Reisende Mac
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
 |
« på: juni 21, 2015, 16:08:27 pm » |
|
Var ute og kjørte nå nettopp, og da jeg skulle geare opp fra 2. til 3.gear så ville ikke stanga flytte seg. Det kjennes som om den sitter fast lengre bak (altså ikke fremme i gulvet der hvor selve gearstanga er. Jeg har hatt ut gearstanga og sjekket at det ikke er noe feil framme mellom setene, men hva gjør jeg videre? Hvor kommer jeg til resten av gearoverføringa? Bilen lot seg helt greit kjøre videre i 2.gear.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #1 på: juni 21, 2015, 16:30:51 pm » |
|
På tunnelen under baksetet er det lokk du kan åpne , sjekk der !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
 |
« Svar #2 på: juni 21, 2015, 16:35:50 pm » |
|
Takker. Fikk sjekka der også nå, og når jeg beveger stanga så ser det ut til at det sitter fast etter det leddet (krysset) som er under dette lokket. Vil det si at jeg må ut med kassa for å få fikset dette videre?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #3 på: juni 21, 2015, 17:05:13 pm » |
|
Tipper nosecone må av. Kan høres ut som stanga gjennom nosecone'n har kilt seg mellom gir velger gaflene.
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #4 på: juni 21, 2015, 17:27:23 pm » |
|
Ja, ut med kassa og av med nesekon slik som Nydal nevner. Kjøp deg pakningsett og nye slite deler til overføringene dine nå, i å med at kassa må ut. Kjiip jobb, men må gjøres .
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #5 på: juni 21, 2015, 19:15:56 pm » |
|
Jeg hadde samme feil en gang, og da var jeg heldig at min kasse hadde ryggelysbryter. Skrudde ut ryggelysbryteren og kom til skiftegaflene gjennom hullet til den. Fikk slått skiftegaflene i fri og alt virket normalt flere år etter det. I mitt tilfelle var det nok en litt for hurtig giring mellom 2. og 3. gir som gjorde at hockeysticken kom i fri, mens skiftegaffelen til 1/2 gir hoppet tilbake i 2. gir. Var vist ikke et ukjent problem i følge en gammel mekaniker.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
 |
« Svar #6 på: juni 21, 2015, 20:48:07 pm » |
|
Takker for gode svar! Det var ved et kjapt gearskift fra andre til tredje at dette skjedde. Jeg har bare hatt ut gearkasse på nyere VW med IRS. Hvordan er dette å gjøre på bi med pendelakslinger? må hele bakakslingen plukkes ned?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: juni 21, 2015, 21:23:39 pm » |
|
Takker for gode svar! Det var ved et kjapt gearskift fra andre til tredje at dette skjedde. Jeg har bare hatt ut gearkasse på nyere VW med IRS. Hvordan er dette å gjøre på bi med pendelakslinger? må hele bakakslingen plukkes ned?
På svingakslel må alt ut ja. You can do it!!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
 |
« Svar #8 på: juni 25, 2015, 14:11:53 pm » |
|
Hva er normalt greieste prosedyre for å få ut dette for fiks? , er det: først ut med motor, og så av med hjul, bremsetromler, bremseskjold, løsne akslinger fra fjærplater, og så ta ut gearkassa? Eller lønner det seg å koble fra bremserørerne og la hjulene stå på akslingene, og så 'trille' gearkasse og alt ut bak bilen?
Jeg regner med å gjøre jobben over en smøregrav, så bilen står på gulvet, men jeg har tilgang på undersiden av bilen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #9 på: juni 25, 2015, 14:41:29 pm » |
|
Her blir det fort mye jobb, for noe som er gjort på 2minutt... Skru ut oljepåfyllingspluggen på siden av kassa (17mm umbrako), stikk inn en skrutrekker og vipp sjalteringen tilbake i fri. Litt tomprat før man kommer til sakens kjerne, men her har du oppskrift:
|
|
« Siste redigering: juni 25, 2015, 14:51:41 pm av H-MEK »
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #10 på: juni 25, 2015, 15:49:40 pm » |
|
Her blir det fort mye jobb, for noe som er gjort på 2minutt... Skru ut oljepåfyllingspluggen på siden av kassa (17mm umbrako), stikk inn en skrutrekker og vipp sjalteringen tilbake i fri. Litt tomprat før man kommer til sakens kjerne, men her har du oppskrift: Denne metoden står også beskrevet et par steder på nettet. Lykke til!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Reisende Mac
Medlem
  
Innlegg: 104
Bosted: På Kongens berg
|
 |
« Svar #11 på: juni 25, 2015, 16:53:11 pm » |
|
Tusen takk!!!! 2 minutter, som du sier, var jammen ikke langt unna! Jeg måtte lete litt etter 17mm unbrako, så jeg brukte nok nærmere 5minutter. Kassa smatt så lett ut i fri igjen, og giringen føles akkurat som før. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #12 på: juni 25, 2015, 17:15:21 pm » |
|
Sweet ! H-MEK to the rescue!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #13 på: juni 25, 2015, 17:53:08 pm » |
|
Tusen takk!!!! 2 minutter, som du sier, var jammen ikke langt unna! Jeg måtte lete litt etter 17mm unbrako, så jeg brukte nok nærmere 5minutter. Kassa smatt så lett ut i fri igjen, og giringen føles akkurat som før.  Flaks du sjekka her en gang til før du reiv ut motor og gir. 
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #14 på: juni 25, 2015, 19:45:48 pm » |
|
Dette er et krem-eksempel hva VW Norge kan hjelpe til med! Bruk Forumet!!!
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 1780
Bosted: Kragerø.....Norway.....
59 T1,64 T1og 65mod 215
|
 |
« Svar #15 på: juni 25, 2015, 20:52:18 pm » |
|
Rasende gode tips å få her, synd min 68 sto over en hel vinter låst i andre gir, før det ble byttet kasse i den så fort snø og is forsvant og det gikk an å ligge ute å skru. Dette var i 1990, så det var før både youtube og forum
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW Klubb
|
|
|
|