mai 04, 2025, 15:31:17 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Clutch og trykkplate  (Lest 1433 ganger)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« på: juli 20, 2008, 12:15:21 pm »

Hvor mye dreiemoment klarer den originale å overføre?

Når må man oppgradere til en annen trykkplate, eventuelt clutchplate?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: desember 17, 2008, 00:10:24 am »

Noen tanker?

Tåler originale clutchoppsettet opp til 100 hk?
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #2 på: januar 06, 2009, 19:52:15 pm »

Ingen svar foreløpig... Men spennende tema vel?

Er vel kun en funksjon av friksjonen mellom clutchplate og svinghjul, og trykket denne holdes mot med. En trimbok jeg har nevner ingenting om forsterket trykkplate, kun å bytte ut en eventuell 3-armet plate med en tallerkenfjærplate som jo var standard på sene motorer. De antar vel hester opp mot 80-100 hester i boka noen steder, men er ikke konkrete på dette temaet.






Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #3 på: januar 06, 2009, 20:02:28 pm »

For å si det på en annen måte.. Jeg hadde for en del år siden en 1915 T1 med 108 drivhjulhk og hadde helt ny orig. clutch. Den holdt ikke..  Holdt på "håret" med orig. trykkplate og lamell med cushion-grip (eller hva det heter). Kjøpte lamellen på Hotshop den gang i hvertfall..  Kjørte en 03 som søstra mi hadde med en trimmet 1600 på ca. 70 hk og da holdt den originale helt fint. Ergo, et sted mellom de to motorene går grensa, men når det gjelder cluch så er det vel mere hvor mye moment og ikke hk..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: januar 06, 2009, 20:10:11 pm »

Ja, det er moment som er korrekt. Men lettere for mange å relatere til hk.

Så da ligger jeg nok i grenseland da jeg, men på trygg side tror jeg med originaloppsett. Men neste spørsmål blir hva som er neste trinn i oppgradering. Kikket på CB`s side, men de oppgir jo lite utover en vag beskrivelse om hva det passer til.
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: januar 06, 2009, 20:52:58 pm »

Det er en lang historie hvorfor, men på min originale Boble har jeg faktisk en trykkplate som er "ett hakk" sterkere enn den originale (kjøpt fra Dalhems i sin tid). Clutchen er fortsatt nesten like lett som en original Boble kan være på clutchen, så den funker fint til daglig bruk.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!