mai 05, 2025, 00:37:49 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: To små spørsmål og kompresjon og oljetrykk?  (Lest 2771 ganger)
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« på: juli 14, 2008, 12:26:47 pm »

Noen som vet på hvilket trykk en doghuose kjøler åpner og lukker?

Noen som vet hva som er normal kompresjon på en 1835 "hotshop" motor?

Loggført

Bergrenner

93011499
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: juli 14, 2008, 19:04:44 pm »

trykk?Hæ
er vel termostaten som styrer dette da vel
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #2 på: juli 15, 2008, 07:54:04 am »

trykk?Hæ
er vel termostaten som styrer dette da vel


Termostaten styrer lufttilførselen til viftehuset. Slik jeg har forstått det er det trykkbrytere som som åpner og lukker. Slik at når trykket faller pga varm olje åpner disse for å sende olja gjennom kjøleren.
Loggført

Bergrenner

93011499
HaraldL
Seniormedlem
****
Innlegg: 250
Bosted:



Vis profil
« Svar #3 på: juli 15, 2008, 08:24:05 am »

Termostaten er vel rett og slett bi-metall som ved en viss temperatur slår ut, og via et stag og en flapp styrer luftstrømmen gjennom oljekjøleren...?

Oil bypass valve er en ventil som sitter inni motoren og regulerer hvorvidt oljen skal strømme gjennom oljekjøleren eller ikke.

Disse to systemene fungerer uavhengig. Har jeg forstått dette rett?  Osteaktig
Loggført

x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs'
x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #4 på: juli 15, 2008, 08:48:56 am »

Termostaten er vel rett og slett bi-metall som ved en viss temperatur slår ut, og via et stag og en flapp styrer luftstrømmen gjennom oljekjøleren...?

Oil bypass valve er en ventil som sitter inni motoren og regulerer hvorvidt oljen skal strømme gjennom oljekjøleren eller ikke.

Disse to systemene fungerer uavhengig. Har jeg forstått dette rett?  Osteaktig

Har jeg forstått det rett, har du forsått det rett!

Jeg kjører med 10-40 mineral olje, Trykket ligger stabilt på 3-4 bar, men tempraturen stiger jevnt og trutt til over 120 grader(hvis meteret viser riktig da). Er det noen enkel måte å teste om olja faktisk går gjennom kjøla?

Loggført

Bergrenner

93011499
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: juli 15, 2008, 10:18:15 am »

På hvilket turtall har du stabilt 3-4 bar?
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #6 på: juli 15, 2008, 10:33:54 am »

På hvilket turtall har du stabilt 3-4 bar?

Fra tomgang, 1500 varv(litt høyt men) 3 bar, til 3-3500 varv, nærmere 4 bar.
Loggført

Bergrenner

93011499
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #7 på: juli 16, 2008, 15:03:43 pm »


Jeg kjører med 10-40 mineral olje, Trykket ligger stabilt på 3-4 bar, men tempraturen stiger jevnt og trutt til over 120 grader(hvis meteret viser riktig da). Er det noen enkel måte å teste om olja faktisk går gjennom kjøla?


Bomp
Loggført

Bergrenner

93011499
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: juli 17, 2008, 20:39:01 pm »

Har du sjekket om oljestemplene kanskje sitter fast?
Loggført
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #9 på: juli 17, 2008, 23:25:39 pm »

Har du sjekket om oljestemplene kanskje sitter fast?

Nei. Hvordan får du testet dette? Litt av problemet er at jeg ikke vet om olja går om kjøla.

I papirene fra Hotshop(tidlig 90 tallet) står det at det skal bedre oljepumpe en orginalt. Motoren bygger på en AB blokk.
Loggført

Bergrenner

93011499
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #10 på: juli 18, 2008, 12:39:03 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:37:36 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
GamleNydal
Supermedlem
*****
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange


93011499


Vis profil
« Svar #11 på: juli 18, 2008, 14:48:17 pm »

hot-shop motorene var vel Gex motorer.



3-3,5 bar ved 3000 omdr. er normalt på en type1. tomgang; og 0,5 - 0,7 bar v. 800 omdr. er meget normalt. olje trykk

Tyder det da på at jeg har for høyt trøkk ved lavt turtall? Det faller nok lengre ned en 3 bar, hvis den står ei lita stund og får roet seg på tomgang.

Hadde full service her om dagen, men glemte selvfølgelig å teste om kopresjonen var lik på alle stemplene Tvilende
Loggført

Bergrenner

93011499
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!