mai 05, 2025, 22:19:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Baklys problem  (Lest 1261 ganger)
Concker
Medlem

Vis profil
« på: mai 02, 2015, 16:41:24 pm »

Hei.
Jeg har dessverre fått problemer med høyre baklys jeg ikke klarer å få løst..
Bilen er en 73mod 1300s
Problemet er at Sikring nr2, som er en 8Ampere ryker med engang du har på parklys.

En så lenge så har jeg funnet ut følgende:
Setter jeg inn 16A sikring så ryker den ikke, så med korte tester (2-3sec toppen)
har jeg funnet ut at parklys foran er ok, blink bak høyre er ok, men får bare 3v ut til parklys bak høyre..

Så problemet må være der, kjøre lyset der har vært litt av og på i et døgn i forkant før bilen begynte å spise sikringer.  
Jeg har skiftet ut alt av ledninger inne i selve lykta (klippet av ledninger og skjøtt inn på nye med nye kabelsko)
Samt lagt opp ekstra ledning mellom brun og chassi for å forsikre meg om god jording.
Pærer er selvfølgelig testet og byttet ut så alt er i orden.

Dette har dessverre ikke hjulpet noe.. Prøver jeg å pipe ut ledningene så er det ingen som har direkte kortslutning mot jord fra hva jeg kan finne ut..
Ryggelys er også en ting jeg ikke har fått til å fungere.. vet ikke om jeg har det? men er jo ledninger og pærer til det som sitter i så skulle nesten tro det?
er ihvertfall ingenting som lyser og pærer er hele.

Så noen som har noe tips?
skulle gjerne hatt fått byttet ut hele kabelen som går til baklyset men denne forsvinner jo bare inn ved høyre siden av motorrommet og blir borte?
hvor ender den opp? (Ser bare ut som kommer en stor pølse med kabler ut fra venstre siden under baksetet.. må jo være et koblingspunkt før dette?
Må få ordet dette før jeg får sendt bilen på eu.. =/
Loggført
SveinT
Supermedlem

Agder VW Klubb

Vis profil
« Svar #1 på: mai 02, 2015, 18:26:55 pm »

Høres virkelig ut som du har en kortslutning til jord på ledningen til baklyset, ja. Jeg hadde en lignende feil på en av mine biler. Da røk sikringen viss jeg brukte blinklys samtidig som jeg bremset. Det var en ledning som hadde kommet i klem slik at det ble en kortslutning som ikke var total, men stor nok til at sikring røk når det var andre lyspærer som brukte strøm samtidig.
Så mitt råd er å prøve og følge ledningen og se om det er hull i isolasjonen et sted. Den ledningen ligger nok inni pølsa under baksetet, ja.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Concker
Medlem

Vis profil
« Svar #2 på: mai 03, 2015, 16:37:31 pm »

Fant ut av det etter diverse søking.
Var direkte kortslutting mellom skiltlyset og parklys bak, måtte finne skjøte punktet på siden av motorrommet.
Viste seg da at var siste "stub" ledning som gikk opp til skiltlyset som plutselig var kortslutning i.. uten noe synlige feil på ledningen..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!