mai 04, 2025, 06:23:31 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Originalprat
>
Krigsmodeller
(Moderator:
SplitMan
) >
Bensin
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Bensin (Lest 7859 ganger)
EspenN
Medlem
Innlegg: 119
Bosted: Lena
Bensin
«
på:
juli 27, 2014, 22:54:29 pm »
Leste akkurat en artikkel fra "Motor veteran" vedr. bensin. Der hevder de at man skal bruke 98 oktan på gamle motorer da denne ikke inneholder etanol noe 95 oktan gjør. Etanol er i følge samme tidsskrift skadelig for gamle motorer.
Hva mener ekspertisen?
EspenN
Loggført
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
Sv: Bensin
«
Svar #1 på:
juli 28, 2014, 08:32:48 am »
Jeg fyller 98 oktan.
Loggført
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
TomR
Supermedlem
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen
Sv: Bensin
«
Svar #2 på:
juli 28, 2014, 09:37:38 am »
Uten at jeg har belegg for dette, men vissnok en del som har gjort no tester på dette og har falt på 98 blyfri fra Statoil da denne inneholder 0% etanol - mens 95 inneholder x antall %. Husker ikke hvbor jeg leste dette, så ta det for det som det er..
Loggført
- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Isak
Medlem
Innlegg: 104
Bosted: Ottestad
Sv: Bensin
«
Svar #3 på:
august 03, 2014, 21:03:36 pm »
Jeg støtter de to siste. Først og fremst på grunn av lagringskvalitet. På grunn av alle additivene pluss tilsetting av etanol, har visstnok ikke bensin samme holdbarhet som tidligere og vi er i ferd med å få samme problemer med holdbarhet som f. eks i USA. Så vidt jeg vet garanterer bensinprodusentene holdbarhet på kun fire måneder. Det siste jeg hørte var imidlertid at Statoil skal slutte å produsere 98 oktan som til nå har vært "ren bensin". Jeg håper det ikke stemmer.
Jeg er absolutt ingen ekspert, men det er dette jeg har klart å lese meg fram til på diverse fora.
ISAK
Loggført
Type 1 1950
Type 1 1968
Type 2 1966 ambulanse
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...