simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #60 på: februar 19, 2016, 12:13:01 pm » |
|
Flott bil, gamle bilen til Mikkel, "Ovalt", dette vell, kjøpte min oval av han jeg og.
Ja dette er gamle bilen til Mikkel. Hyggelig kar å handle bil av han! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #61 på: april 02, 2016, 16:47:39 pm » |
|
Er litt i gang med å senke bilen bak. Atomwerk fjærplatene skal på:  Gummiforingene som satt der fra før var morkene. Da jeg ikke har nye liggende og må bestille, bør jeg gå for urethane foringer eller standard i gummi? Fordeler / ulemper?
|
|
« Siste redigering: april 02, 2016, 16:51:58 pm av simenokstad »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #62 på: april 02, 2016, 20:31:33 pm » |
|
Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få 😉
Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #63 på: april 09, 2016, 00:47:55 am » |
|
Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få
Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
Takk for tips angående monteringen!  Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant. Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene? Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #64 på: april 09, 2016, 12:02:35 pm » |
|
Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få
Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
Takk for tips angående monteringen!  Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant. Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene? Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt? Hør på Jens-Ole du, så blir det riktig. Er ihvertfall de jeg har på ovalen (dog i gummi). De nederste er fra ca 61 og nyere.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #65 på: april 09, 2016, 13:21:42 pm » |
|
Bruk standard. Du lager jo ikke en racerbil. Og med så mye senk, trenger du all fjæringa du kan få
Ett tips: Sett inn en foring om gangen, dvs først den indre, få sverdet presset på, og deretter den yttre. Ikke tenk på å få på begge samtidig.
Takk for tips angående monteringen!  Jeg har derimot bestemt meg for å gå for urethane foringer for å stive opp litt. Blir det for ille så bytter jeg til gummi i etterkant. Sliter litt med å finne riktige foringer vel å merke. Snakket med Jens-Ole på Unneberg og han mener jeg skal ha fire sånne: https://www.vwheritage.com/shop/AC510004/urethane-grommet-1-3-4-smooth-pair/Fjærplatene har jeg målt, og de er 51mm / 2" ytterdiameter på røret som torsjonstaget går i. Er det da 2" foringene jeg skal ha: https://www.vwheritage.com/shop/AC510003/urethane-grommet-knobby-2-pair/ ? Går ut ifra at målene som oppgis er innvendige mål på foringene? Ser på hjemmesiden til Atomwerk at de anbefaler 1,75" foringer http://atomwerk.org/Swing_Axle_Introductory_Plates.html , men får ikke det til å stemme med målene jeg har tatt? Hør på Jens-Ole du, så blir det riktig. Er ihvertfall de jeg har på ovalen (dog i gummi). De nederste er fra ca 61 og nyere. Ja han har nok rett. Jeg stusser litt over at det sitter andre foringer på ytre del på min fra før. Er det forskjell på endelokkene og hvilke foringer som passer? Jeg må også ha nye endelokk med 52mm /2" hull hvis noen vet hvor jeg kan finne det til salgs? Fikk forøvrig svar fra Atomwerk på epost at det er 1 3/4" foringer som skal brukes. Er det ikke indre diameter disse målene er?
|
|
« Siste redigering: april 09, 2016, 13:26:26 pm av simenokstad »
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #66 på: april 09, 2016, 16:14:20 pm » |
|
Er 2 typer endelokk, den med hull i som er for oval, og den uten hull i som er for 60->. Og skille i foringer sammenfaller med bytte av endelokk. Er ikke forskjellige størrelser på hulla, såvidt jeg veit. Ikke på Type 1.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #67 på: april 10, 2016, 10:43:08 am » |
|
Er 2 typer endelokk, den med hull i som er for oval, og den uten hull i som er for 60->. Og skille i foringer sammenfaller med bytte av endelokk. Er ikke forskjellige størrelser på hulla, såvidt jeg veit. Ikke på Type 1.
Sitti og googla litt nå og det må sitte feil endelokk på min. http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/507191.jpgDet endelokket er ikke likt min innvendig, men det er far en 1957. Kanskje det er lukkede endelokk som har fått borret ut hullet på jeg har...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #68 på: april 10, 2016, 11:36:28 am » |
|
Det ser riktig ut til ovalen 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #69 på: april 10, 2016, 20:04:17 pm » |
|
Det ser riktig ut til ovalen  Ja, det er desverre ikke de som sitter på min. Lurer på om jeg skal bestille nye fjærplater, eller kjøpe foringer til de jeg har og frese ut hullet litt... Innsiden er jo runde foringer da, den er grei. Men, er det indre diameter på foringa som kommer opp i målene?  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #70 på: april 12, 2016, 11:56:42 am » |
|
Ja da er det bare at få den på hjulene igen 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #71 på: april 13, 2016, 06:57:26 am » |
|
Ja da er det bare at få den på hjulene igen  Delene er på plass hvertfall 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #72 på: april 15, 2016, 19:14:55 pm » |
|
Nå må jeg krype til korset og be om tips. Jeg klarer ikke få få fjærplata løsnet fra torsonstaven. Det er er mulig og lirke den litt frem og tilbake, men ikke inn eller ut på torsonstaven. Jeg har dynka det ett par ganger i WD40 og brukt varme ved 3 kvelder uten at jeg får noe særlig mer bevegelse i det. Skulle gjerne fått av fjærplata uten å plukke av bakskjermen for å få ut torsonstaven så hvis noen har tips som funker så blir jeg veldig takknemlig! Har brukt slegge og banka nok på fjærplata nå føler jeg.... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #73 på: april 15, 2016, 21:36:36 pm » |
|
Hvis du løsner 4-5 bolter på skjermen tror jeg du skal klare å vri den nok ut til side så du får trukket ut staven. Eventuelt en avdrager på fjørplata. da slipper du å ta av hele ihvertfall
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #74 på: juni 03, 2016, 08:18:49 am » |
|
Da har jeg fått bilen på bakken igjen og fikk tatt første kjøretur for året!  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #75 på: juni 03, 2016, 08:22:29 am » |
|
Den så flott ut! Fin cruisehøyde :-)
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #76 på: juni 03, 2016, 21:28:46 pm » |
|
Kan vel innrømme at jeg er litt misunnelig 😉 Flott bil 👍🏻
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #77 på: juni 17, 2016, 09:15:58 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #78 på: juni 19, 2016, 20:50:40 pm » |
|
..
|
|
« Siste redigering: august 17, 2016, 08:52:19 am av simenokstad »
|
Loggført
|
|
|
|
simenokstad
Medlem
  
Innlegg: 156
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #79 på: januar 08, 2017, 14:44:15 pm » |
|
Her har det skjedd lite siste året, men nå skal det da bli litt fremgang utover våren  Er det noen her som vet hva dette merket fra Eidsfoss Industrihistoriske Samlinger er for? Noe å spare på? Rive det ut? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #80 på: januar 08, 2017, 21:14:06 pm » |
|
Betyr vel bare at bilen har besøkt Eidsfoss historiske samlinger, en liten idyll nord i Vestfold 🙂
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|