mai 04, 2025, 06:48:45 am
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
Har du ikke mottatt
e-post for aktivering
?
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter
: Velkommen til et samlet VWNorge!
Hovedside
Hjelp
Søk
Logg inn
Registrer
VWNorge
>
Forum
>
Teknisk, teori og praksis
>
Svingaksel diff
Sider: [
1
]
Skriv ut
Skrevet av
Emne: Svingaksel diff (Lest 1201 ganger)
Odde79
Nybegynner
Innlegg: 28
Bosted:
Svingaksel diff
«
på:
november 08, 2014, 14:45:16 pm »
Lurte på om noen har montert en svingaksel diff i en IRS kasse ? Har hørt at dette er mulig.
Noen som har tips eller erfaringer?
Loggført
Jee
Supermedlem
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim
Sv: Svingaksel diff
«
Svar #1 på:
november 08, 2014, 20:12:20 pm »
Om det er en dobbeltlokk IRS er det null problem. Dvs lokk på begge sider av diffen. Senere 1303 kasser kom med kun lokk på klutsjwire siden. Og kan IKKE konverteres til Svingaksel.
Det du trenger:
Svingaksel sidelokk med kulelager
Svingaksel diff komplett med spiderdrev, solhjul, fulcrumplater, stoppeskive og seegringer.
Ett godt utvalg med shims.
Varmepistol eller propanbrenner til varming.
Silikon eller annet fleksibelt tettemiddel.
Mye tålmodighet og god forståelse for mekanikk. Vanskelighetsgrad 8 av 10 på hele jobben. (Da mener jeg ikke at det er vanskelig å bare hive i sammen som ofte blir gjort. Men dette er vanskelig å få riktig)
Diffen shimses i bredden. 0,20mm preload på kulelagerne. Dvs når alt er trukket i sammen med 20nm på sidelokkene og du skrur stegvis boltene tilbake på det ene lokket. Skal du akkurat få inn 0,20mm bladsøker mellom sidelokk og girkassehus. Preloaden endres ettersom hvor robuste sidelokkene er. Weddle sine f.eks er så stive at det holder med 0,10mm. Det var den lette biten.
Du har nå hvor mange shims du skal bruke totalt. Nå må du finne ut hvor de skal. Problemet er å få kronhjulet til å bite riktig i pinionen. Jeg setter alltid opp med null backlash (slark) Dette pga av jeg stort sett driver med girkasser ment til aktiv kjøring. Regner med at vw aksepterte helt opp til 0,2-0,3mm i slark mellom pinion og kronhjul. Ligger den for langt fra eller for hardt på, betyr det meget kort levetid. Jeg shimser meg stegvis nærmere i steg av 0,10mm av gangen. Og når alt er korrekt vil du ha slark når boltene på sidelokket er løse. Mens den forsvinner akkurat når sidelokket får anlegg.
Lykke til...
Loggført
Odde79
Nybegynner
Innlegg: 28
Bosted:
Sv: Svingaksel diff
«
Svar #2 på:
november 08, 2014, 22:31:21 pm »
tusen takk for supert svar
Loggført
Sider: [
1
]
Skriv ut
Gå til:
Vennligst velg en destinasjon:
-----------------------------
Forum
-----------------------------
=> Snikk-snakk
=> Originalprat
===> Krigsmodeller
===> Type 1 1946-1957
===> Type 1 1958-1967
===> Type 1 1968-1979
===> 1302/1303
===> Type 2
===> Type 3 og 4
===> Ghia
=> Problemløseren
=> Teknisk, teori og praksis
=> Smak og behag
===> German/Euro-look
===> Rat-look
===> Resto-look
===> Cal-look
===> Old speed
===> Porsche-look
===> Ombygd
===> Drag-race
===> Rundt og rundt/bakkeløp
===> Buggy
=> Hva skjer?
=> Forumexpressen
=> Prosjektgarasjen
-----------------------------
Bruktbørsen
-----------------------------
=> Biler selges
=> Biler ønskes kjøpt
=> Deler selges
=> Deler ønskes kjøpt
=> Eksterne salgs linker
=> Tilbud fra forhandlere
===> Boblegården
===> Dalhems
===> Gasolin
===> Grelland
===> HotShop
===> SCC
===> T-Mek AS
-----------------------------
Min klubb
-----------------------------
=> Agder VW klubb
=> Die Käfer Loge (DKL)
=> Folkevognklubben Østfold
===> Klubb snakk
===> Hva skjer
=> Folk&Vogn
=> Follo VW Klubb
=> Inntrøndelag Volkswagen klubb
=> LP
=> Nord-Rogaland VW Klubb
=> Salten VW
=> Screwdrivers
=> Seaside Volkswagen-club
=> Stormtroopers
=> Sør-Rogaland VW Klubb
=> Telehiv Jumpers Vestfold
===> Hva skjer?
=> Totenbugs
=> Trondheim VW Klubb
=> Vestfold Aircoolers
===> Klubbsnakk
===> Hva skjer
=> Veteran Schwimmwagen Norden
=> Volkswagen Auto Club Mjøsa
=> Volks West
===> Treff og turer
Henter...