Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« på: desember 31, 2014, 16:49:17 pm » |
|
Jeg ser det blir flere og flere forgasserproblemer. Flere demonterer, renser, vasker og justerer. Men hvorfor? Jo det skal vi se litt på her. Den store synderen: Mye tvilsom bensin der ute om dagen. Spesielt er tilsetningen ethanol en skummel greie for oss med luftkjølt vw (og andre biler) med forgasser laget av aluminium og messing, bensintank og rør laget av jern. Ethanol har den skumle egenskapen at ved kontakt med aluminium eller jern så starter metallet å korrodere, tilsetter man messing i denne blandingen vil reaksjonen aksellerere. Absolutt en uting å ha i en folkevogn med andre ord. Har selv opplevd endel problemer, spesielt med Statoil sin 95-oktan der spesielt tomgangsdyser tetter seg pga ethanolens reaksjon. Det blir en slags smørje/gelé som er avleiringer av korrosjonen. Denne geléen tetter små åpninger i forgasseren og kan forårsake at motoren går magert, mister effekt eller rett og slett stopper. Vi har alle et ønske om å holde bilen i best mulig stand, spesielt motoren. Dagens anbefaling, fyll kun 98-oktan, den inneholder ikke ethanol. Flere andre har samme problem og her kan man lese litt om hva ethanolen faktisk gjør med drivstoffsystemet ditt. www.strohmautomotive.com/ethanol.htmlSkal man bygge en motor som kun skal gå på ethanol bør man ha bensintank av plast, bensinrør av plast eller rustfritt stål og slanger beregnet for å tåle ethanol og innsprøytningsanlegg med injektorer og bensinpumpe som er laget for å tåle ethanol. Flere innspill og erfaringer er velkommen. Spesielt rundt bruk av deler brukt sammen med ethanol
|
|
« Siste redigering: januar 01, 2015, 01:29:50 am av Dewil »
|
Loggført
|
|
|
|
GeirJB
Seniormedlem
   
Innlegg: 299
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #1 på: januar 01, 2015, 12:11:38 pm » |
|
Jay Leno's Garage om Ethanol problemer...!
|
|
|
Loggført
|
-61 VW 1200 (Beryl green),-69 VW 1600 Variant,-74 BMW 1602,-82 VW Polo G40
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #2 på: januar 01, 2015, 16:57:16 pm » |
|
Norsk MotorVeteran har skrevet om temat de siste årene. I nr 11 2014 hadde de tre siders lang artikkel. Etanol leder strøm mye bedre en bensin, Så det oppstår galvanisk korrosjon. kobber stål zink og aluminium sammen blir da en meget uheldig kombo. fyller 98 på alt.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #3 på: januar 01, 2015, 19:06:50 pm » |
|
Utfordringen fremover, blir jo at 98 fases ut mer og mer på bensinstasjoner.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #4 på: januar 01, 2015, 20:31:45 pm » |
|
Nettopp derfor vi må fylle 98 på alt alltid. blir det omsatt så fortsetter de å selge. forhåpentligvis
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #5 på: januar 01, 2015, 21:10:06 pm » |
|
Jeg bidrar på mine 5 veteraner:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #6 på: januar 01, 2015, 22:32:22 pm » |
|
Nettopp derfor vi må fylle 98 på alt alltid. blir det omsatt så fortsetter de å selge. forhåpentligvis
Absolutt. Dessuten kan man kjøre høyere fortenning og tune motoren slik at den går mer effektivt. Dette gjelder alle biler, til og med nye motorer med små injektorer får problemer. Ikke lenge siden jeg skiftet motor i en polo, 2004mod. På grunn av en tett dyse gikk motoren magert på én sylinder og eksosventilene gikk i stykker. For høy temperatur på ventilen forårsaket at den sprakk.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #7 på: januar 04, 2015, 18:54:50 pm » |
|
Jo jeg er kjent med problemet over lang tid. Men jeg har til nå løst mine problemer ved å rense forgasserene på våren og bruke kondensfjerner en gang i blant. Ja jeg vet at det bare forskyve problemet men det har fungert for meg de åra som Statoil har hatt etanol i bensina si. Mulig at problemet har økt nå?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #8 på: januar 12, 2015, 21:00:50 pm » |
|
Hot Rod magazin tar også opp problemet. Sjekk 10 min og 18 sek ut i serien
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: januar 14, 2015, 22:06:45 pm » |
|
4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og..
 image.jpg (29.15 KB. 450x600 - vist 316 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #10 på: januar 15, 2015, 13:05:55 pm » |
|
Det er ikke så værst det der nei, men det er jo ikke bra  Skal snart titte nedi mine egne forgassere. Har stått med Shell 98 V-power i snart 6mnd. Kjørte et par tanker med Statoil 95 i sommer også, det ble bare krøll. Lange gjennomsiktige ormer som tøyt gjennom tomgangsdysene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: januar 15, 2015, 13:11:58 pm » |
|
4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og.. [ Vedlegg ]
Dette er støv som man enkelt tørker og blåser bort. Igjen vil jeg nevne at man får smøremidler man kan tilsette E85 og etanol som langt på vei forhindrer problemer. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: januar 15, 2015, 13:21:10 pm » |
|
4 mnd med stående E85. Synes ikke dette var dårlig. Mye skvip sist med 98 og.. [ Vedlegg ]
Dette er støv som man enkelt tørker og blåser bort. Igjen vil jeg nevne at man får smøremidler man kan tilsette E85 og etanol som langt på vei forhindrer problemer. Mvh BB Jepp. Det er ikke irr, og støvet lå ikke spesielt godt festet. Skrudde opp en dyse, og de er helt tomme for støv. Det er brukt noe lurium. Kalle vet hva.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #13 på: januar 17, 2015, 19:24:08 pm » |
|
Hva for smøremidler
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: januar 17, 2015, 19:52:39 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #15 på: januar 18, 2015, 00:36:28 am » |
|
Sikkert ikke dumt å fylle sånt på tanken
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #16 på: januar 18, 2015, 11:46:18 am » |
|
Blanding av kondensfjærner og bly erstatning 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #17 på: januar 18, 2015, 19:01:18 pm » |
|
Blanding av kondensfjærner og bly erstatning  Samme f.. hva det er. Det funker og det rekker for meg. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #18 på: januar 18, 2015, 21:59:00 pm » |
|
Her er kammeret strøkent. 98 oktan stått i 3 måneder
 P1040500 (Small).JPG (38.75 KB. 640x480 - vist 250 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Espen/VW54
Supermedlem
    
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)
|
 |
« Svar #19 på: januar 19, 2015, 09:44:53 am » |
|
Vil denne tilsetningen være lurt også på nyere bil ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: januar 19, 2015, 09:49:33 am » |
|
Vil denne tilsetningen være lurt også på nyere bil ?
Hei Espen, SI Alcohol var et tips jeg fikk for en del år siden av mine svenske venner som har kjørt med E85 og dem benytter det også på sine bruksmotorer nå som bensinen også har innblandet etanol. Jeg kjørte SCC bussen til Finland og der hadde vi ikke noe annet valg en å fylle etanolholdig bensin og fikk diverse problemer som en følge av dette (den gikk noen slag etter jeg vrei om nøkkelen for å stoppe motoren). Fylte på litt SI Alcohol og problemet var borte. Velkommen tilbake forresten  Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|