_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« på: mars 17, 2015, 14:18:15 pm » |
|
Hei, har en -68 1300 som jeg driver og rustsveiser og er snart ferdig med både dørk og kanaler. Dette er en bil som kun skal brukes på sommer, og med dårlig erfaring i familien fra tidliere biler, der eksosen ruster i stykker og eksos kommer i kupeen, så har jeg tenkt å fjerne varmekanalene i sin helhet og blende hullene. Om det en gang i fremtiden skulle bli behov for varme tenker jeg å montere en bensinvarmer. Søkte litt om dette på nett, med var ikke mye jeg fant, da de fleste bytter ut de gamle med nye, ser det ut som. Det som er viktigst for meg er om konstruksjonen blir svekket eller ikke som et resultat av fjeringen. Alle tips mottas med takk her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #1 på: mars 17, 2015, 21:24:11 pm » |
|
Nøyaktig hva mener du med varmekanaler?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: mars 17, 2015, 21:36:42 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #3 på: mars 17, 2015, 22:08:35 pm » |
|
Ikke fjern de. Brått kjekt å ha, i detta landet 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #4 på: mars 17, 2015, 22:16:15 pm » |
|
Viss det kun er eksoslekasje du vil unngå å få inn i bilen, holder det med å fjerne det fleksible varmluftrøret som går mellom motor og karosseri. Viss man senere vil ha varmen tilbake kan man montere røret igjen. Jeg vet også at de norske somrene ikke alltid er så varme som man kunne ønske 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #5 på: mars 17, 2015, 22:17:37 pm » |
|
Er det ikke bare å ikke koble innpå slangene bak, fra varmepottene dersom du frykter eksos inn i bilen. Monterer du resten som det skal være har du angrefrist på kalde dager.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #6 på: mars 17, 2015, 22:18:34 pm » |
|
To sjeler en tanke samtidig 
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #7 på: mars 17, 2015, 22:32:45 pm » |
|
Glemte å nevne et meget viktig moment, og det er at de "gamle" var rustet og gått helt i oppløsning og er allerede fjernet i sin helhet. Frister ikke å koste på 3-4000,- for å sette i nye om de ikke har noen annrn misjon enn å varme. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: mars 17, 2015, 23:24:06 pm » |
|
På de gamle boblene gikk varmen rett i kanalen, uten innerrrøret. Blei litt større varmetap, men noe kom fram... 
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #9 på: mars 18, 2015, 10:30:02 am » |
|
Glemte å nevne et meget viktig moment, og det er at de "gamle" var rustet og gått helt i oppløsning og er allerede fjernet i sin helhet. Frister ikke å koste på 3-4000,- for å sette i nye om de ikke har noen annrn misjon enn å varme.  Varmekanaler / kanaler er vitale bærende deler for karrosseri/ramme. Det er ikke mulig å la være å montere disse igjen. Håper du har satt inn forsterkninger ifbm at du har fjernet de gamle. Søk etter gamle tråder ang dette temaet slik som denne: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,20900.0.htmlLykke til, JAB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: mars 18, 2015, 17:11:00 pm » |
|
Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås. Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal". Selve kanalen på bilen, som består av dørterskel og tilhørende underliggende plate etc., kaller jeg bare for "kanal", da det er det det heter på alle andre biler. Jeg holder på på å restaurere bunnplate og kanaler, og må her bytte både dørstokker, stigbrettfester, underliggende kanalplate osv. Alt dette blir reparert med nytt stål etter beste evne, og jeg har selvsagt ikke tenkt å fjerne noe av de nevnte tingene, da jeg skjønner at de er bærende. Når det kommer til varmekanalen, altså KUN røret inni kanalen, så var denne såpass dårlig at jeg ikke hadde mulighet til å se hvordan den var festet. For meg såg det ut som at dette bare er et rør som ligger inni kanalen, og som var festet med punktsveiser i spjeldåpningene. Jeg har søkt litt på nettet, samt lest tråden du linker til, men finner ikke noe som tilsier at karroseriet blir svekket om varmekanalen/røret fjernes. På tråden det linkes til byttes hele pakken ut, dvs. både kanal og varmekanal, så det er ikke helt sammenlignbart, men jeg skjønner hva dere mener. Jeg ser for meg å la kanalen være tom, å bare fylle den med hulromsbeskyttelse, og la den være slik. Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle. Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet. Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt. Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #11 på: mars 18, 2015, 22:10:06 pm » |
|
Viss det kun er eksoslekasje du vil unngå å få inn i bilen, holder det med å fjerne det fleksible varmluftrøret som går mellom motor og karosseri. Viss man senere vil ha varmen tilbake kan man montere røret igjen. Jeg vet også at de norske somrene ikke alltid er så varme som man kunne ønske  Jeg ville vært litt forsiktig med dette. Dersom varme pottene fortsatt sitter på, trenger de luftgjennomstrømming for at toppene ikke skal gå for varme.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #12 på: mars 18, 2015, 23:11:44 pm » |
|
Å fjerne et rør inni kanalen er nok ikke noe problem. Tipper det er noen drag-race karer som har gjort dette opp igjennom tidene for å spare noen kilo vekt 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
forBaust
Medlem
  
Innlegg: 243
Bosted: Fevik, Grimstad
|
 |
« Svar #13 på: mars 18, 2015, 23:36:30 pm » |
|
Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås. Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal".
Ja, bra jeg tok feil. Var sikker på at du hadde misforstått når du linket til en komplett kanal fra Unneberg:-) JAB
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #14 på: mars 18, 2015, 23:53:17 pm » |
|
Viss det kun er eksoslekasje du vil unngå å få inn i bilen, holder det med å fjerne det fleksible varmluftrøret som går mellom motor og karosseri. Viss man senere vil ha varmen tilbake kan man montere røret igjen. Jeg vet også at de norske somrene ikke alltid er så varme som man kunne ønske  Jeg ville vært litt forsiktig med dette. Dersom varme pottene fortsatt sitter på, trenger de luftgjennomstrømming for at toppene ikke skal gå for varme. Virker litt merkelig, for viss man skyver hendelen for varmen til av, stenger man spjellet slik at ikke varmen kommer inn i kupeen. Fjerner man slangen fra varmepotte til karosseri får varmepotten fremdeles like mye luft som før. Fjerner man slangen fra viftehus til varmepotte blir det en annen sak.... 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
erikaa
|
 |
« Svar #15 på: mars 19, 2015, 00:09:55 am » |
|
Luften går likevel gjennom boksene og kjøler toppene. Hadde problemer med topper som gikk alt for varme. Kjørte uten papprørene. Fant det ut av det etter en del søking på Samba og tips fra Raby. Fixet seg når rørene kom på plass! Beklager avsporingen til tråd-eier 
|
|
« Siste redigering: mars 19, 2015, 22:26:09 pm av erikaa »
|
Loggført
|
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: mars 19, 2015, 01:35:48 am » |
|
Jeg tror ut i fra svarene her at det er viktig å skille mellom begrepene "varmekanal" og "kanal", da det virker som dette kan missforstås. Jeg referer til "røret" inni kanalen, som frakter varme fra motoren og fremover, når jeg skriver "varmekanal".
Ja, bra jeg tok feil. Var sikker på at du hadde misforstått når du linket til en komplett kanal fra Unneberg:-) JAB Om det jeg linket til er en komplett enhet med både kanal og varmekanal, ja da må jeg bare beklage. Trodde dette kun var røret inni, så da skjønner jeg hvorfor dere begynte å lure. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #17 på: mars 19, 2015, 22:39:13 pm » |
|
Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle. Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet. Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt. Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke.  Jeg regner med at karosseriet fortsatt satt på bunnplata? Løfter du av karosseriet, fjerner/åpner dørene og skjærer vekk kanalene uten å stive av døråpningene, risikerer du raskt å få særs merkbare skjevheter i karosseriet. Kanalene er i høyeste grad bærende, men det er nok litt som å kappe av taket uten å stive av bunnen på bilen. Det tar litt tid, men så begynner ting å sige. Taket er vel dog et enda viktigere bærende element. Kanaler/varmekanaler er forresten for synonymer å regne når man snakker om Bobla. Derav den innledende forvirringen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #18 på: mars 19, 2015, 23:45:45 pm » |
|
Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle. Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet. Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt. Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke.  Jeg regner med at karosseriet fortsatt satt på bunnplata? Løfter du av karosseriet, fjerner/åpner dørene og skjærer vekk kanalene uten å stive av døråpningene, risikerer du raskt å få særs merkbare skjevheter i karosseriet. Kanalene er i høyeste grad bærende, men det er nok litt som å kappe av taket uten å stive av bunnen på bilen. Det tar litt tid, men så begynner ting å sige. Taket er vel dog et enda viktigere bærende element. Kanaler/varmekanaler er forresten for synonymer å regne når man snakker om Bobla. Derav den innledende forvirringen. Ja, det satt på, så det var sikkert sterkt nok til sammen. Jeg har løftet opp karroseriet i front for å komme til bunnplata, men har enda ikke gjort noe med kanalene på karroseriet. Jeg skjønner nå at jeg må stive av før jeg gjør dette, og fikk mye gode råd på den tråden med bytting av kanaler. Jeg skjønner, skal være mer spesifikk heretter. Men jeg har fortsatt ikke fått noen svar på om det er ok å ta bort røret inni varmekanalen, rent styrkemessig?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #19 på: mars 20, 2015, 20:10:53 pm » |
|
Røret for føring av varmen, skal ikke ha noe med styrke å gjøre. Røret kom i 56, husker jeg rett. Før den tid gikk varmen i kanalen uten dette røret.
Så jeg ser ikke hvorfor du ikke kan gjøre det samme, å bruke kanalen som varmerør for å få fram litt varme. De satte nok inn røret for mindre varmetap, og muligens for å ha litt kjøligere kanaler, utvendig.
Men har du sjans til å legge inn ett nytt, ville jeg gjort det.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #20 på: mars 21, 2015, 00:39:40 am » |
|
Når du snakker om å fjerne røret inne i varmekanalen. Mener du å fjerne varmerøret inne i kanalen? Er dette en løs del dersom du kjøper ny kanal? Eller har du tenkt til å dele opp den nye kanalen for å ta ut røret til varmluften? For å spare vekt da eller?
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
_kenneth_
Nybegynner

Innlegg: 11
Bosted:
|
 |
« Svar #21 på: mars 21, 2015, 00:49:55 am » |
|
Når du snakker om å fjerne røret inne i varmekanalen. Mener du å fjerne varmerøret inne i kanalen? Er dette en løs del dersom du kjøper ny kanal? Eller har du tenkt til å dele opp den nye kanalen for å ta ut røret til varmluften? For å spare vekt da eller?
Fjerner det gamle ødelagte røret, reparerer det som er dårlig på kanalen, langt fra hele.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|