marki
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: kongsberg, Skollenborg
|
 |
« på: juli 14, 2008, 19:39:41 pm » |
|
Jeg har problem med å få bilen min på veien. Bilen er en 1600cc fra 68 (type 1) som jeg kjøpte for ca 1 år siden.. Jeg hadde bilen på EU-sjekk før vinteren, der fikk jeg vite bla;
- Det var ikke ført inn i vognkortet at bilen hadde fått ny motor, (det sto 1300) - -------------- | |----------------- hadde nytt senkesett.
fikk ikke bilen igjennom..
jeg ringte Statens V V som fortalte at jeg måtta ha dokumentasjon på dette, noe jeg da ikke har...
ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG DER UTE??
Martin Marki
|
|
« Siste redigering: august 06, 2008, 13:37:18 pm av Marki »
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7581
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #1 på: juli 14, 2008, 19:42:15 pm » |
|
hvis du søker litt, så ligger det mange gode innlegg om disse emnene her inne, hvor du får svar på det du lurer på, men kort fortalt skaffer Møller den dokumentasjonen du trenger, gitt at du har Puma forstilling.
Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #2 på: juli 14, 2008, 20:42:39 pm » |
|
Og skulle du ville bruke litt tid på denne prosessen, kan du levere inn skiltene dine helt gratis, og hente dem gratis igjen når bilen er godkjent.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SilverPig
Medlem
  
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker
Joik har større kraft enn krutt!
|
 |
« Svar #3 på: juli 15, 2008, 10:12:26 am » |
|
Jeg mener at det har sirkulert et skriv fra Møller som dokumenterer at det er tut og kjør med oppgradering til 1600 i alle bobler. Tryll frem et eksemplar av dette, og vips...! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
marki
Nybegynner

Innlegg: 48
Bosted: kongsberg, Skollenborg
|
 |
« Svar #5 på: juli 15, 2008, 16:45:54 pm » |
|
Hjertelig takk! =D
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Magnus LH
Seniormedlem
   
Innlegg: 356
Bosted: Kristiansand
|
 |
« Svar #6 på: juli 15, 2008, 18:04:42 pm » |
|
Bør nevnes at det er lite sannsynlig at Trafikkstasjonen godtar de kopiene av dokumentene nå til dags. (Men hør med dem!) Du kan få dokumenter med ditt navn på og signatur fra Typegodkjenningen, hos Møller. Jeg ble forespeilet å få slike dokumenter i august en gang da jeg spurte i juni, men var heldig og fikk dem forrige uke. I tillegg må du huske at det er statens vegvesen som skal godkjenne dette, og ikke verkstedet du brukte (Antakelig ikke ledig time hos dem heller med det aller første.)
Var ikke meningen å være veldig negativ nå, men er nå hvert fall sånn ståa er for meg nå. Og jeg skal igjennom akkurat det samme med en 1300.
Magnus.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #7 på: juli 15, 2008, 18:24:27 pm » |
|
Noen som har gått gjennom mølla og fått godkjent opp mot 100 hk på en 1303? I så fall er jeg veldig interessert i å få dokumentasjon.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Wankel
Supermedlem
    
Innlegg: 1140
Bosted: Bø Midt i Telemark
|
 |
« Svar #8 på: juli 15, 2008, 19:04:41 pm » |
|
Noen som har gått gjennom mølla og fått godkjent opp mot 100 hk på en 1303? I så fall er jeg veldig interessert i å få dokumentasjon.
Sitter med ett vognkort på en 73 03, denne er godkjent med 62 kw motoreffekt, samt distanseskiver på 25 mm foran og bak. Bilen rullet med dette i mange år den, men nå er den bilcross
|
|
|
Loggført
|
54/58 T-1 60 T-1 68 T-1 Flippfront 68 Roadster 67 T-1 69 T-1 71 411 LE STV + noen til
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: juli 15, 2008, 19:26:12 pm » |
|
Sitert fra godkjenningspapir fra Møller, datert 19. juni 2007, "På enkelte eldre modeller har fabrikken opplyst at en kan øke motoreffekten med ca. 10-15 hk uten at en behøver å gjøre noen annen ombygging av bilen.
For Volkswagen "Boble" med f.eks. 1300 motor og 40 hk betyr dette at en original 1600 motor på 50 hk kan monteres uten å gjøre noen andre forandringer" 
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #10 på: juli 15, 2008, 22:40:54 pm » |
|
Noen som har gått gjennom mølla og fått godkjent opp mot 100 hk på en 1303? I så fall er jeg veldig interessert i å få dokumentasjon.
Sitter med ett vognkort på en 73 03, denne er godkjent med 62 kw motoreffekt, samt distanseskiver på 25 mm foran og bak. Bilen rullet med dette i mange år den, men nå er den bilcross Ok, ca 83 hk, altså. Ingen høyere? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #11 på: juli 16, 2008, 09:13:30 am » |
|
Og du er sikker på at det er en 1600ccm? hvordan så verkstedet denne oppgraderingen? Det er jo kun motor kodene og små detaljer som er forskjell på 1300 og 1600 dobbelt port, nå er vel din levert med enkelport motor da så litt forskjell blir det der.. uansett er det som nevnt over her så liten effekt økning at dette ikke burde være noe problem.
Det er sikkert løsninger for dette hvis det er lenge til du evt får time hos biltilsynet. Da bytter du forstilling, eller evt skrur den på maks høyde, og drar til ett annet verksted og nevner ingen ting om hverken 1600ccm eller senking. Det ville jeg gjort hvertfall. Og så evt tatt timen hos biltilsynet når du får den og prøve å få dette godkjent da..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Anders Røsåsen
Supermedlem
    
Innlegg: 1625
Bosted: Skreia
|
 |
« Svar #12 på: juli 17, 2008, 12:13:34 pm » |
|
skal godkjenne min 1300 69 mod om itte altfor lenge og den sitter det 1600 dobbelportet med litt "dil og dal" på (skal i alle fall bli) og der blir itte je nevnen motor for noen. bare itte si no og ingen legger merke til det annet at en 1600 går litt bedre en en 1300 
|
|
|
Loggført
|
  VW 1300 69 (Grøfterenser`n) VW 1303S automatic 73 (SOLGT) VW 1200 Jeans 73 (SOLGT) VW 1200 65 VW T2 Bay 1975 VW 1200 63 urørt orginalbil (Annfrid)
|
|
|
|