mai 04, 2025, 11:00:25 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: er det mye karbondioksid i bilene våre?  (Lest 2046 ganger)
anders.
Supermedlem

Vis profil
« på: juli 18, 2008, 16:36:10 pm »

karbondioksid er et luktfri og fargefri gass og man blir søvnig av det. helikopter har varmepotter og fungerer i prinsippet helt likt som på våre biler . i et helikopter er det er lampe som lyser når det blir for mye karbondioksid og varmepotta må skrues av. kjenner en som kjører helikopter, vi var ute og kjørte i går å begynte og prate om dette. noen som vet noe ? han skulle se om han kunne få tak i en sensor til meg så jeg kan prøve Rekker tunge om sommeren har jo de fleste vinduet oppe , og vinteren er det jo best med en litt gløtt på vinduet for og få det varmt , så det er vel ikke det store problemet Glad
Loggført

1 up
ahelgemo
Supermedlem

Vis profil

« Svar #1 på: juli 18, 2008, 17:17:08 pm »

tenkte også på dette da det kom en blåpuff ved frontruta ved oppstart.
finnes vel noe på markedet som kan måle dette vel?
Loggført
Filip/purity
Supermedlem

Vis profil
« Svar #2 på: juli 18, 2008, 19:14:45 pm »

Så lenge varmeboksene er noenlunde tette burde jo ikke dette være et problem. Lufta som går gjennom de kommer jo fra motorrommet hvor det ikke skal finnes mye eksos om alt kjøleblekk og den tetningen mellom motoren og karosseriet er på plass. Uansett kjører vi jo som regel fremover, og da vil eksosen som kommer ut av eksosanlegget bli luftet bort ganske godt. Selv om jeg ikke vet nøyaktig hvordan eksosen beveger seg der bak med tanke på dragsug fra bilen osv.

Men om en motor har hull på eksosanlegget, i varmeboksene og mangler litt kjøleblekk/pakninger kan jeg lett innbille meg at noe eksos dras inn i kabinen, dette hadde jo vert moro å fått noen målinger på.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Syncronaut
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: juli 19, 2008, 22:41:12 pm »

karbondioksid er et luktfri og fargefri gass og man blir søvnig av det.
Eller var det karbonmonoksyd du tenkte på...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
EspenX
Supermedlem

Praise the raised

Vis profil
« Svar #4 på: juli 19, 2008, 23:45:19 pm »

Både karbondioksid og karbonmonoksid er uten lukt og farge og kan virke kvelende. Og det er nok begge deler i bilene våre Glad
Loggført

1969 Militær-buss
anders.
Supermedlem

Vis profil
« Svar #5 på: juli 20, 2008, 00:50:23 am »

tror ikke det trenger være no lekarsje no sted for att det kommer inn . kommer jo inn i helikopler , der er krava harde, skal ikke mye til før det blir satt på bakken .  kansje bygge boble med helikopter theme Osteaktig
Loggført

1 up
Rocket-Racing
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: juli 20, 2008, 01:01:09 am »

En kamerat av meg hadde lekasje i varmepottene++ med påfølgende lite frisk luft i bilen. Når han kom på jobben en morgen (2 mils tur) og nevnte at han var litt sånn nummen i armene og tung i hodet fant vi ut at kanskje det var greit å bytte de varmepottene. Skumle greier..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
anders.
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: juli 20, 2008, 01:15:34 am »

hehe fine greier . lønner seg sikkert og sjekke litt Osteaktig fort gjort og bli litt svimmel og slapp da men burde jo lukte det.
Loggført

1 up
Atmobil
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: juli 20, 2008, 17:22:01 pm »

Før jeg byttet varmepotter og eksosanlegg på bobla nå i vår så var det alltid sterk eksoslukt inne i bilen hvis jeg satte på varmen. Derfor ble varmen skjelden brukt og i tilfelle den ble brukt ble den brukt var det kun i korte stunder. En begynte å merke at det svei i øyne og en ble rar i halsen ganske fort.
Nå med det nye anlegget og nye potter så er det ikke lenger noe problem men jeg merker at hvis varmen står på i det jeg starter bilen kommer det en liten dunst eksoslukt inn som fort forsvinner når jeg begynner å kjøre.
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!