simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« på: november 19, 2014, 07:38:08 am » |
|
Har vært litt usikker på om jeg skal legge ut en tråd om bilen min på forumet her eller ikke, men for å få litt innspill og ideer fra dere andre så gjør jeg det  Fant en annonse godt gjemt på denne bilen i sommer, og tok turen for å kikke på den da jeg "var i området" som jeg sa til dama. To timer kjøretur senere, til Gol, en dag etter jeg var ferdig på jobb i Hønefossområdet så sto jeg der og så bilen. En flott VW Type 117 i fargen Polarsilver. Bilen er en orginal soltaksbil med, USA fangere, litt bredda bakfelger og orginalt interiør, noe jeg har sett for meg tidligere. Bilen har en oppusset 1300 fra ca .1969 i ganske god stand. Hadde en oljelekkasje i sommer som jeg fikk ordnet rett utpå høsten og fikk kjørt bittelitt før den ble parkert i garasjen. Dette skal ikke bli noen bil å ta på stripa på Gardermoen og heller ingen banebil for å jage rundetider. Skal enkelt å greit brukes for å ha kjøreglede på solskinnsdager Har hatt ca 50 mil i den hittil i år, må få satt av litt tid til det ved siden av husoppussing og bruksbilen. To brukbare bilder, tatt 28. juni på vei hjem fra Gol når jeg hentet bilen i sommer:   Planer: - 4" smalnet forstilling - Dropspindler - Luftunderstell - Bredere bakfelger og framfelger - Større motor - Masse kjøreglede(!) Siste bildet jeg tok før jeg kjørte den inn i garasjen for vintern: Kommer nok noen oppdateringer underveis, så følg med  Slik bilen står nå får jeg bare takke forrige eier for at jeg har fått kjøpe en så god bil og jobbe videre med så den blir slik jeg vil ha den 
|
|
« Siste redigering: januar 22, 2016, 13:10:43 pm av simenokstad »
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #1 på: november 19, 2014, 19:21:38 pm » |
|
Gratulerer med flott bil! Har en Ragtop selv som er ganske ombygget og skal bli enda mer potent i motsatt retning av det du planlegger  (Her er det jaging av rundetider og høy fart på bane) Selvsagt må jeg skyte inn litt ang luftfjæring og smalnet forstilling. (Ikke skyt meg  ) Jeg mener det vil ødelegge mesteparten av kjøregleden. Man får selvsagt ferdige og gode forstillinge med luft, i så fall ville jeg brukt 2" på det smaleste. (Selv har jeg en forstilling som totalt er ca 3-4" breiere enn originalt) Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått for pumaforstilling med standard bredde, senkespindler, casterforinger sluppet ned til kjørbar senk foran og bak. Uansett er det knallgøy å kjøre boble  LYkke til med prosjektet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: november 19, 2014, 22:47:30 pm » |
|
Gratulerer med flott bil! Har en Ragtop selv som er ganske ombygget og skal bli enda mer potent i motsatt retning av det du planlegger  (Her er det jaging av rundetider og høy fart på bane) Selvsagt må jeg skyte inn litt ang luftfjæring og smalnet forstilling. (Ikke skyt meg  ) Jeg mener det vil ødelegge mesteparten av kjøregleden. Man får selvsagt ferdige og gode forstillinge med luft, i så fall ville jeg brukt 2" på det smaleste. (Selv har jeg en forstilling som totalt er ca 3-4" breiere enn originalt) Hadde det vært opp til meg så ville jeg gått for pumaforstilling med standard bredde, senkespindler, casterforinger sluppet ned til kjørbar senk foran og bak. Uansett er det knallgøy å kjøre boble  LYkke til med prosjektet. Støtter dette innlegget. Luftfjæring øker veldig sjelden kjøregleden. I noen tilfeller er det gøy en stund. Til man blir lei. De fleste skaffer seg masse hodebry, og får en mindre kjørbar bil. Bilen din var for øvrig super fin  Lykke til hva du enn måtte velge av ombygginger
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #3 på: november 23, 2014, 13:08:12 pm » |
|
Om det blir luftfjæring i første omgang er jeg ikke sikker på da det er mange deler som står på ønskelista. Det vurderes å kjøpe inn en 4" smalnet forstilling og dropplates bak for å få bilen ned til neste år uten luftfjæring, men vi får se  Det at kjøreegenskapene blir dårligere med smalnet forstilling er ikke noen hemmlighet, men ønsker ikke at det skal subbe i skjermene når jeg kjører lavt heller. Ser at limebug har kommet med bolt-on luftfjæring bak nå, og det frister jo en del Hvordan olje vil folk anbefale på gode 1300 motorer? Royal purple, castrol, biltema etc? Tenkte å få tatt ett oljeskift i garasjen nå før jula kommer for at det skal være klart til våren hvertfall.. Har ei handleliste som skal gjennom av smådeler til vedlikehold, og venter litt på Black Friday til fredagen. Kjøpte også ett Tri-mil eksosanlegg i sommer som skal monteres, også skal det monteres popouts bakruter 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ragazzata
Seniormedlem
   
Innlegg: 440
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: november 24, 2014, 00:40:49 am » |
|
Vi anbefaler Joe Gibbs HR-3 fullsyntetisk olje som har mye zinktilsetninger. Dette har vi på lager i oslo go selger for 150,- pr liter.
|
|
|
Loggført
|
Oval ragtop - 54 Freak Power 1300 - 69 Baja Bug 1970 Bay buss 1977
|
|
|
gearn
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Drammen
59´
|
 |
« Svar #5 på: november 25, 2014, 16:54:10 pm » |
|
Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno  Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler! Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #6 på: november 25, 2014, 20:40:09 pm » |
|
Det er ikke hvor smal forstillinga er som "dreper" kjøreegenskapene eller gleden ved å kjøre en slik bil. Det er fordi bilen blir stivere jo mer du senker den. Det går til et punkt der den bare blir grusom å kjøre pga manglende fjæring:-) Desverre er dette punktet omtrent der bilen begyner å se bra ut... Da får det stå til😄 Koster å være kar😜 Mvh: En som kjører med 5" for lite mellom bærearmene.
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #7 på: november 26, 2014, 10:52:06 am » |
|
Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno  Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler! Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe  Takk for det. Jeg må også bygge om til 12V før det blir luftfjæring. Det er vel litt av grunnen til at jeg vurderer vanlig senk før jeg legger masse penger i luftfjæringa med en gang  Har du sett ut noe sett du vurderer?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #8 på: november 26, 2014, 10:54:46 am » |
|
Det er ikke hvor smal forstillinga er som "dreper" kjøreegenskapene eller gleden ved å kjøre en slik bil. Det er fordi bilen blir stivere jo mer du senker den. Det går til et punkt der den bare blir grusom å kjøre pga manglende fjæring:-) Desverre er dette punktet omtrent der bilen begyner å se bra ut... Da får det stå til😄 Koster å være kar😜 Mvh: En som kjører med 5" for lite mellom bærearmene.
Veldig klar over at bilen blir stivere jo lavere den blir  Har kjørt nok lave biler så er vel blitt godt vandt med stiv bil også.. 5" for lite ja, det var jo veldig mye også  4" forstilling også dropspindler så blir det vel ca 3" til 3,5" smalere, så tror det blir akkuratt passe, i tillegg til passe lavt  Må få tak i noen dropplates også forsåvidt.. Noen som vet om skikkelig gode forstillinger til salgs? Har fått tilbud om en, men kikker jo stadig rundt. Helst komplett ferdig og bolt on..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #9 på: november 26, 2014, 11:09:34 am » |
|
Denne tråden gir noen fine hint til hva man bør tenke på før man kjøper luftfjæring, eller senkespindler for den delen. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,57267.0.htmlDu skriver du vil ha bredere felger på bilen, det avhenger veldig av hvilken felgtype du skal ha om du behøver å korte forstillingen for å få de på. Finnes de med høy ET eller kan du rett og slett velge ET selv? (bredde)
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #10 på: november 26, 2014, 17:43:51 pm » |
|
Denne tråden gir noen fine hint til hva man bør tenke på før man kjøper luftfjæring, eller senkespindler for den delen. http://www.vwnorge.no/index.php/topic,57267.0.htmlDu skriver du vil ha bredere felger på bilen, det avhenger veldig av hvilken felgtype du skal ha om du behøver å korte forstillingen for å få de på. Finnes de med høy ET eller kan du rett og slett velge ET selv? (bredde) Har lest luftfjæringstråden der flere ganger tidligere. Når det skal kjøpes luft så blir det nok The.Dub.Lab forstilling med sentermontert belg, men ikke Airkewld sitt kit bak. Er litt interessert i Limebug sitt som skal være bolt-on, men da det er såpass nytt på markedet er jeg litt skeptisk også. Når det gjelder felger så blir det ikke enda, men 15" bredda stålfelger blir det vel.. Det får man jo i valgfritt impress  Først skal det testes med de felga jeg har.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #11 på: november 26, 2014, 19:46:02 pm » |
|
Hvis du kan gjøre jobben selv så har jeg dempertårn som muliggjør ombygging av standard bredde forstilling til 4" innkortet. Jeg har dessverre ikke mulighet/ tid til å bygge selv for tiden
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #12 på: november 27, 2014, 09:31:10 am » |
|
Hvis du kan gjøre jobben selv så har jeg dempertårn som muliggjør ombygging av standard bredde forstilling til 4" innkortet. Jeg har dessverre ikke mulighet/ tid til å bygge selv for tiden
Blir nok å kjøpe en ferdig. Har ikke kunnskaper eller verktøy til å lage forstilling selv...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
gearn
Juniormedlem
 
Innlegg: 80
Bosted: Drammen
59´
|
 |
« Svar #13 på: november 29, 2014, 11:09:24 am » |
|
Pen boble! Få denne litt lenger ned på bakkenivå så blir den helt porno  Vurderer selv luftfjæring på min, du får si ifra hvis du handler! Må bygge om min 12V før jeg begynner med det.. hehe  Takk for det. Jeg må også bygge om til 12V før det blir luftfjæring. Det er vel litt av grunnen til at jeg vurderer vanlig senk før jeg legger masse penger i luftfjæringa med en gang  Har du sett ut noe sett du vurderer? Har vurdert forstillinga til det dub.lab og belger fra airkewld, også styringa fra accuair  Hørt endel positivt om det og lest mye bra. Får se i løpet av vinteren, det er vel ikke første prioritert på lista mi. Men skal ha det en dag 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eastside
Medlem
  
Innlegg: 177
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #14 på: november 29, 2014, 20:33:27 pm » |
|
Det er vel smalere forstilling (kortere torsjonsstål) som gjør forstillingen stivere, ikke om man senker med f.eks Puma i orginal bredde. Bak er bilen like myk og fin uansett hvor mange splines du vrir for å få bilen ned mot bakken. Men til slutt butter det jo..da blir det stivt ! Denne bilen ser jo brutal fin ut Simen, så kapping for å få på luft med sånn forstilling jeg monterte på min (the.dub.lab) ville ikke jeg gjort, men er ikke min bil 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #15 på: desember 01, 2014, 21:25:28 pm » |
|
Det er vel smalere forstilling (kortere torsjonsstål) som gjør forstillingen stivere, ikke om man senker med f.eks Puma i orginal bredde. Bak er bilen like myk og fin uansett hvor mange splines du vrir for å få bilen ned mot bakken. Men til slutt butter det jo..da blir det stivt ! Denne bilen ser jo brutal fin ut Simen, så kapping for å få på luft med sånn forstilling jeg monterte på min (the.dub.lab) ville ikke jeg gjort, men er ikke min bil  Litt usikker når det gjelder tilpassninga for å få plass til luftbelgen til forstillinga ja. Det som er saken er at det er byttet frontplate i bunn der tidligere, og jobben er ikke pent gjort. Skal det være strøkent må det uansett gjøres en sveisejobb der, og da kan det samtidig bygges plass til luftforstillinga  Er i tankeboksen.. Sentermontert belg fungerte jo mye bedre enn Airkewld frontsettet sa du 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #16 på: april 05, 2015, 15:13:54 pm » |
|
Lenge siden forrige oppdatering her, men det har heller ikke skjedd noe særlig siden siste oppdatering. I går ble det fylt litt luft i dekka, og bilen starta på første forsøk! Det er plutselig blitt vår, tørt på veien og sol nok til å kjøre litt  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #17 på: april 05, 2015, 16:14:11 pm » |
|
Flott bil, litt senk hadde gjort seg 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #18 på: april 05, 2015, 19:09:48 pm » |
|
Flott bil, trenger ikke senk 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #19 på: april 05, 2015, 19:52:53 pm » |
|
Flott bil, trenger ikke senk  Enig Fin høyde på den der!  Kledde godt de bredda stålfelgene bak og! 
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #20 på: mai 02, 2015, 10:01:08 am » |
|
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i viskerblader til denne? Det er av den korte typen, og har ikke klart å finne det hos noen forhandlere.....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jayster
Supermedlem
    
Innlegg: 1067
Bosted: The land of no return!
"IN RUST WE TRUST!!!"
|
 |
« Svar #21 på: mai 02, 2015, 10:29:47 am » |
|
The samba.com Ebay. Com West coast classics
|
|
|
Loggført
|
1973 1300s En eiers bil. aka "Buzz"
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #22 på: mai 02, 2015, 10:35:21 am » |
|
Tenkte hovedsaklig på norske forhandlere....
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
    
Innlegg: 1043
Bosted: Skien
Rolf T. Kastenwagen
|
 |
« Svar #23 på: mai 02, 2015, 13:41:06 pm » |
|
Tror Unneberg og Hotshop har. Er det akutt har jeg et nytt sett med viskerarmer hos meg
|
|
|
Loggført
|
VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #24 på: mai 02, 2015, 14:38:48 pm » |
|
Tror Unneberg og Hotshop har. Er det akutt har jeg et nytt sett med viskerarmer hos meg
Og jeg som bestilte litt deler fra Unneberg her om dagen.. Jaja, ingen hast så tar det bare med på neste bestilling
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #25 på: juni 09, 2015, 15:12:20 pm » |
|
Her går det rolig for seg  Bilen har fått ny olje, og motoren ser ut til å være helt tett! Litt markering fra venstre aksel, men det får jeg finne ut av senere... Var på Right-On i Skien i helga og det var jo en flott dag og kjøre Boble på  Morro og se noen av de andre VW på treffet der også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #26 på: juni 09, 2015, 15:48:29 pm » |
|
Jeg er ikke en av disse original "frikene" du finner rundt omkring, tvert imot.. Men jeg syns ikke du skal hive på korta forstilling og luftfjæring, denne bilen er så pen at den fortjener å være det. Litt(!) senk og litt breiere felger så er den helt perfekt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #27 på: juni 09, 2015, 18:54:05 pm » |
|
Jeg er ikke en av disse original "frikene" du finner rundt omkring, tvert imot.. Men jeg syns ikke du skal hive på korta forstilling og luftfjæring, denne bilen er så pen at den fortjener å være det. Litt(!) senk og litt breiere felger så er den helt perfekt  Vi får se  Nå om dagen frister større motor mer enn luftfjæring. Men må si meg enig med deg at det hadde gjort seg å fått senka den litt til. Vurderer CB Dropspindler, er det noen som har erfaring med disse? Og eventuelt hvor det lønner seg å kjøpe de?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Svein.
Supermedlem
    
Innlegg: 2442
Bosted: Lørenskog
|
 |
« Svar #28 på: juni 09, 2015, 21:13:49 pm » |
|
Kjører med Cb senkespindler😊 fungerer helt knall... Tipper bilen din vil kle den høyden disse gir helt perfekt😉 Her med puma på topp og senkespindler...
 image.jpg (94.36 KB. 800x485 - vist 540 ganger.)
|
|
« Siste redigering: juni 09, 2015, 21:19:34 pm av Svein. »
|
Loggført
|
201m 8,063 sek. 136,42km/t 402m 12,708 sek.176,81km/t...
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #29 på: juni 09, 2015, 21:50:15 pm » |
|
Du kan få litt problemer med senkespindler hvis de bygger litt for mye utover (noe de pleier å gjøre), hvis du har originale ovalskjermer. De vil subbe i skjermkantene i sving ved fjæring/bremsing.
Dette fordi hjulbuene på ovalskjermene/opp til 59 går et par cm lengre ned enn på nyere skjermer.
Fordel ovalskjermer - ser ikke så høy ut foran originalt. Bakdel - dårlig plass under skjermene for senking.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|