Ladybug
Seniormedlem
   
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo
|
 |
« Svar #30 på: juni 03, 2014, 22:48:42 pm » |
|
"Dotten" på siden er dørhengselen, så den er nok ikke bare til pynt.. 
|
|
|
Loggført
|
1968 boble solgt 1975 Westfalia-camper Mandagsenke  Medlem av: Angel Wheels
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #31 på: juli 31, 2014, 02:20:44 am » |
|
hehe, ko!  Er på nippet til å kjøpe en nå.. får se hvordan NAF testen går. Lurer på noe - hva er de små 'lufte hullene' under lykter og over/bak støtfanger i front. Er det bare kosmetisk? http://image.motortrend.com/f/classic/features/12q4_top_10_postwar_cars/42764377/volkswagen-beetle-front.jpgSett på veldig mange bobler nå i alle modell typer og årganger, men har ikke klart å se noe systematikk i disse hullene som tilsier at de bare er på bestemte modeller og årganger. den jeg for øyeblikket er ute etter har ikke disse tøffe hull ;( snufs 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #32 på: juli 31, 2014, 09:14:49 am » |
|
Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #33 på: juli 31, 2014, 10:23:43 am » |
|
hehe, ko!  Er på nippet til å kjøpe en nå.. får se hvordan NAF testen går. Lurer på noe - hva er de små 'lufte hullene' under lykter og over/bak støtfanger i front. Er det bare kosmetisk? http://image.motortrend.com/f/classic/features/12q4_top_10_postwar_cars/42764377/volkswagen-beetle-front.jpgSett på veldig mange bobler nå i alle modell typer og årganger, men har ikke klart å se noe systematikk i disse hullene som tilsier at de bare er på bestemte modeller og årganger. den jeg for øyeblikket er ute etter har ikke disse tøffe hull ;( snufs  De blanke gitterene foran de hullene kalles for horngriller. På førersiden sitter hornet montert bak skjermen i dette området. Er nok sånne på begge sider av bilen av rent estetiske grunner. Siste året med disse var 1967.
|
|
« Siste redigering: august 01, 2014, 10:03:43 am av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #34 på: januar 06, 2015, 06:33:58 am » |
|
Familien ble lei av å vente på at jeg skulle finne den perfekte, så det ble en fin julegave tenkte de! 1966 på vei!!  Litt rart å skulle mota en boble jeg ikke har prøvd eller vet så mye om, men det får gå ! Hvor har dere forsikringen deres på boblene? Vet dere om et gunstig selskap? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #35 på: januar 06, 2015, 08:29:04 am » |
|
Gratulerer. Har forsikring i storebrand. ca 2500 kr i året med 12000 km på Bobla. 360 kr i året med 5000 km på bussen. (veteranforsikring). Hør om en god pris i det selskapet som du elleer familien allerede har forsikring hos
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #36 på: januar 06, 2015, 11:22:35 am » |
|
Jeg betaler kr. 146,- i året på den nye eieren sin 1958 T1 i Gjensidige.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Jesper1201
Supermedlem
    
Innlegg: 708
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #37 på: januar 06, 2015, 12:21:07 pm » |
|
Hvis det er en original boble er det mulig å få veteranforsikring i så å si alle forsikringsselskap. Men som i mitt tilfelle nekta samtlige å gi meg vanlig veteranforsikring. Har nå forsikring i Tryg å betaler 1300,- pr. år. 8'000km og delkasko.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #38 på: januar 06, 2015, 16:44:17 pm » |
|
Turboroadster var vanskelig å få forsikret som original veteranbil. Den betaler jeg 1700.- for med 6.000 i kjørelengde.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #39 på: januar 11, 2015, 15:48:00 pm » |
|
Takker, da har jeg litt å gå på i morgen =)
2 hours til arrival!
Stakkarn får snø første dag i Oslo!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #40 på: januar 12, 2015, 00:09:21 am » |
|
Hei igjen! Det var ingen bombe, men bilen starter ikke. 5750 VW 1966 1300. 6volt Lysene fungerer fint, selger sa han fikk bilen igang sist uke og han mente det ikke var et problem med batteriet. Men jeg måtte altså dytte den igang idag (skulle ikke mye til for å få den igang.). Jeg har parkert den på utsiden av et verksted nå, men det er kanskje noe jeg kan fikle meg frem til selv? Jeg har ikke så mye å gå etter, ettersom jeg ikke har manual eller ei bok, og ikke har holdt på med biler før. (eller jeg fant manualen online nå? http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/manualsbug67.php ) Om bilen ikke starter, men lysene er på, har det noe med tenninga og gjøre da mest sannsynlig? Jeg opplevde at bilen stanset i nedoverbakke også, men fikk den da igang igjen. Er dette prosedyren? http://www.vw-resource.com/ignition_switch_replacement.htmlEller er jeg på villspor her? Det virker jo litt drastisk dette over ! Kan jo være noe enklere som er feil kanskje, noe nærmere motorn`? =) Noen som kan gi meg noen forslag på hva som kan være feil? (denne? ? ) holder på å plugge meg gjennom denne : http://www.oldvolkshome.com/hardstart.pdf 
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2015, 01:17:16 am av knutzeno »
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #41 på: januar 13, 2015, 10:23:24 am » |
|
Du kan sikkert koble opp et eget starter rele med en gang. Du får lett litt irring i ledningskoblinger på en gammel bil, og dette sammen med langt ledningstrekk og lav spenning kan bidra til ytterligere spenningsfall. Om du kjøper/har et vanlig rele til ekstralys, setter du dette nærmest mulig startmotoren. Korte tykke ledninger. Jeg monterte for en kompis på vei til SCC i 2014, da lå jeg på ryggen utenfor Biltema i Kristiansand. Problem solved på 30min. Poenget her er at du bruker den lille strømmen fra tenningslåsen til å koble inn den store strømmen direkte fra batteriet til startmotoren. Du finner sikkert mye her på forum, startrele.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
Ladybug
Seniormedlem
   
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo
|
 |
« Svar #42 på: januar 17, 2015, 00:33:42 am » |
|
Stopper i nedoverbakke? Kanskje det har noe med bensintilførselen å gjøre? Har den bensin? Kan det være kondens? Hvordan ser bensinslanger og filter ut?
|
|
|
Loggført
|
1968 boble solgt 1975 Westfalia-camper Mandagsenke  Medlem av: Angel Wheels
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #43 på: januar 17, 2015, 18:28:41 pm » |
|
Hei! Må du trillstarte fordi starter ikke går rundt når du vrir om nøkkelen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #44 på: januar 20, 2015, 16:28:40 pm » |
|
Hei, takk for svar - har ikke så mange svar til dere enda. Den har nå stått på verksted i noen dager, har ikke fått sett så mye av den selv. (ikke at jeg kunne svare dere på det dere spør om heller enda tror jeg). Det er bensin på den.
Lokale mekanikeren har gitt opp. Det har tydeligvis blitt fiklet veldig mye med det elektriske på bilen, så det var ikke så mye han kunne gjøre med den. Skal se om jeg kan få nærmere opplysninger av han når jeg henter bilen igjen.
Bilen starter når man dyttern igang eller man kan få den igang når den står på bukk. (Vet ikke årsak annet en at mekanikern mente det er så mye kluss i det elektriske).
Jeg tenker at det enkleste ville være å ta ut det meste av det elektriske og bygge det opp fra scratch? Kanskje ombygge til 12volts i samme slengen? Hadde vært gøy å prøve gjøre det selv, men vet ikke så mye og har ikke garasje.. men vil gjerne lære =)
Problemet er litt hvor jeg skal flytte den nå, jeg må flytte bilen ut av verkstedet senest Torsdag. (Bogerud i Oslo) Er det noen boble eksperter her i Oslo som har plass og tid til å ta en titt? Kunne sikkert få litt for det!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
tmatre
Supermedlem
    
Innlegg: 878
Bosted: Rogaland - Klepp
|
 |
« Svar #45 på: januar 20, 2015, 22:35:25 pm » |
|
Bilmekanikere nå for tiden altså...  Han finner vel ikke diagnose stikket - for ODB pluggen sin, og da må den selvsagt ha vært fiklet med. Snakker du med en litt oppegående mekaniker er i alle fall ikke det elektriske et "problem" Det er ikke sinnsykt avansert for å si det sånn  Få en mekaniker som er mer en 30 år til å se på den da 
|
|
|
Loggført
|
"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
|
|
|
Ladybug
Seniormedlem
   
Innlegg: 289
Bosted: Nannestad/Oslo
|
 |
« Svar #46 på: januar 21, 2015, 00:17:14 am » |
|
Mulig Kvickstop verksted på Strømmen kan hjelpe deg hvis det er en enkel sak.. De kan gamle folkevogner. Jeg benytter alltid dem når godbilen skal på EU-kontroll
|
|
|
Loggført
|
1968 boble solgt 1975 Westfalia-camper Mandagsenke  Medlem av: Angel Wheels
|
|
|
vw56
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1567
Bosted: Darbu
Rust is not a crime..
|
 |
« Svar #47 på: januar 21, 2015, 00:29:10 am » |
|
Få sjekket ut Jordingskabel som sitter jordet til bunnplate og til girkassen. Den pleier å være full av skitt etter mange år . Hadde det problemet på ei boble til en kompis og den gjorde jeg ren og da var det ingen problem med å starte den etterpå..
Mvh Erik
|
|
|
Loggført
|
Erik Andersen 3322 Darbu tlf: 46813220 ---------------------------------------------------------- Røyken og Omegn Aircoolers Arrangement Ansvarlig   ------------------------------------------------------------------------------ 1967 Notchback 1989 Transporter syncro bruksvogn Solgt 1969 Variant Solgt 1956 Oval Solgt 1973 1303S SOLGT
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6310
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #48 på: januar 21, 2015, 00:32:12 am » |
|
Og starterforingen i girkassehuset...er den slitt eller "tørr" så kan det gi treg startmotor ----ingen rotasjon eller treg rotasjon...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
KnutzenN
Nybegynner

Innlegg: 34
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #49 på: januar 21, 2015, 01:33:26 am » |
|
Takk for alle tips, tar de med meg på veien =) Har bestilt et par bøker også, takk chatten! =) Prøver kanskje ringe kvikshop i morgen da =) Han er pensjonert egentlig, mekanikeren. Ganske flink med eldre biler generelt har jeg hørt! Jeg har såvidt bare sett på bilen, ettersom vi kjørte den direkte til mekaniker - så Jeg vet jo ikke; men jeg så noe som lignet på 'lednings kluss', mulig det har blitt gjort noe med den når det ble installert bensin varmer(?). Vet ikke. Det er også satt opp dugg vifte i den. Mekaniker sa også på tlf idag at han lurte på om tenning hadde blitt klusset med, at noen har prøvd å lage en bryter i stede for nøkkel som tenning(?!) Men men... Når jeg får tak 'in (bilen) skal jeg ta noen bilder så kan dere se  Eller om noen er skikkelig nyfikne.... så trenger jeg jo garasje !! (helst med bukk =) Også fortsatt : Er det noen boble eksperter her i Oslo som har plass og tid til å ta en titt? Kunne sikkert få litt for det! 
|
|
« Siste redigering: januar 21, 2015, 01:59:41 am av knutzeno »
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #50 på: januar 25, 2015, 19:02:45 pm » |
|
Takk for alle tips, tar de med meg på veien =) Har bestilt et par bøker også, takk chatten! =) Prøver kanskje ringe kvikshop i morgen da =) Han er pensjonert egentlig, mekanikeren. Ganske flink med eldre biler generelt har jeg hørt! Jeg har såvidt bare sett på bilen, ettersom vi kjørte den direkte til mekaniker - så Jeg vet jo ikke; men jeg så noe som lignet på 'lednings kluss', mulig det har blitt gjort noe med den når det ble installert bensin varmer(?). Vet ikke. Det er også satt opp dugg vifte i den. Mekaniker sa også på tlf idag at han lurte på om tenning hadde blitt klusset med, at noen har prøvd å lage en bryter i stede for nøkkel som tenning(?!) Men men... Når jeg får tak 'in (bilen) skal jeg ta noen bilder så kan dere se  Eller om noen er skikkelig nyfikne.... så trenger jeg jo garasje !! (helst med bukk =) Også fortsatt : Er det noen boble eksperter her i Oslo som har plass og tid til å ta en titt? Kunne sikkert få litt for det!  Ta en titt her http://www.vwnorge.no/index.php/topic,63295.0/topicseen.html
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|