Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #1 på: april 22, 2015, 08:43:14 am » |
|
Hei Du må få motoren til å puste bedre. Både inn og ut. Det er tungt å puste gjennom et sugerør, så alle åpninger hvor det går gassblanding inn og eksos ut må du gjøre større. Kamaksel bør byttes for at motoren skal få mer tid til å suge inn og puste ut, høyere løft for å lage større åpning gjennom ventilene. Høyere kompresjon lager større eksplosjon som også gir mer effekt.
Dette er de generelle prinsippene for å øke effekten. Underveis må du ha kontroll på oljetrykk, bensinblanding, tenning.
Men om du ønsker å starte en plass; En standard 1600AS kan du sette på dobble 40mm IDF, 1:1,25 vipper og en åpnere eksos. Da har du økt effekten fra rundt 50 til rundt 65hk. Bytter du til en bedre kam vil det du gjorde på trinn 1 ha større effekt, men da må du åpne blokka. Da kan du ha rundt 75hk
Du kan også velge å øke slagvolum til 1641 eller 1680cc (montere "slip-inn" sylindre) uten å maskinere blokk og topp for større sylindre. 1680 har litt tynne vegger og tåler mindre.
Velger du å maskinere topp og blokk, kan du med original veiv få 1915cc om du går opp til 94mm sylindre(og stempler). Porter du litt på toppene da, og har gjort det andre som over, kan du få rundt 100hk.
100hk i en boble oppleves som mye, og de fleste vil være fornøyde med det.
Jeg gikk veien selv med først 60hk, 70hk, 86hk, 98hk, 155hk og nå bygger jeg over 500hk med turbo på 2332cc. For meg kostet disse trinnene henholdsvis (I hele tusen) 10, 15, 29, 40, 60 og 150+.
Om du vil prøve å trimme ei boble litt og billig vil jeg anbefale å porte originaltoppene, sette på en litt større forgasser, vippearmer med 1:1,25 utveksling og en åpnere eksos. Originaltenning og coil fungerer helt fint til dette.
|