mai 05, 2025, 08:08:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: bredding av felger  (Lest 3960 ganger)
Engedal vw67
Seniormedlem

Vis profil
« på: oktober 16, 2014, 20:15:30 pm »

hei!
lurer på å prøve meg på å bredde to stk orginale felger, fra 5,5" til 6,5" eller 7"

trenger tips og råd ang, hvordan å bredde best mulig, hvor å bredde på felger, og evt hva som passer innenfor orginale skjermer på min 1967 1500!
vil ikke bredde for mye liksom Glad
noen som har erfaring?

hjelp?
Loggført
Engedal vw67
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 16, 2014, 21:27:37 pm »

ingen?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem

ass UP nose DOWN, rip the tires

Vis profil WWW
« Svar #2 på: oktober 16, 2014, 22:11:48 pm »

ingen?

Hva slags dekk skal du ha på? 7" er det plass til, men kun med riktig ET på felgene..

Regn deg frem her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,2438.0.html
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Engedal vw67
Seniormedlem

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 17, 2014, 11:11:58 am »

vet ikke helt hva dekk jeg skal ha Glad tips motas! Glad

ser at min 1967 1500 (only) har lange aksler bak.

da må jeg bare må fra anleggsflate og ut til kant av felg at det ikke overskrider tallet på tegningen?
skal også senke den et hakk bak, vil den da få littegrann camber?
Loggført
Eikstad
Supermedlem

Full off stupid ideas since 1978.....

Vis profil
« Svar #4 på: oktober 17, 2014, 21:33:48 pm »

Hvis du senker bilen og setter på orginalhjul så er det enkelt å måle hvor mye du kan bredde felgene.
Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
dstrax
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #5 på: november 09, 2014, 06:58:03 am »

er masse videoer på youtube med folk som bredder.

jeg tenkte å prøve på det selv snart, har samme bilen som deg 67 mod 1500, så er intresert i hva du finner ut.

det jeg har tenkt så langt er å sveise en rigg som holder vinkelsiperen sånn som dette

ikke helt sikker på hvordan jeg får valsa plate enda, men ellers ser det ganske enkelt ut. det som blir vanskelig er å få balansert det.
mulig noe sånt som dette kan funke http://www.ebay.com/itm/Pro-Portable-Hubs-Wheel-Balancer-W-Bubble-Level-Heavy-Duty-Rim-Tire-Cars-Trucks-/371185001392
og så legge på litt sveis eller slipe bort litt alt etter som
Loggført
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: november 09, 2014, 12:08:04 pm »

Jeg kan love at balansering av en breddet felg aldri blir noe problem.
Loggført

"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
Rocket-Racing
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: november 09, 2014, 13:12:32 pm »

Når det gjelder deling av felgene; Keep it simple!
Hadde nesten glemt Respatex-dreiebenken  Gliser

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,131.msg143803.html#msg143803
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: november 10, 2014, 15:33:30 pm »

Når det gjelder deling av felgene; Keep it simple!
Hadde nesten glemt Respatex-dreiebenken  Gliser

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,131.msg143803.html#msg143803

Tror jeg har en nyere utgave av denne..... Stålramme med høydejusterbart oppheng for vinkelsliper😄
Loggført

Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #9 på: november 10, 2014, 15:41:57 pm »

Loggført

Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: november 10, 2014, 15:43:50 pm »

Høydejustering av "dreistålet".......

Loggført

Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #11 på: november 10, 2014, 15:47:12 pm »

Jobber nå med en "sveiserobot" som jeg kan spenne felgen i som automatisk roterer i riktig hastighet kombinert med at MIG-pistolen sitter fast i riktig stilling slik at det bare er å starte rotasjon på felgen å holde inn knappen på sveisepistolen... Går med planer om å starte opp med breding igjen.... På hjemmebane i mye større skala enn tidligere😜
Loggført

Danny
Seniormedlem

Vis profil

« Svar #12 på: november 10, 2014, 17:21:06 pm »

Det høres bra ut, si ifra, så får du 2 stk av meg Glad

danny
Loggført
Tistlo
Supermedlem

Wer will, der kann

Vis profil
« Svar #13 på: november 10, 2014, 17:42:17 pm »

ved bredding i normale bredder som 5.5 - 6 - 6,5 - 7 og evt 7,5 so er da enklare å bruka ringen frå ein donorfelg, men fortsatt ein heil del jobb, men mindre etterarbeid kontra heilsveiste felgringar. og eindel feller å gå i med tanke på at dei to delane må helst ha presspassning. og da er variasjonar på årsmodell vw felg og nyare felgar. men tyske 1990-2010 bilar har som regel brukande donorfelgar alt etter som.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
dstrax
Nybegynner
*

Vis profil

« Svar #14 på: november 10, 2014, 18:16:28 pm »

Noen som vet hvor man får tak i en plate valse?
Jeg trodde Biltema hadde men klarer ikke finne det i katalogen

jeg er forresten intresert i å se den sveiseroboten du snakker om Eikstad. høres ut som en kul ide
« Siste redigering: november 10, 2014, 18:47:00 pm av dstrax » Loggført
Eikstad
Supermedlem

Vis profil
« Svar #15 på: november 10, 2014, 20:20:40 pm »

jeg er forresten intresert i å se den sveiseroboten du snakker om Eikstad. høres ut som en kul ide

Foreløpig er den bare litt deler i ei kasse og litt jern..... Men det kommer oppdateringer😄
Loggført

Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #16 på: november 10, 2014, 21:03:49 pm »

Så lenge sidene i plateremsen er paralelle så er ikke valsen så viktig, selv om det selvfølgelig er triveligere med en vals. Trikset er å være nøye når du punkter mot felgen.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!