Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« på: november 25, 2014, 22:29:20 pm » |
|
Hei. Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger. Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start.. Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt. Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil? Har i dag KYB GR2.. Kjør debatt
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #1 på: november 25, 2014, 22:34:17 pm » |
|
Hei. Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger. Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start.. Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt. Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil? Har i dag KYB GR2.. Kjør debatt Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm. Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: november 25, 2014, 22:38:38 pm » |
|
Hei. Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger. Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start.. Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt. Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil? Har i dag KYB GR2.. Kjør debatt Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm. Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk. Mvh BB Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips. Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her 
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #3 på: november 25, 2014, 22:46:54 pm » |
|
Jeg henger meg på. Tykkere staver og justerbare dempere er tingen.
Har selv 30mm på ovalen og justerbare Koni (men kun én vei) Stivt er det, men på svingaksel er det ålreit å ha kontroll på camberen når man skal fort rett frem.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #4 på: desember 03, 2014, 15:06:35 pm » |
|
Hei. Etter en grei sesong med Harry Von Kaaten på stripa er det tid for noen oppgraderinger. Ser nå at ting "sitter" som det skal bak i rompa på Harry, men etter et par bra striper på SCC i år ser jeg at stag og "bleie" under motor tar i bakken ved start.. Tror dette kommer av for slakke dempere og vurderer å bytte til noe nytt. Og her kommer spørsmålet opp, hva bør jeg bruke bak på min bil? Har i dag KYB GR2.. Kjør debatt Ingen debatt men jeg kjøper ikke at det skyldes slakke dempere  Du burde ha stivere torsjoner og dempere som klarer å kontrollere returen. Begynn med 28mm. Selv kjører jeg med 30mm og dempere som jeg kan justere tur og retur på. 1.42 best 60ft på Tierp med MH DOT dekk. Mvh BB Se her ja, Dette var litt av tanken å få tips. Er gamle dempere og orginale slappe "staver", så du er nok inne på noe her  Det var samme sak på min bil før jeg byttet staver Finn-Erik. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: desember 03, 2014, 15:13:40 pm » |
|
Husk også at jo høyere bilen er bak, jo mindre behov har du av stivere staver.
|
|
« Siste redigering: desember 06, 2014, 18:56:02 pm av Hot Owl »
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #6 på: desember 05, 2014, 08:35:14 am » |
|
Hvor kjøper dere tykkere staver ?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #7 på: desember 05, 2014, 08:58:22 am » |
|
Statene, jeg handlet fra CB.
Jeg har nettopp handlet 29mm SwayAway.
Sammen med SwayAway torsjonsplater og AVO rekalibrerte dempere, så blir det iallefall mye bedre enn det jeg kjørte med ifjor (iår).
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Dewil
Supermedlem
    
Innlegg: 7541
Bosted: Moss
"Opinions are like assholes...everyone has one"
|
 |
« Svar #8 på: desember 05, 2014, 18:45:37 pm » |
|
Jeg handlet også fra statene. SwayAway fra CB Endte med 30mm staver og røde koni.  Stutt som en planke, spinner som en drøm
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #9 på: desember 06, 2014, 18:11:20 pm » |
|
Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller? Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #10 på: desember 06, 2014, 22:31:13 pm » |
|
Hvor lang tid bruker delene over havet når man bestiller? Tror jeg er nødt til å bestille meg et sett.
Til Norge tar det 3-4dager. Så bruker Posten 2-3uker på å gi deg pakken.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #11 på: desember 07, 2014, 04:04:01 am » |
|
ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg. sorry for å blande meg inn i tråden finn erik
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: desember 07, 2014, 11:57:12 am » |
|
ok da var det bare å finne ut lengden hvis jeg finner fram linken ti cb sin side som du sendte meg. sorry for å blande meg inn i tråden finn erik
Bare fint det. Mere tips til meg  Da fikk jeg litt å gjøre i vinter å. Bra er det, for jeg sitter bare i garasjen og drikker kaffe.. Takk for alle innspill
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #13 på: januar 29, 2015, 23:07:30 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #14 på: januar 30, 2015, 01:10:46 am » |
|
Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #15 på: januar 30, 2015, 08:58:26 am » |
|
Jeg har testet både 30 (Four Play) og 28 (Berserk). Four Play ble etter min mening for stiv bak, noe jeg tror var årsaken til at jeg gjentatte ganger knakk girkasse og drivaksler. Berserk satt bedre i starten, og girkasse og drivaksler har så langt holdt i fem sesonger.
Hvilken clutch hadde du på Four Play og Berserk? Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #16 på: januar 30, 2015, 09:47:11 am » |
|
3-puck sinter på begge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #17 på: januar 30, 2015, 09:47:45 am » |
|
3-puck sinter på begge.
Og Stage 1?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Jøran Larssen
Supermedlem
    
Innlegg: 2055
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #18 på: januar 30, 2015, 09:51:07 am » |
|
Vrir hjernen her....men mener å huske at det var stage 1 (kanskje 2).
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #19 på: januar 30, 2015, 10:01:36 am » |
|
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: januar 30, 2015, 10:04:40 am » |
|
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...
Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser. Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #21 på: januar 30, 2015, 10:47:07 am » |
|
Dersom vi holder oss unna luft fjæring og dobbeltvirkende Comfort dempere, er normal jobb for en støtdempere å bremse fjæringens retur. (etter kompresjon). Fjæringen skal ta hovedjobben ved komprimering og støtdemperen skal jobbe når fjæringen har gjort jobben sin. Vanlig fordeling på ikke justerbare er 25% inn og 75% ut. Så myk bil er stort sett fjærproblemer. Gynger bilen er det dempere. Her har jeg styrt unna alle unntak og bare gitt den "normale" formelen.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #22 på: januar 30, 2015, 11:12:27 am » |
|
Jeg synes teorien din virker fornuftig Jøran...
Del gjerne med oss andre som ikke har ødelagt noen kasser. Mvh BB Kortversjonen slik jeg tolker Jøran, er "soften the blow"!
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #23 på: januar 30, 2015, 22:25:02 pm » |
|
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Finn-Erik DeLuxe60
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 2890
Bosted:
|
 |
« Svar #24 på: februar 01, 2015, 20:04:12 pm » |
|
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
Hehe helt riktig, derfor jeg ønsker innspill rundt dette med staver/dempere. Trenger bare noen hundredeler, så er jeg nede på 11 tallet..  Blir innkjøp av 28 mm som et forsøk  Hilsen Finn-Erik
|
|
|
Loggført
|
58`mod Type1 60`mod Type1 Deluxe 61`mod Type1 64`mod Type1 65`mod Type1 68`mod Type1 + et par til på lur...(pensjonsparingen min  ) Eier av Harry Von Kaaten Racing Team. Rammekroken Fredrikstad
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #25 på: februar 02, 2015, 08:56:40 am » |
|
Du kan kjøpe 29 mm ay meg hvis lengden er riktig. Har helt nye liggende
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #26 på: februar 02, 2015, 11:37:32 am » |
|
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #27 på: februar 02, 2015, 11:53:33 am » |
|
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt. De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #28 på: februar 02, 2015, 17:53:27 pm » |
|
Man vil vel kutte tiden med noen hundredeler hvis bilen skyter fart med en gang istede for å sleppe rumpa i bakken før den drar avgårde ?
Det avhenger vel om bilen beveger seg fremover mens den komprimerer fjæringen, tid-tagningen starter ikke før strålen blir brutt. De beste tidene får man hvis man klarer å løfte forhjula over strålen slik at den trigges av bakhjula  AHA Da Lærte jeg noe nytt. Seff fordel med høye hjulløft da 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|