser så TROR jeg dette er en 6 sylinder motor.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
hauganfoto
Seniormedlem
   
Innlegg: 428
Bosted: Drevsjø
Jørn Kristensen
|
 |
« Svar #6 på: juni 04, 2014, 14:33:06 pm » |
|
 [/quote] Jeg ser: - 6 injectors - 6 innsugskanaler - 6 sylindre - 6 råder Basert på hva jeg ser så TROR jeg dette er en 6 sylinder motor. [/quote] å fytti grisen, den lo jeg faktisk høyt av 
|
|
|
Loggført
|
1954 Tempo Handy 1954 Ferguson gråtass 1973 1303s Og to bruksbiler...
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #7 på: juni 04, 2014, 14:57:11 pm » |
|
Porsche skal kun forbrenne i 4 av sylinderne. De to sylinderne innerst mot svinghjul skal kun pumpe luft for å få renere avgass. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #8 på: juni 04, 2014, 15:09:13 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #9 på: juni 04, 2014, 17:59:35 pm » |
|
For en søt og forutsigbar gjeng dere er Bildet er selvfølgelig et illustrasjonsfoto, men det skjønte dere vel sikkert. Men klart, hadde det vært omvendt så hadde jeg også påpekt det åpenbare. Litt overrasket er jeg over at det er den store snakkisen her? Hallo folkens, firesylindret boxermotor!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #10 på: juni 04, 2014, 21:27:21 pm » |
|
Subaru lager de med samme effekt, og til og med til Diesel fuel. Til en brøkdel av hva denne motoren kommer til å koste. Så jeg skjønner ikke helt greia. Eller er det navnet Porsche som er det viktige.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #11 på: juni 04, 2014, 23:02:17 pm » |
|
Tipper Porsche er kneppet mer interessert i å utvikle egne motorer enn å bruke Subru sine, selv mener jeg dette er et steg i riktig retning for Porsche
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: juni 04, 2014, 23:17:52 pm » |
|
Det bør gå an å få en 1600cc 16V 4 sylindret turbomotor med 350hk og 100'km garanti.  Vi klarer det jo på 8V, men uten garantien
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
haz
Supermedlem
    
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene
|
 |
« Svar #13 på: juni 04, 2014, 23:38:14 pm » |
|
Holder du på med folkevogn fremdeles?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: juni 04, 2014, 23:48:05 pm » |
|
Holder du på med folkevogn fremdeles?
Jeg? Seff. Mye bedre enn porsche a gitt 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #15 på: juni 04, 2014, 23:54:30 pm » |
|
Du missforsto. Jeg har ikke akkurat Porsche dilla... så det jeg mente var. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være så stort på et luftkjølt vw forum. Om det er en vannkjølt Porsche eller subbis spiller da vel ingen rolle. Subaru har da allerede 2,5 liters STI motor på 305 hp og antar de har lengre garantier enn Porsche. Til en mye lavere kostnad. Begge er boksere med vann. Og ingen av de er stemplet med noen vw logo. Så det forsøker å få frem er hvorfor dette i det hele tatt en nyhet for oss boblefolket. Eller tenker vi fortsatt på Porsche som en vw. Fordi Ferdinand Porsche tegnet den første bobla. Eller er det hekkmonteringen vi drar en sammenligning til. Har egentlig aldri skjønt greia. At Porsche utvikler nye boxermotorer for å henge med skjønner jeg godt med så sære kunder de har. Hvilket annet bilmerke har mått beholde samme takprofil og grunnleggende design på en bil i 40 år pga kundene. De tør neppe sette noe annet enn en boxer i hekkmodellene sine. Bare se på storsatsingen 928. Porsche la mye penger i utviklingen. Og produserte en bedre bil enn 911... Men kundene sa nei. Og skulle ha bilene tilnærmet like som på 70 tallet. Når vi først er inne på vann, effekt og andre bilmodeller.. er dette for meg mye mer interessant. Bare synd av CEO head Mazda chief har satt ned foten for all utvikling. Bummer http://www.mazda.com/stories/rotary/16x/ Tipper Porsche er kneppet mer interessert i å utvikle egne motorer enn å bruke Subru sine, selv mener jeg dette er et steg i riktig retning for Porsche
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #17 på: juni 07, 2014, 19:01:37 pm » |
|
Det som kan gjøre det interessant for de som evt kunne tenke seg vannsøl i folkevogna si, er at om pordche hadde klart å lage denne motoren så og si problemfri, noe jeg tviler på, så er det ingen som er interessert i disse motorene om bilen må høgges og da kan de bli billige. For det er jo ingen med vettet i behold som setter en slik i sin 73 rs replika.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #18 på: juni 07, 2014, 21:34:05 pm » |
|
Kanskje litt off topic her, men er det noen som har prøvt T1/4 kjøling og bare luft på en Subarumotor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #19 på: juni 08, 2014, 18:40:49 pm » |
|
Hva mener du med det? Du får jo ikke kjørt noenting av en subarumotor uten en radiator?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #20 på: juni 08, 2014, 18:43:47 pm » |
|
Oxy-subi med scat spilt port topper? 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #21 på: juni 09, 2014, 18:37:43 pm » |
|
Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #22 på: juni 09, 2014, 20:55:18 pm » |
|
Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?
Seff Men det er nok mulig å få til. Enda bedre er nok 911 topper så du får OHC. Finnes det luftkjølte 911 topper med 4 ventiler per sylinder?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #23 på: juni 09, 2014, 22:04:20 pm » |
|
Hørtes ut som mye arbe og lite gevinst erlend, poenget med subi må jo være 16v eller vannkjøling eller begge deler?
Seff Men det er nok mulig å få til. Enda bedre er nok 911 topper så du får OHC. Finnes det luftkjølte 911 topper med 4 ventiler per sylinder? Det tror jeg ikke, nei. Nærmeste du kommer, blir toppene på Porsche 959. Luftkjølte sylindre, men vannkjølte topper, nettopp så det skulle bli mulig med 4 ventiler per sylinder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|