april 27, 2024, 15:15:05 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Hjelp til kobling av BN2 bensinvarmer  (Lest 10564 ganger)
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« på: juli 31, 2014, 20:52:22 pm »

Jeg skal lage noen korte instruksjonsvideoer om overhaling av bensinvarmer, så all info rundt dette er av interesse

Hei, jeg har testet glødepluggen og fikset bensinpumpa, så nå skulle jeg prøvestarte bensinvarmeren,
men jeg har ikke fått tak i noen koblingsskjema som jeg skjønner (med fargekoder osv)
Så jeg tok likegodt bilde av ledningene jeg lurer på, og noen brytere/varsellampe jeg lurte på om jeg kunne bruke for å prøvestarte bensinvarmeren.


* PIC_0712x.jpg (96.14 KB. 700x525 - vist 260 ganger.)


Tenker da å bruke en bryter og varsellampe (12v) om det lar seg gjøre.


* PIC_0723x.jpg (144.15 KB. 550x365 - vist 289 ganger.)


I samme slengen hadde det vært fint om noen visste hvilken tykkelse på følerbladene som skal brukes for å justere "stiften" på bensinpumpa?
Jeg har fått justert den, men uten å bruke følerblad (eller-hva-det-nå-heter)  Gliser


* PIC_0688x.jpg (32.46 KB. 343x600 - vist 239 ganger.)



« Siste redigering: juli 31, 2014, 23:44:06 pm av FooZ » Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: august 02, 2014, 10:02:41 am »

Kontaktsettet i bensinpumpen skal ha 1mm klaring. Se bildet under.

Brun/hvit er minus til bensinpumpe
Grønn er pluss til bensinpumpe
Brun er jord/minus
Rød/hvit er konstant pluss fra sikring
Blå er pluss via av/på bryter

Men er du sikker på at denne bensinpumpen er til den varmeren? Trodde at de med slike farger på ledningene hadde en annen bensinpumpe som regulerer bensinmengden og derfor har ikke de brennerne trykkregulator. Alle de jeg har med membranpumpe har andre farger og kun tre ledninger ut på dette stedet.

Og skal du prøvestarte må du for all del stå utendørs  Glad  De kan ryke noe forferdelig i oppstarten, og går det galt, vil du ikke sette fyr på hus eller garasje.... Ha brannslukking i nærheten.


* BN2 Bensin.JPG (69.55 KB, 762x600 - vist 245 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #2 på: august 02, 2014, 11:12:36 am »

Kontaktsettet i bensinpumpen skal ha 1mm klaring. Se bildet under.

Brun/hvit er minus til bensinpumpe
Grønn er pluss til bensinpumpe
Brun er jord/minus
Rød/hvit er konstant pluss fra sikring
Blå er pluss via av/på bryter

Men er du sikker på at denne bensinpumpen er til den varmeren? Trodde at de med slike farger på ledningene hadde en annen bensinpumpe som regulerer bensinmengden og derfor har ikke de brennerne trykkregulator. Alle de jeg har med membranpumpe har andre farger og kun tre ledninger ut på dette stedet.

Og skal du prøvestarte må du for all del stå utendørs  Glad  De kan ryke noe forferdelig i oppstarten, og går det galt, vil du ikke sette fyr på hus eller garasje.... Ha brannslukking i nærheten.

Det var den pumpen som fulgte med da jeg kjøpte bensinvarmeren,
og de fleste BN2 videoene jeg har tittet på, har samme pumpen, om jeg ikke husker feil.

Jeg skal sjekke litt rundt og se hva jeg finner ut ang pumpen før jeg prøvestarter, ute på gårdsplassen  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #3 på: august 09, 2014, 01:13:02 am »

Jeg koblet som forklart, og alt ser ut til å funke, bortsett fra bensinpumpa  Rekker tunge
Den fungerer når jeg kobler den direkte til batteriet.  Hæ
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #4 på: august 09, 2014, 04:42:00 am »

Er det kansje pumpa på dette bildet jeg burde ha?
Kan jeg evt koble om slik at jeg kan bruke pumpa jeg har nå?
Hvis ikke, hva bruker de orginale pumpene til BN2 å koste her på forumet?


* 30392.jpg (48.46 KB. 648x392 - vist 276 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: august 09, 2014, 06:05:58 am »

Litt på usikker mark her, så håper noen kan korrigere viss jeg tar feil.
Slik jeg har forstått det er den pumpa du har, til de brennerne som har trykkregulator, og eldre brennere med retur til tanken (B2?)
Viss ikke du har trykkregulatoren skal du nok ha den pumpa som er på bildet ditt som regulerer mengden i forhold til turtallet på vifta.
Da er spørsmålet om du har trykkregulator eller ikke?

Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #6 på: august 09, 2014, 06:40:45 am »

Litt på usikker mark her, så håper noen kan korrigere viss jeg tar feil.
Slik jeg har forstått det er den pumpa du har, til de brennerne som har trykkregulator, og eldre brennere med retur til tanken (B2?)
Viss ikke du har trykkregulatoren skal du nok ha den pumpa som er på bildet ditt som regulerer mengden i forhold til turtallet på vifta.
Da er spørsmålet om du har trykkregulator eller ikke?



Nope, ikkeno trykkregulator her  Glad
Slik var bensinvarmeren da jeg fikk den (med plastdekselet, som jeg fjernet før jeg tok bildet)  Glad


* PIC_0725x.jpg (143.53 KB. 750x389 - vist 231 ganger.)



Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #7 på: august 09, 2014, 07:27:19 am »

Jeg kan også nevne at jeg kun fikk bensinvarmeren og bensinpumpen. Er jeg avhengig av flere deler?
Slik jeg har skjønt det, er den siste delen et bensinfilter, som jeg kan erstatte med et vanlig bensinfilter..?



* eber.jpg (107.5 KB. 579x357 - vist 244 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #8 på: august 09, 2014, 09:45:32 am »

Fant en verkstedhåndbok som tok for seg denne nye typen som kom til 1972 modellene.
VW kaller det bensinfilter med vannutskiller, og de er kun til brennere med trykkregulator og membranpumpe. Den du har, skal ha doseringspumpe og da bruker de vanlig filter.


* 01 BN2.JPG (48.03 KB, 632x600 - vist 311 ganger.)

* 02 BN2.JPG (32.93 KB, 391x600 - vist 272 ganger.)

* 03 BN2.JPG (40.84 KB, 387x600 - vist 265 ganger.)

* 04 BN2.JPG (42.46 KB, 393x600 - vist 258 ganger.)

* 05 BN2.JPG (18.02 KB, 485x600 - vist 218 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #9 på: august 09, 2014, 12:25:31 pm »

Jøss, takk for info, da blir det en del lesing i helga  Gliser
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #10 på: august 14, 2014, 10:41:10 am »

Fant en verkstedhåndbok som tok for seg denne nye typen som kom til 1972 modellene.
VW kaller det bensinfilter med vannutskiller, og de er kun til brennere med trykkregulator og membranpumpe. Den du har, skal ha doseringspumpe og da bruker de vanlig filter.

Jeg skjønner ikke det koblings-skjemaet. Hvor skal jeg montere varsellampa som viser at glødpluggen slår seg av?
Elektronikk er ikke min sterke side, så jeg håper jeg har litt bedre peil når bobla er ferdig.  Rekker tunge

Jeg fant forresten dette koblingsskjemaet, er det noe som kan brukes?


* Heater1_zps57ddc9b2.jpg~original.jpg (39.64 KB. 800x443 - vist 315 ganger.)


 Gliser   Gliser   Gliser   Gliser   Gliser


* h38DE7E16.jpg (45.93 KB. 500x332 - vist 224 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #11 på: august 14, 2014, 11:08:03 am »

Jeg ser nå at det er skjema for bensinvarmer med fuel-regulator, og det har ikke jeg..
Så da er det nok feil koblings-skjema, som er litt dumt da det var ganske bra tegnet med farger/forklaring.
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #12 på: august 21, 2014, 09:26:17 am »

Nå har jeg pusset ned bensinvarmeren og lakkert den. Varmebestandig lakk innvendig, og PU lakk utvendig.
Så den skal monteres igjen idag.
Bilbatteriet skal settes på lading til imorgen, så får jeg prøve på nytt og se hva som gjør at pumpa ikke går.
Kan det være pga at jeg ikke har koblet til varsellampe som viser når gkødepluggen slår seg av?  Hæ


* PIC_0841x.jpg (97.83 KB. 700x483 - vist 212 ganger.)



* PIC_0842x.jpg (110.21 KB. 750x484 - vist 240 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #13 på: august 21, 2014, 19:34:29 pm »

Har du ikke trykkregulator har du pulspumpe får en +spenning fra viftemotoren mener det er hver 36 omdr.Derav tikking i pumpa.Denne varmeren mener jeg ble intodusert m 72 modellene.Har skjema og feilsøkeskjema liggende noe har jeg på pc`n hjemme.kan og scanne mere visst du trenger.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #14 på: august 23, 2014, 22:33:19 pm »

Jeg har startet montering av bensinvarmeren, så jeg slenger likegodt ut bilder her.
Resten av prosessen kommer ut senere, ble fri for strøm på kameraet  Øyerulling



* 1.jpg (119.78 KB. 600x450 - vist 248 ganger.)



* 2.jpg (54.3 KB. 531x285 - vist 211 ganger.)



* 3.jpg (98.26 KB. 600x450 - vist 198 ganger.)



* 4.jpg (72.21 KB. 600x450 - vist 252 ganger.)



* 5.jpg (73.05 KB. 600x450 - vist 225 ganger.)


Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #15 på: august 23, 2014, 22:35:40 pm »

 Gliser


* 6.jpg (110.49 KB. 600x450 - vist 222 ganger.)



* 7.jpg (84.47 KB. 599x311 - vist 237 ganger.)



* 8.jpg (132.9 KB. 600x450 - vist 241 ganger.)



* 9.jpg (100.81 KB. 450x600 - vist 240 ganger.)



* 10.jpg (141.87 KB. 600x450 - vist 254 ganger.)



* 11.jpg (90.47 KB. 600x450 - vist 219 ganger.)



* 12.jpg (87.95 KB. 600x450 - vist 254 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #16 på: august 23, 2014, 22:46:15 pm »

Har du ikke trykkregulator har du pulspumpe får en +spenning fra viftemotoren mener det er hver 36 omdr.Derav tikking i pumpa.Denne varmeren mener jeg ble intodusert m 72 modellene.Har skjema og feilsøkeskjema liggende noe har jeg på pc`n hjemme.kan og scanne mere visst du trenger.

Jeg koblet disse ledningene følgende:


* PIC_0712x.jpg (96.14 KB. 700x525 - vist 213 ganger.)


Brun/hvit er minus til bensinpumpe
Grønn er pluss til bensinpumpe
Brun er jord/minus
Rød/hvit er konstant pluss fra sikring
Blå er pluss via av/på bryter

Bensinpumpen tikker og går som den skal når den kobles rett på batteriet.

Når alle ledningene er koblet som forklart ovenfor, funker vifta, og jeg regner med glødepluggen også fungerer.
(har testet den, og den funker fint koblet rett på batteri)
-Men bensinpumpa virker ikke.
Kan det være noe med at måten jeg har koblet strøm til bensinpumpa ikke gir puls-strøm fra vifta?

Hvilken ledning er det evt som gir denne strømmen, og skal jeg evt koble den ledningen inn på + på bensinpumpa?

Ganske rookie på alt elektrisk på bobla, så det blir nok en del spørsmål her  Gliser


Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #17 på: august 23, 2014, 23:03:36 pm »

Har du ikke trykkregulator har du pulspumpe får en +spenning fra viftemotoren mener det er hver 36 omdr.Derav tikking i pumpa.Denne varmeren mener jeg ble intodusert m 72 modellene.Har skjema og feilsøkeskjema liggende noe har jeg på pc`n hjemme.kan og scanne mere visst du trenger.
Hehe, jeg tror jeg har misforstått litt  Rekker tunge

Jeg har denne pumpen:


* fuelpump.jpg (145.11 KB. 736x555 - vist 214 ganger.)


Du mener at den pumpen skal være sammen med regulator?


* fuelpumpx.jpg (51.1 KB. 558x418 - vist 223 ganger.)


Men siden jeg har denne bensinvarmeren:


* PIC_0725x.jpg (143.53 KB. 750x389 - vist 233 ganger.)


Må jeg kjøpe en annen pumpe som er styrt av viftemotoren?


* fuelpump1.jpg (35.2 KB. 297x228 - vist 206 ganger.)


Jeg fant dette skjemaet, og der ser jeg at med regulator, er det samme pumpe som jeg har som skal brukes,
så da må jeg kjøpe en av den andre typen?


* BN2_en.jpg (69.05 KB. 715x600 - vist 204 ganger.)




Litt smør på flesk, men må spørre så jeg er helt sikker  Øyerulling


Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #18 på: august 25, 2014, 06:50:07 am »

Stemmer.Har en pulspumpe "ny"ubrukt du kan få kjøpe.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #19 på: august 25, 2014, 07:19:05 am »

Stemmer.Har en pulspumpe "ny"ubrukt du kan få kjøpe.

Yes please! =P Hvor mye skal du ha for den, evt interessert i å bytte mot pumpen min?
Den er nyoverhalt og i skikkelig god stand  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #20 på: august 25, 2014, 07:28:51 am »

Skal sjekke nr på pumpa først.Den er innjustert fra fabrikk og sikret med lakk men mener den er samme som til den varmeren jeg har liggende.Har en strøken og lite brukt Varmer fra en 72-1302s
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #21 på: august 25, 2014, 07:37:07 am »

Skal sjekke nr på pumpa først.Den er innjustert fra fabrikk og sikret med lakk men mener den er samme som til den varmeren jeg har liggende.Har en strøken og lite brukt Varmer fra en 72-1302s

Ok, supert rupert =) Det er bare å si ifra når du finner ut om du vil selge/bytte. Bilde hadde evt vært greit også  Blunker
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #22 på: august 25, 2014, 08:03:20 am »

Skal sjekke nr på pumpa først.Den er innjustert fra fabrikk og sikret med lakk men mener den er samme som til den varmeren jeg har liggende.Har en strøken og lite brukt Varmer fra en 72-1302s

Har du evt kjøleblikk/fester til bensinvarmer også? tenker på montering langs venstre side av lasterommet.


* Eber5.jpg (103.92 KB. 640x480 - vist 254 ganger.)



* eber2.jpg (144.45 KB. 700x525 - vist 283 ganger.)

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #23 på: august 25, 2014, 09:19:30 am »

Har bare den ene varmeren komplett mulig den monteres i 1302`n min.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #24 på: august 25, 2014, 11:26:58 am »

Har bare den ene varmeren komplett mulig den monteres i 1302`n min.

Ok, så du har ikke en pumpe til overs? Hva kan jeg regne med å betale for en brukt pumpe forresten?
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #25 på: august 25, 2014, 14:13:54 pm »

Har en ny løs pumpe som er ny +den til varmeren min den nye kan du få kjøpe.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #26 på: august 25, 2014, 14:23:13 pm »

Har en ny løs pumpe som er ny +den til varmeren min den nye kan du få kjøpe.

Ok, den er av denne typen?


* fuelpump1.jpg (35.2 KB. 297x228 - vist 217 ganger.)


Hvor mye skal du evt ha for den?

Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #27 på: august 25, 2014, 15:26:38 pm »

Har kansje mulighet til å kjøpe denne, men den mangler en del der bensinslangen skal på.


* pumpe.jpg (47.6 KB. 800x533 - vist 264 ganger.)


Hva er disse pumpene verdt i forhold til pumpa jeg har?


Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #28 på: august 26, 2014, 07:36:30 am »

sjekka pumpa jeg har og er rett type du skal ha 400,- +frakt pumpa er kliss ny fra gammelt lager.Har ligget hos meg hvertfall 15år
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
FooZ
Supermedlem
*****
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske


Candy Styled Delicious Bubblelicious


Vis profil
« Svar #29 på: august 26, 2014, 08:06:36 am »

sjekka pumpa jeg har og er rett type du skal ha 400,- +frakt pumpa er kliss ny fra gammelt lager.Har ligget hos meg hvertfall 15år

Ok, skal se an finansene. Du er ikke interessert i å bytte mot min bensinpumpe evt med litt mellomlegg?
Betalte 5-600 for bensinvarmeren, så det blir litt drøyt med 400 om jeg ikke får kvittet meg med min pumpe.  Glad
Loggført

Bubblelicious & Bubba, getting their filth on Glad
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!