Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« på: november 22, 2014, 21:40:18 pm » |
|
Sliter veldig med dårlig lys på bilen min. Er det noen som har et triks for å forbedre hovedlyset når man kjører 6 volt. Skjønner at det å gå over til 12 volt hjelper, men håpet å slippe det. Har idag gule glass som jeg mest sannsynlig bytter ut, fordi jeg føler at dette hemmer lysstyrken noe. Tar imot alle tips.
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #1 på: november 22, 2014, 22:02:44 pm » |
|
Det som hjelper, er å legge strøm direkte til frontlysene, via releer. Og grovere ledninger enn originalt. Husk sikring også. Det er spenningsfall flere steder i ledningsnettet, før strømmen kommer fram til frontlampene. Ta et voltmeter og mål spenninga ved frontlysa, kontra spenninga over batteriet, så ser du problemet.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #2 på: november 22, 2014, 22:21:20 pm » |
|
Gå over alt av kontaktpunkter på hele det elektriske anlegget. husk også å sjekke at du har skikkelig jording. Rele til hovedlyset som Kjell Roar nevner hjelper veldig. Har selv en '52 med 6V anlegg, rele og bra reflektorer, den har bedre lys enn de aller fleste 12V bobler jeg har kjørt 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tigern
Supermedlem
    
Innlegg: 1100
Bosted: Sarpsborg, Verdens navle
I LOVE IT WHEN A PLAN COMES TOGETHER
|
 |
« Svar #3 på: november 22, 2014, 23:31:13 pm » |
|
Finns det i tillegg noen nymotens pærer til 6volt?
|
|
|
Loggført
|
T1 1964 snart Amr300 supercharger T1 1961 Judson Supercharged *SOLGT* T1 1964 Karmann Cabriolet *SOLGT* T1 1973 2275 *SOLGT * T1 1958 1200. *SOLGT* T1 1962 1200. *SOLGT* T1 1966 1300. *SOLGT* T1 1956 1200. *SOLGT*
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #4 på: november 22, 2014, 23:35:41 pm » |
|
Nye kabler/gå over kontaktpunkter (sikringene også) og lyspærer er tingen. Jeg kjøpte 45/45W pærer til ovalen via Ebay. Funket knallbra. Kjøp ikke de billigste.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tuomo
Medlem
  
Innlegg: 160
Bosted: Oulu, Finland
|
 |
« Svar #5 på: november 24, 2014, 17:13:38 pm » |
|
Dette var interessant. Kjell Roar; hvilken slags rele anordning gjorde du? Jeg selv kjører 12 V vogner, men en kompis vil ikke kjøre sin 6 V boble på natt p.g.a. dårlig lys.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #7 på: november 24, 2014, 18:10:46 pm » |
|
Dette var interessant. Kjell Roar; hvilken slags rele anordning gjorde du? Jeg selv kjører 12 V vogner, men en kompis vil ikke kjøre sin 6 V boble på natt p.g.a. dårlig lys.
Jeg har ikke gjort det selv, men du trenger 2 eller 4 stk 6V releer (sikreste er 4). En sikring og strømledning fra batteriet og til releene, og videre til lyspærene. Rellet drives av den gamle strømtilførselen til pærene.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #8 på: november 24, 2014, 18:33:51 pm » |
|
Hodelykt?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Eikstad
Supermedlem
    
Innlegg: 2610
Bosted: I finere strøk av skien.
Full off stupid ideas since 1978.....
|
 |
« Svar #9 på: november 24, 2014, 19:39:53 pm » |
|
Jeg har 6volt ekstralys som jeg plukket av ei brannpumpe fra 1958. Denne er koblet rett på batteriet. Lyser noe alvorlig godt sammenlignet med de orginale lyktene
|
|
|
Loggført
|
 "Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #10 på: november 24, 2014, 20:59:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #11 på: november 26, 2014, 00:05:21 am » |
|
LED er fremtiden ja, men ikke sånne tullepærer. Dette er den ultimate oppgraderingen, disse passer like godt som H4 innsats man får kjøpt til boble og golf. Dessuten er det ikke krav til lyktespylere da de er under 2000lumen. Har montert slike på en 2013modell Jeep for ikke lenge siden. Helt rått hva man får til med LED Lampene fåes E-merket osv for kjøring på Norske/Europeiske veier. www.jwspeaker.com/products/headlights/#product=500016
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|