Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: oktober 08, 2014, 00:00:04 am » |
|
Heisann Nå som Ghian er kjørbar, merker jeg stadig at boltene som holder drivknutene på plass løsner... Jeg har forsøkt å rengjøre og bruke loctite, og dra til så hardt jeg klarer gitt den begrensede plassen. Men det løsner like forbannet... Er det noen lure tips til hva som må til? Boltene er av umbrako-type så hodet er rundt utvendig, så noe form for låseblikk funker ikke. Jeg har vurdert fly-varianten med å borre et lite hull gjennom hodet og låse med ståltråd, men det er jo litt jobb.... Tips mottas med takk 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #1 på: oktober 08, 2014, 01:06:08 am » |
|
har du rette skjever under dei? serraterte låseskjever eller kva dei heiter.sånne med hakk/tagger i.
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: oktober 08, 2014, 01:23:21 am » |
|
ja og unngå fett mellom ledd og flenser ved montering moment på bolter
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: oktober 08, 2014, 09:46:06 am » |
|
Hvor får jeg tak i skiver med serratering/tagger? Eneste jeg har funnet på den lokale HW-sjappa er med ett hakk i.
Fjerne fett mellom ledd og flens har jeg kanskje ikke vært så bevisst på...
Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #4 på: oktober 08, 2014, 10:26:29 am » |
|
Som kjent er det friksjonen mellom leddet og flensen som skal ta kreftene... boltene skal bare holde press på greiene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #5 på: oktober 08, 2014, 14:30:27 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #6 på: oktober 08, 2014, 15:45:16 pm » |
|
Momentnøkkel! Da sitter de fast. 45 Nm? Husker ikke. Porsche 914 har bare 4 skruer, 2 stifter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #7 på: oktober 08, 2014, 15:55:04 pm » |
|
Tror de heter stjerneskiver på folkemunne..
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Håkon88
Seniormedlem
   
Innlegg: 397
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #8 på: oktober 08, 2014, 16:48:52 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
-1954 Vw boble
#1972 VW transporter dobbelkabiner 1600 #1965 Vw boble 1200 #1966 Vw boble 1600 #1973 Vw boble 1600 #1965 Vw notchback 1500 #1965 Vw pickup #1976 Vw transporter
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: oktober 08, 2014, 21:32:10 pm » |
|
Takk for innspill, gutter, da er det bare å eBaye  Fikk tilbud fra en på PM om å få skiver, men han hadde ikke riktig dimensjon, men det beviser igjen hvor hjelpsomme man er på dette forumet  Roy
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: oktober 08, 2014, 22:09:16 pm » |
|
Hvis det er edlere metall enn vanlig stål, skal man bruke aktivator først før Loctite'n. Ellers blir den langt svakere. Er vel Loctite 243 (blå) du burde bruke?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #11 på: oktober 08, 2014, 23:00:47 pm » |
|
På drivleddene som hører til T1 pickupen min er det en plate som ligger under hvert par med bolter (3 plater på hvert drivledd), skal hjelpe til med å holde boltene på plass under belastning..... du skriver ikke noe om du har slike montert. Hvis ikke kan vel dette også hjelpe.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #12 på: oktober 08, 2014, 23:17:26 pm » |
|
På drivleddene som hører til T1 pickupen min er det en plate som ligger under hvert par med bolter (3 plater på hvert drivledd), skal hjelpe til med å holde boltene på plass under belastning..... du skriver ikke noe om du har slike montert. Hvis ikke kan vel dette også hjelpe.
De platene ligger på plass ja 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #13 på: oktober 09, 2014, 08:12:30 am » |
|
På drivleddene som hører til T1 pickupen min er det en plate som ligger under hvert par med bolter (3 plater på hvert drivledd), skal hjelpe til med å holde boltene på plass under belastning..... du skriver ikke noe om du har slike montert. Hvis ikke kan vel dette også hjelpe.
De platene ligger på plass ja  ...men hjelper lite på umbrako om ikke ørene er så lange at du kan krølle dem oppi.. 
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
|
|