Bjørnar
|
 |
« på: desember 18, 2007, 23:49:35 pm » |
|
Har kommet over en magirius motor på nabogården til besteforeldrene, som jeg får plukke alle 8 sylindrene ifra. Tanken var/er å bruke disse i en type 4 motor som jeg skal prøve å få litt mere guff utav. Motoren er en 2.0 CU, maskinering er ikke noe problem (freebee) Har spurt litt om magirius sylindre blandt folk, men de fleste rynker på nesen og fraråder meg å bruke tid og penger på dette. Så da er spørsmålet, hva er ulempen med disse sylindrene? Eller er det at mange ikke kjenner til de, og derfor negativ? Motor'n skal, hvis det blir motor av den i en type 2
Kom med synspunkter, positive og/eller negative...
og nei, dette skal ikke bli en type 1 vs. type 4 tråd...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VW 1303 S
Medlem
  
Innlegg: 219
Bosted: Sandnessjøen
VW 1303 S 1974 og 1300 1967
|
 |
« Svar #1 på: desember 19, 2007, 07:31:09 am » |
|
Tja hvorfor ikke hvis man har tid og ork, men jeg ville kjøpt et ferdig CIMA sylindersett med større borring.
|
|
|
Loggført
|
Medlem TVWK & YHMK
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #2 på: desember 19, 2007, 08:47:14 am » |
|
Magirius sylindrer er helt greie de. Må man betale for dreiejobben blir det fort dyrt da det er en del arbeid å få disse maskinert. "Halve bilcross og rallycross miljøet" bruker disse, så de som rynker på nesen vet ikke hva de snakker om. Borring på disse er 100 mm originalt men det er ikke problem å borre disse til 106.3 (4,185") Finnes ikke større en 105 mm til T-4, så skal du ha større en det er dette valget.
Helt greie sylindrer, men å kjøpe løse sylindrer i USA er kanskje billigere.
|
|
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: desember 19, 2007, 10:13:37 am » |
|
Mahle selger Deutz sylindre nye og de er slettes ikke dyre. Men som Holmen sier - de må dreies ned.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #4 på: desember 19, 2007, 13:05:47 pm » |
|
Takk for svar! Da blir det demontering av sylindre, siden jeg får disse gratis og har tilgang til maskinarbeider/svigerfar med maskinpark bør det være mulig å få til. fortsettelse følger... en gang! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: desember 19, 2007, 13:22:34 pm » |
|
Håper vi får se en prosjekt tråd i emnet?!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #6 på: desember 19, 2007, 13:35:02 pm » |
|
Jeg regner med det blir to motorer ut av disse 8 sylindrene; skal du ha begge selv eller blir det muligheter for en støvete og grønn Bay-panel også...?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Holmen
|
 |
« Svar #7 på: desember 19, 2007, 14:25:59 pm » |
|
Hører jeg 3051 ccm med turbo? 4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....
|
|
« Siste redigering: desember 19, 2007, 14:33:23 pm av Holmen »
|
Loggført
|
Jeg liker buet frontrute - 1303......
|
|
|
EspenX
Supermedlem
    
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo
Praise the raised
|
 |
« Svar #8 på: desember 19, 2007, 14:47:09 pm » |
|
Ble nysgjerrig jeg nå, er det snakk om sylindre fra en gammel Magirus Deutz-motor fra tiden de lagde luftkjølte lastebilmotorer, eller er det noe annet med lignende navn?
Hvis det er førstnevnte, passer deler fra en (diesel?) motor fra et annet selskap på VW-motorer?
|
|
|
Loggført
|
1969 Militær-buss 
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #9 på: desember 19, 2007, 16:09:18 pm » |
|
Hører jeg 3051 ccm med turbo? 4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....
Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #10 på: desember 19, 2007, 18:55:02 pm » |
|
JHU: Skal prøve ta litt bilder underveis, HVIS sylindrene er brukbare og det er faktisk mulig å få de løs...  Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer.. Holmen: Ja det hadde vært noe, tror nok det blir litt drøyt med 3 liter turbo EspenX: Joda det er riktig det, luftkjølt v8 fra gammel Magirius Deutz lastebil. Etter en runde i dreibenken passer disse på type 4 blokka
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #11 på: desember 20, 2007, 01:12:35 am » |
|
Syncronaut: Vi blir nok enige om ett eller annet... kan jo være greit å ha ett sett liggende også, når det første skjærer..
Du vet det Bjørnar, det er alltid greit å ha noe liggende 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
V-111
Medlem
  
Innlegg: 123
Bosted: Grong
|
 |
« Svar #13 på: desember 20, 2007, 13:21:07 pm » |
|
Hører jeg 3051 ccm med turbo? 4.185 stempel på Scat 86 mm veiv.....
Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Syncronaut
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: desember 20, 2007, 15:36:44 pm » |
|
Mye kulere med original-look kjøleblikk og 2 utslitte org Solex 32-34 PDSIT gassere, en skikkelig astmatisk dreiemomentmaskin  Det er ikke riktig at det blir en dreiemomentsmaskin, du bare begrenser det slik at maksimalt dreiemoment blir produsert ved lavere turtall. Tjaaaa, det skulle vel komme an på litt andre ting enn de to enkle og små gasserne også det... Jeg skrev det nå mest på tull, jeg da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|