Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« på: april 19, 2015, 21:17:56 pm » |
|
Driver og ser på råder om dagen og kom over en tråd på thesamba, der var det en som påstod at forskjellen mellom 5,4" og 5,7" var så liten at det har NADA å si på effekten, og kanskje bittelitt på slitasje.
På en tegning jeg gjorde så var forskjellen mellom hvor langt ned i sylinderen en 5,7 og en 5,4 råde drar stempelet med ei 84mm veiv, 1,5 mm!!! er det noe å bry seg om?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #1 på: april 19, 2015, 21:21:04 pm » |
|
Ved å velge korte råder kan det se ut som om jeg kan ha skjørtene til sylindrene lenger inn i blokka og dermed få bedre anleggsflate for stempelet i bunnen enn ved lengre råder, samtidig som jeg slipper å space ut sylindrene og også få en bredere motor som følge av de 0,3" / 7,6mm lengre rådene.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: april 20, 2015, 02:47:59 am » |
|
Honda sier at fordelen med lange råder, er bedre dreimoment. Har dog lest andre som sier det motsatte, men stoler mest på at Honda veit hva de prater om, i forhold til hjemmemekkere.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #3 på: april 22, 2015, 05:55:30 am » |
|
Det er helt sikker at lengre råder gir effekt høyere i turtallsregisteret, det kan gi høyere moment også, det spørs jo på alle de andre delene i motoren.
Flere?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BABOON
Supermedlem
    
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås
|
 |
« Svar #4 på: april 22, 2015, 09:38:05 am » |
|
Maskinering av stempler kan du ta med i vurderingen. 84 slag med korte råder gjør at stempelet butter i motsatt råde. Må fjerne ganske mye ved krysspinnen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #5 på: april 22, 2015, 09:41:58 am » |
|
Jeg husker jeg testet forskjellig lengde på rådene i Engine Analyzer, og kan ikke huske det gjorde noen forskjell på noenting. På det praktiske plan er det flere ulemper med lange råder, hvis man ikke har stempler med oppflyttet kryssbolt.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: april 22, 2015, 09:45:01 am » |
|
Jeg har testet i EA jeg og. Ingen endring.
Velger man ikke rådelengde etter slaglengde og stempler? For å få bredden på motoren der man vil ha den?
Er vel ikke noe poeng med 5,7" om 5,5" passer rett i?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #7 på: april 22, 2015, 10:18:59 am » |
|
råde vinkel inn på rådetapp blir gunstigere meg lengre råder også
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: april 22, 2015, 13:34:54 pm » |
|
Teoretisk skal ulike rådelengder gi ulik motorkarakteristikk. Det kan du lese kilometervis om på nettet. Usikker på om Engine Analyzer er avansert nok til å få med dette i sine beregninger.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
    
Innlegg: 1863
Bosted: Hernes i Elverum
Min Cornerstone
|
 |
« Svar #9 på: april 22, 2015, 18:43:06 pm » |
|
Finner ikke tråden på samba i farta, men med de rådelengdene vi har tilgjengelig blir det nå ifølge folk med EU og han på thesamba fastslått at det er for liten forskjell på std og 5,7" råder til å være av betydning for effekten. Lag en tegning og se hvor utrolig lite det skiller mellom 5,4" og 5,7".
Min 2332 har gått med std type 1 råder og det vil være praktisk å fortsette med samme lengden. Ingen av stemplene (mahle) er maskinert så vidt jeg kan se. Men det er jo noe å tenke på at H-beam er høyere enn I-beam. Har noen målene på H-beamen i mellom store og lilleenden?
Jørn ja det er en bitteliten forskjell i vinkel hele veien. Jeg tror ikke det har det store utslaget.
|
|
« Siste redigering: april 22, 2015, 18:51:37 pm av Gunnar|Rennfahrer2 »
|
Loggført
|
|
|
|
|
|