pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« på: august 15, 2014, 00:46:15 am » |
|
Etter å ha fått kjørt litt med den "nye" motoren så er det noe som ikke stemmer. Den går rett å slett dårlig ! Den forrige motoren , en 1200, gikk nesten like bra.. Motoren er en 1915 med 44 empi gassere .
Ventiler er justert. Tenninga er nogenlunde bra, litt putring ved pådrag , men skyter ikke.
Jeg er ganske sikker på at jeg har eksos lekkasje, da jeg synes det er vel mye lyd fra eksos, som er grenrør 1 5/8 med phatboy . Dette grenrøret er jo delt, og jeg har ikke hatt på noe bandasje enda. Er det tett nok?
Gassere har jeg ikke rørt bortsett fra justert tomgang.
Noen tanker ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #1 på: august 15, 2014, 01:07:01 am » |
|
Jeg satte på 40 IDF på min motor for 2-3 mnd siden, og den gikk bare bittelitt bedre enn med standard forgasser inntil de ble "skikkelig" justert. Jeg er ingen guru på dette feltet da diesel er min sterke side, men selv opplevde jeg at bilen gikk mye bedre når de ble riktig synkronisert og riktig justert. Tenning må også være riktig før den vil gå ordentlig. For sen tenning og den vil gå som en dass 
|
|
« Siste redigering: august 15, 2014, 01:14:13 am av Jesper1201 »
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #2 på: august 15, 2014, 08:26:07 am » |
|
Jeg mistenker også en kombo av tenning og gassere. Har prøvd å justert tenning x antall ganger uten at det egentlig utgjør så stor forskjell under kjøring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #3 på: august 15, 2014, 08:33:48 am » |
|
Ta den med til SCC. Det er mange som er flinke på justeringer der. Tenningspistol burde du ta med bare i tilfelle. Skulle ikke forundre meg om noen også har dyser som du kan kjøpe.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
JooV
Seniormedlem
   
Innlegg: 292
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #4 på: august 15, 2014, 11:19:39 am » |
|
Og at det ikke er så banalt som at du ikke får gitt full gass med wire'n. Det skjedde meg :/
|
|
|
Loggført
|
1969 T1 V-1915 2001 Chrysler PT Cruiser Limited
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #5 på: august 15, 2014, 11:43:35 am » |
|
Ta den med til SCC. Det er mange som er flinke på justeringer der. Tenningspistol burde du ta med bare i tilfelle. Skulle ikke forundre meg om noen også har dyser som du kan kjøpe.
Mvh BB
Tanken har streifet meg ! Tenningspistol ligger klar ! Prøver litt til før jeg freser avgårde.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #6 på: august 15, 2014, 11:44:10 am » |
|
Og at det ikke er så banalt som at du ikke får gitt full gass med wire'n. Det skjedde meg :/
Får fullt drag på wire'n 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: august 15, 2014, 12:38:14 pm » |
|
Prøvde å justere tenning litt mer men ingen bedring. Virker som all kraft er bort og i motbakkene enda værre.
Har justert ventiler til 0,15 og jeg synes det tikker veldig i motoren , for tighte? Brukte dette målet? Kan det påvirke så mye?
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: august 15, 2014, 12:47:35 pm » |
|
Prøvde å justere tenning litt mer men ingen bedring. Virker som all kraft er bort og i motbakkene enda værre.
Har justert ventiler til 0,15 og jeg synes det tikker veldig i motoren , for tighte? Brukte dette målet? Kan det påvirke så mye?
Det skal IKKE tikke mye med 0.15 på chromolly stenger. Her er det noe som sannsynligvis ikke stemmer. Tenning ca 30gr ved 3000 omdr. Skyter den? Er tenningsrekkefølgen riktig? Det er større ting på gang når en 1915 motor går så dårlig.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #9 på: august 15, 2014, 12:59:17 pm » |
|
Sjekket ventiler nå på varm motor og er tilnærmet 0,15, muligens litt mer. Det som jeg også merker meg er at bioenergi kan beveges litt horisontalt? ! Ikke mye men litt.
Tenningsrekkefølge er riktig 1432.
Skal ta pistolen å sjekke grader nå.
Jeg aner muffens...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #10 på: august 15, 2014, 13:01:55 pm » |
|
Ser nå at, ved fordeler på 1 så står gradene på skiva 16 grader.. Den skal vel være mer mot 8-10 ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: august 15, 2014, 13:09:59 pm » |
|
Du hektet meg av.. bioenergi? Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:  Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #12 på: august 15, 2014, 13:31:23 pm » |
|
Du hektet meg av.. bioenergi? Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:  Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer. Mvh BB He he.. Beklager. Tenningsrekkefølge på fordeler er riktig , alle ledninger sitter der de skal, har justert til ca 30grader nå på 3000-3100 rpm. Det virker som den går lettere mot høyere tenning? Altså nærmere 40-50 grader. Nå 30 grader skyter den littegrann.. Har ikke byttet fordeler, ha riktig nok tatt den av men satte den på igjen med tall ut slik som den satt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #13 på: august 15, 2014, 14:28:35 pm » |
|
Nå ga jeg flatt faen! Lysta på å komme meg innover til SCC er stor og en ulv låner meg en oval som ikke har vært på SCC på mange år !
Talas!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #14 på: august 15, 2014, 15:32:02 pm » |
|
Kom innom for å ta en prat på SCC så ser vi om vi kan finne en løsning sammen.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #15 på: august 15, 2014, 15:36:00 pm » |
|
Skal ikke ventilene justeres til 0,15 med kald motor?
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #16 på: august 15, 2014, 21:12:54 pm » |
|
Skal ikke ventilene justeres til 0,15 med kald motor?
De ble justert på kald ja og sjekket ved varm.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #17 på: august 15, 2014, 23:27:51 pm » |
|
Kom innom for å ta en prat på SCC så ser vi om vi kan finne en løsning sammen.
Mvh BB
Hvis det er greit så tar jeg gjerne en prat ang motor iløpet av helga.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Veteran VW Klubben
Juniormedlem
 
Innlegg: 78
Bosted:
Verdens eldste VW klubb - stiftet 1966
|
 |
« Svar #18 på: august 16, 2014, 11:00:31 am » |
|
Du hektet meg av.. bioenergi? Sjekk det helt elementære først. Sjekk at tennkablene faktisk står festet på pluggene. Dette kan være vrient å få til med to forgassere. Sjekk også at de går til riktig sylinder, ref:  Har du byttet fordeler? Vet du at den ikke er feks er 180 grader feil montert? Dette sjekker du enkelt med ventilene og ved å vri motoren rundt. Da er det en fordel at man er to personer. Mvh BB Kikka på en 1600 før helga, som ikke har 1'ern der denne har det (men på 2'ern, rekkefølgen var ok). Og tenningsmerke på fordeleren 180 grader feil...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #19 på: august 19, 2014, 18:08:21 pm » |
|
Så var det å feilsøke mer.. Etter en liten samtale med Kalle på SCC så bestemte jeg meg for å gå over alt en gang til. Har tatt ut fordeler å sjekket at den sitter riktig . Den lille halvmånen er på reimhjul siden , det er riktig . Det jeg merket meg er at det er en del olje i hullet der fordeler skal i blokka, stemmer det?
 image.jpg (45.32 KB. 450x600 - vist 341 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #20 på: august 19, 2014, 18:39:04 pm » |
|
Fordeleren trenger også smøring, så litt olje i hullet er normalt. At halvmånen er mot remskiven er riktig viss stempel 1 er på topp med ventiler lukket. Har vært ute for at remskiver har vært feil gradert. Har du sjekket om den viser TDC når stempel 1 er på topp?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #21 på: august 22, 2014, 23:04:44 pm » |
|
Har byttet over el tenning. Pertonix ign II med flamethrower II. Klar forbedring ! Motoren våknet plutselig, så nå skal tenning dobbelsjekkes og ventiler lige så. Den poffer ved pådrag så gassere skal renses og justeres.
Det er tent et lys der altså..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|