mai 04, 2025, 15:50:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Justere spissingen(toe in)  (Lest 5131 ganger)
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: august 31, 2014, 20:54:07 pm »

Hei dere!

Har vært ute i garasjen å titta litt på spissinge på min boble 61. Har også justert slik at spissingen nå er på 3,2mm (forskjell målt foran og bak på dekkene).

Er det riktig at spisssingen skal være så mye som 3,2mm?

Takker for svar

mvh Erik
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #1 på: august 31, 2014, 22:48:10 pm »

Regner med at toe inn skal være 1 - 3 mm.
Loggført
ClassicVAG
Medlem
***
Innlegg: 161
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: august 31, 2014, 22:54:01 pm »

Ikke for å være vanskelig, men jeg regner med du har målt på felgkanten og ikke på dekket?

Jeg vil tror at en måling på dekkene ikke vil bli korrekt. Det kan jo f.eks være ulikt lufttrykk og da blir det ikke korrekt.
Loggført
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #3 på: september 01, 2014, 11:50:53 am »

Takk for svar!

Jeg har målt på dekket, etter YouTube film jeg så. Sikkert riktigere å måle på felg. Får titte nærmere på hvordan jeg skal få målt helt riktig. Hva med å måle på trommelene?

Noen som vet hva toe in skal være på boble fra tidlig 60?
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #4 på: september 01, 2014, 19:29:28 pm »

Du måler i ytterkant foran og bak på felgen, midtveis opp i høyderetningen. Har du mellom 1 og 3mm toe-in her er du innafor, ville lagt meg i det nedre sjiktet. Ved å måle på tromlene eller dekkene vil målene bli mindre/større.. Vanskelig å få det nøyakltig også.
Du lager deg lett en ganske så nøyaktig målepinne til dette. Skal se om jeg klan få tatt et bilde senere i dag, lettere enn å forklare  Glad
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #5 på: september 01, 2014, 19:36:24 pm »

god gammeldags kirsch-stang som du klemmer litt på, sånn at den blir litt "strammere i fisken" funker fint :
 

* kirsch.jpg (8.73 KB. 400x299 - vist 849 ganger.)

Loggført
holmsen
Supermedlem
*****
Innlegg: 2440
Bosted: oslo



Vis profil
« Svar #6 på: september 01, 2014, 19:50:58 pm »

ja eller rett og slett stikke på ett verksted å få det helt perfekt.
Loggført

LOSEN Racing Team
Ultimate Street Bays
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #7 på: september 01, 2014, 20:55:01 pm »

ja eller rett og slett stikke på ett verksted å få det helt perfekt.


Og det er ikke så dyrt heller!
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
ErikTbg
Seniormedlem
****
Innlegg: 278
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #8 på: september 01, 2014, 21:31:56 pm »

Supert! Moro med skikkelig tips da.. Gardinstang ja:)

Ang firehjulskontroll på verksted så ville de ha rundt 1500kr for jobben. Alt er relativt , dyrt eller ikke.  Klart det ville blitt perfekt,  men moro å gjøre det på gamle måten.

Velger å prøve litt selv først.
Loggført

Boble 61 mod, svart z-888
Boble 62 mod, evig prosjekt
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #9 på: september 01, 2014, 21:37:36 pm »

Hører hva dere sier.. Jeg ville også gjort det med biler som har mer justeringsmuligheter, også på en nyere boble med balljoint hvor man kan justere camber. Men når man ikke har noe annet enn spissing som skal justeres så er det ikke veldig vanskelig å få det bra.
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #10 på: september 02, 2014, 12:14:37 pm »

Trill bilen fremover eller bakover slik at hjulet tar ei halv omdreining. Da måler du på samme sted på felgen hver gang - de kan være skeive de og. Glad
Loggført

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #11 på: september 02, 2014, 14:18:58 pm »

Trill bilen fremover eller bakover slik at hjulet tar ei halv omdreining. Da måler du på samme sted på felgen hver gang - de kan være skeive de og. Glad

Et bra tips men man må huske på å trille litt lengere bak. En omdr. min vil jeg si for så å måle på samme sted på felgen.
Hvis man bare ruller en halv omdr bak vil all slakk som finnes "komme til syne" på målingen.
Loggført
SBL
Supermedlem
*****
Innlegg: 610
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #12 på: september 02, 2014, 15:29:21 pm »

Det må vel bli minimum 1,5 runde da.  Gliser
Loggført

forBaust
Medlem
***
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad


Vis profil

« Svar #13 på: september 03, 2014, 19:05:18 pm »

Det må vel bli minimum 1,5 runde da.  Gliser

Jepp, du har veldig rett Gliser
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!