Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« på: juli 31, 2014, 09:31:15 am » |
|
Bygger om til datasprut på 1915cc turbo da jeg ikke klarer å få vekk tenningsbank og oljerøyk fra turbo. Trenger alt, pumpe, innsugsmanifolder, spjeldhus, rør, ledningsnett, 350cc dyser, sensorer og styring, tenning. NB! Har nå flyttet til Norges 4.største by, der de har E85. Må altså tåle alkohol. (delene) Har alt på eksos og turbosiden, turbo blir montert høyt som tidligere, kompressorutgang blir i senter av innsugsrøra. Satser på deler til å gi lave 12sek på 900kg 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: juli 31, 2014, 09:44:35 am » |
|
Du må ha større enn 350cc dyser på E85...
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #3 på: juli 31, 2014, 10:37:57 am » |
|
Du må ha større enn 350cc dyser på E85...
Jeg har 4 stk 998cc dyser hvis det er av interesse. Disse er nye og ubrukte lav ohm dyser. JAB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #4 på: juli 31, 2014, 20:03:52 pm » |
|
Blir ecu bygget av en på forum, ms2 firmware og software. Har nå cb sine billigste efi innsugsmanifolder. 998cc, kan det bli mye? Har også cb digital fordeler montert, kan denne brukes, evn byttes i fordelerløst?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #5 på: juli 31, 2014, 20:25:42 pm » |
|
Kjør crank trigger når du først er i gang. Så slipper du unøyaktig fordeler.
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #6 på: juli 31, 2014, 22:11:44 pm » |
|
Har et EDIS oppsett. Hva slags ecu skal du bruke? Velkommen over fra "the dark side"  ja, da tror jeg at jeg prøver edis oppsettet ditt. Pris? Bolt on?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #7 på: juli 31, 2014, 23:28:54 pm » |
|
Har crank trigger fra Mario Velotta også. Er du interessert i det og? Er den typen som monteres skjult bak reimhjulet.
Edis er ganske bolt on. Men litt kabling etc må du regne med.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #8 på: juli 31, 2014, 23:43:19 pm » |
|
Tar det som er enklest. Fester du vr eller hall sensor på den bolten i blokka mellom dynamofot og reimhjul da? Har brukt electromotive sitt før med wastespark og 60-2 hjul. Bruker 5v serpentiner belte med stramming på dynamofot. Vil dette stå i veien? (Klaring)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: juli 31, 2014, 23:53:53 pm » |
|
nei det monteres bak reimhjulet sånn ca kl 5, i den ene bolten som holder blokka sammen, skal se om jeg finner et bilde
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #10 på: juli 31, 2014, 23:58:06 pm » |
|
Du må ha større enn 350cc dyser på E85...
Jeg har 4 stk 998cc dyser hvis det er av interesse. Disse er nye og ubrukte lav ohm dyser. JAB disse passer vel bedre til en 10 sekunders bil  Tror halvparten er passelig til mitt prosjekt.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: august 01, 2014, 00:02:34 am » |
|
VR-sensorens plassering:
 trigger1.jpg (59.54 KB. 700x466 - vist 224 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #12 på: august 01, 2014, 00:11:13 am » |
|
Du må ha større enn 350cc dyser på E85...
Jeg har 4 stk 998cc dyser hvis det er av interesse. Disse er nye og ubrukte lav ohm dyser. JAB disse passer vel bedre til en 10 sekunders bil  Tror halvparten er passelig til mitt prosjekt. jeg brukte 185cc i min 1835 uten turbo og kom opp i ca 60% DC, så 998 høres mye ut ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: august 01, 2014, 08:12:18 am » |
|
VR-sensorens plassering: [ Vedlegg ]
Det ser bra ut. Har du coilpakker eller annet jeg trenger?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #14 på: august 01, 2014, 14:10:05 pm » |
|
Dyser: Ta utgangspunkt i max 80% duty cycle når du likevel skal kjøpe nye dyser Finnes greie kalkulatorer på nettet, denne for eksempel: http://fuelinjectorclinic.com/flow-calculatorFlow på dyser oppgis normalt på 3 bar / 43.5 psi bensintrykk
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #15 på: august 01, 2014, 14:48:36 pm » |
|
Du må ha større enn 350cc dyser på E85...
Jeg har 4 stk 998cc dyser hvis det er av interesse. Disse er nye og ubrukte lav ohm dyser. JAB disse passer vel bedre til en 10 sekunders bil  Tror halvparten er passelig til mitt prosjekt. jeg brukte 185cc i min 1835 uten turbo og kom opp i ca 60% DC, så 998 høres mye ut ja  Du satser jo litt gjør du ikke  Blir vel kanskje litt store, ja. Gleder meg til fortsettelsen. JAB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #16 på: august 01, 2014, 19:23:52 pm » |
|
VR-sensorens plassering: [ Vedlegg ]
Det ser bra ut. Har du coilpakker eller annet jeg trenger? ja. Skal lage en liten oversikt her 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: august 02, 2014, 00:59:29 am » |
|
Dyser: Ta utgangspunkt i max 80% duty cycle når du likevel skal kjøpe nye dyser Finnes greie kalkulatorer på nettet, denne for eksempel: http://fuelinjectorclinic.com/flow-calculatorFlow på dyser oppgis normalt på 3 bar / 43.5 psi bensintrykk shit! Det ble 650cc dyser gitt :-)
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: august 02, 2014, 02:12:44 am » |
|
Selv kjører jeg med 1400cc dyser på min lille 1641 motor og 2200cc dyser på min stor motor. Hvorfor velge dyser som kun lever nok når de som er større leverer mer en nok til samme pris og funksjon?
BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #19 på: august 02, 2014, 09:47:54 am » |
|
alt for store dyser og åpningstiden på lavfart/ tomgang kan gjøre den vanskelig å tune i det området. siden du må ned på åpningstider som er under det dysene klarer 1,5-2ms dessuten er forstøvingen på så store dyser mye dårligere. på en race motor går det fint , da kan man klare seg med ruskete tomgang etc. men på en gatemotor ville jeg valgt dyser som er sånn nogenlunde i området
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #20 på: august 02, 2014, 10:18:19 am » |
|
Jeg bruker 1000cc på min og de kjører på ganske lav duty cycle så har mer å gå på enn jeg kommer til å trenge. Jeg prøvde 650cc først da de skal holde til den effekten jeg så for meg(men da med bensin). Siden jeg valgte å gå på E85 holdt de ikke og makset ut på 280-300hk. Derfor byttet jeg til større injectors og bensinpumpe. Du skal på E85 så hvis du sikter på slik effekt så vil de ikke holde... Sikter du lavere så vil de nok holde...
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #21 på: august 02, 2014, 11:56:30 am » |
|
Da vil de nok trygt holde...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #22 på: august 04, 2014, 13:25:37 pm » |
|
Noen som har ca 650cc dyser, fuelrails med Clips til cb efi innsug? Var like mye i frakt fra CB som det varene koster... 121USD...
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #23 på: august 04, 2014, 13:26:29 pm » |
|
Noen som har ca 650cc dyser, fuelrails med Clips til cb efi innsug? Var like mye i frakt fra CB som det varene koster... 121USD...
piersideparts selger alt CB selger til samme pris, men kan sende med USPS til langt rimeligere frakt. Ingen vits å bestille direkte fra CB
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #24 på: august 05, 2014, 04:30:41 am » |
|
Noen som har ca 650cc dyser, fuelrails med Clips til cb efi innsug? Var like mye i frakt fra CB som det varene koster... 121USD...
piersideparts selger alt CB selger til samme pris, men kan sende med USPS til langt rimeligere frakt. Ingen vits å bestille direkte fra CB Flott! kan sjekke der
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #25 på: august 05, 2014, 04:32:57 am » |
|
VR-sensorens plassering: [ Vedlegg ]
Det ser bra ut. Har du coilpakker eller annet jeg trenger? ja. Skal lage en liten oversikt her  komt lenger på oversikt? 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #26 på: august 05, 2014, 18:21:49 pm » |
|
Jada, det jeg har liggende til tenning er:
EDIS-4 modul EDIS coil pack VR sensor VR sensorbrakett for skjult montering bak reinhjul CB reimhjul med innmontert 36-1 triggerhjul
Dette koster sånn ca $250-300 pluss moms og frakt hvis du skal kjøpe fra det store utland, så hva med 2000 pluss frakt for alt sammen?
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #27 på: august 05, 2014, 21:09:07 pm » |
|
Hvis du klarer å skille kremmeren fra rådgiveren... Hva synes du om CoP i stedet for coilpakke?  Er det bare et plass spørsmål, eller andre fordeler/ulemper? En liten fordel jeg kommer på, er at MSD sine lange tennplugghetter er myke, og vanskelig å sikkert vite om de er skikkelig på eller ikke, mens CoP er stive..  Jeg bruker serpentiner beltesats, så burde vel kanksje flytte over triggerhjulet, om du ikke har kilereimshjul til dynamo og.. :-)
|
|
« Siste redigering: august 05, 2014, 21:24:36 pm av Formula Vee »
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #28 på: august 05, 2014, 21:54:52 pm » |
|
Jeg har aldri vært kremmer  Jeg har ikke noen sterke meninger om CoP vs coilpakke; har kjørt med EDIS i et par-tre år, og det funker. Er veldig enkelt og greit, men med de nyeste oppdateringene av både firmware og hardware, er det veldig enkelt å styre tenningen direkte også. Mange liker ikke at EDIS-modulen tar kontrollen selv (det er den modulen som dekoder 36-1 hjulet og "bestemmer" når gnisten skal fyres), men fordelen med EDIS er som sagt at det funker, og den har også en "limp-mode" så hvis kontrolleren mister kontrollen, å setter den tenninga til fast 10° tror jeg det er, så du i alle fall kommer deg hjem. Hjelper lite hvis ikke ecuen klarer å styre bensinen, da men... Ulempene med EDIS er en ekstra boks i motorrommet, og så er det noen som er litt bekymret for at det er 12-15 år siden FORD leverte disse som standard i sine biler, så de som er på markedet er enten gamle eller så er det nye kina-varer til ettermarkedet av tvilsom kvalitet ( i noens mening) Grunnen til at jeg ville gå for CoP i Ghian var først og fremst å få en mer ryddig installasjon (ble kvitt både coilpacken og EDIS-modulen), men min "enkle" løsning med to driverkretser og 4 CoP'er fikk litt pepper av forståsegpåere som mente ikke driverne klarte å drive to CoPer hver. De CoP'ene jeg først hadde var uten innebygde driverkretser. Så da hadde jeg valget mellom å legge til to driverkretser til, eller å bytte til Ls-2 coiler. Dersom jeg skulle ha enda en boks med to ekstra drivere ble hele poenget med mer ryddig installasjon borte, så da endte jeg opp med LS-2. De har innebygde driverkretser, så da kjører jeg bare de logiske signalene rett fra ECUen inn i hvert sitt par med LS-2 coiler, og da slipper jeg noen eksterne bokser. Da er jeg også forberedt på å kjøre full-sekvensiell tenning skulle det ønsket dukke opp i fremtiden  Jeg har montert LS-2 coilene på baksiden av viftehuset, så det blir en veldig clean installasjon uten noen synlige bokser eller kabler 
|
|
« Siste redigering: august 05, 2014, 22:03:33 pm av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
|
|