Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« på: juli 03, 2015, 16:33:44 pm » |
|
Er i tenkeboksen om jeg skal fly til SCC. Sliter med å få bilen til å gå skikkelig.
1915 motor 9,5:1 statisk komp Engle 120 kam Weber 44 idf med 145 main, 185 luft, 60 idle Justert med klokke så den trekker likt på begge sider Csp python eksos, midtre størrelsen (husker ikke helt mm) Bosch 009 (nos) med pertronix ignitor 2 og flamethrower coil. Ventiler justert forrige uke.
Har justert tenning etter alle kunstens regler men får den ikke til å gå skikkelig. I går forsøkte jeg igjen, satte 7,5 grader fortenning på tomgang 800 rpm. Poffer og smeller både opp i gasseren og i eksosen. Får da ikke mer enn 20 grader fortenning når jeg drar på. Skal ikke 009 trekke opp til 28-30 ? Vridde den nettopp opp til 28 grader men har da 12 grader på tomgang. Er det fjørene i nos fordeleren som spiller meg et puss ?
Har forsøkt å justere meg inn på brukenes tenning langs veien og med strobe i lengre tid men blir ikke fornøyd. Den går som f på høye turtall men ved vanlig kjøring har jeg problemer nesten uansett hvordan jeg setter tenning. Får det ikke til å stemme at når jeg setter mer fortenning så poffer og smeller det i potta fremdeles.
|
|
« Siste redigering: juli 09, 2015, 22:17:34 pm av Kjetil Lima »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
ghia69
Supermedlem
    
Innlegg: 635
Bosted: Bodø
Ghian min
|
 |
« Svar #1 på: juli 03, 2015, 16:39:09 pm » |
|
sjekk ventilklaring....
ghia69
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #2 på: juli 03, 2015, 17:06:43 pm » |
|
Stod i teksten, justerte ventilene forrige helg. 0,15mm selv og motorbygger sa at jeg kunne sette den til 0 så lenge jeg klarte å snurre swivel feet'ene.
Motor har gått få mil og har hatt ventilklaring til 0 tidligere uten at motor oppførte seg anderledes. Fikk litt mer ventillyd med 0,15 mm nå men er helt sikker på at de lukker i alle fall. Har kompresjonstester et sted, kan verifisere med denne men da må gassere av så jeg kommer til.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: juli 03, 2015, 17:09:26 pm » |
|
009 skal vel ha 25-27 gr økning.
Sjekket at fjærene etc er montert riktig?
Prøvd med stift?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #4 på: juli 03, 2015, 17:40:34 pm » |
|
Hvordan er blandingsskruene til tomgangen stillt? Prøv evnt. å gå ut på disse.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #5 på: juli 03, 2015, 17:50:23 pm » |
|
Syntes også at bakplata blir alt for varm av eksosen, kommer nok av at det putrer og smeller baki der. Ødela lakken under innkjøring av kam og det har ikke blitt bedre de siste månedene kan du si.
Erlend, skal prøve med stift. Tror jeg husker hvor jeg la den og kondensator.
Berger, husker når jeg monterte gasserne så fant jeg bare noe på nettet som forklarte en slags grunn innstilling og har ikke rørt det siden. Kan godt være at den får for mye bensin. Skrur man ut eller inn når man skal ha magrere blanding ? Glemmer alltid hvordan det funker da det er så skjelden jeg gjør slikt.
Skulle hatt en bredbåndslamda, tror john olav har en, får spørre fint
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: juli 03, 2015, 18:01:46 pm » |
|
Inn er mindre fuel.
Vanligvis er vel "gurgling" for mye fuel og popping etc for lite..
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #7 på: juli 03, 2015, 18:14:20 pm » |
|
009 skal ligge mellom 28 og 30 på 3000 rpm har jeg lest meg til nå. Da ender jeg på tomgang på ca 12 men det var visst normalt.
Jeg har hele tiden tolket popping i eksos som ettertenning men kunne ikke forstå det så lenge jeg kjørte med så mye fortenning.
Så jeg skal utover med blandingskruene altså. Får ta turen til biltema og se om de har slike tannlege speil, blir veldig vanskelig å justere dette med gasserne montert.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #8 på: juli 03, 2015, 18:21:20 pm » |
|
Hadde samme trøbbel som deg, det var fjør som var gåen hos meg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #9 på: juli 03, 2015, 18:36:58 pm » |
|
Evt. eksoslekkasje. Popping altså.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: juli 03, 2015, 18:48:04 pm » |
|
Kjetil,
IDF'ene er veldig "nøpne". Sjekk derfor alle dyser osv. Blås, blås og blås en gang til for å være sikker. Spesielt tomgangskretsen er vrien og det er der du gjør det aller meste av kjøringen din. På min 1915 hadde jeg andre topper men samme kam og omtrent samme komp. Annen eksos som nok var dårligere en din. Jeg slet med rykk og napp men etter å ha lest meg opp på IDF så gjorde jeg dysene rene. Da ble alt meget bedre. Så byttet jeg pluggledninger til Bosch før jeg til slutt også byttet ut 009'n til en overhalt 010 fra Glenn Ring. Skikkelig fuel filter også. Da ble det en helt annen motor å kjøre. Trakk rent fra 600 omdr og helt opp så langt jeg ville. Lite bensin brukte den også og oljetempen fikk jeg aldri over 70 grader uansett hvor hardt jeg presset motoren.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #11 på: juli 03, 2015, 19:18:19 pm » |
|
Gasserne er nye, det samme er dysene, gassere er spanske idf 44, kjøpt i 2008 og ligget innedørs i plastikk frem til de ble montert. dysene er levert av JEE. Skal være gullende reine, alle slanger nye, fram bensinfilter.
Erlend, høres ut som at det smeller i potta som ved ettertenning. Csp eksos og tilhørende j tubes. Alle pakninger og klemmer er brukt. Kun ved jevn kjøring på moderate turtall den popper. Går veldig bra under pådrag og opp i registeret.
Tok bort regulator da facet bensinpumpa ga trykk som passet fint til forgassermotor (husker ikke helt hva det var :-))
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #12 på: juli 03, 2015, 19:32:02 pm » |
|
At forgasserne er nye er desto større grunn for å sjekke. At det smeller betyr som regel to ting - for lite bensin eller falsk luft. En lambda ville høyst sannsynlig gitt deg alle svar men ikke årsak.
Har du tatt skikkelig tak i innsuga og konstantert at de sitter fast? Du har kanskje papirpakning mellom innsug og topper? Forsøkt å sprute litt startgass mellom topp og innsug når den går på tomgang?
Mvh BB
|
|
« Siste redigering: juli 03, 2015, 20:53:13 pm av BeetleBug »
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #13 på: juli 03, 2015, 19:54:39 pm » |
|
Skal dobbeltsjekke, var innom esso for å kjøpe startgass. "Nei det vet jeg ikke hva er engang men vi har gass til grill om du kan bruke det"
Får ta det i morgen.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #14 på: juli 03, 2015, 20:15:08 pm » |
|
Fant startgass i garasjen. Potte tett. Ingen lekkasje der i gården.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #15 på: juli 03, 2015, 20:52:04 pm » |
|
Et par enkelte spørgsmål jeg gik gennem på min gamle 2109 der fik den til fra det du beskriver til fint  Har du justeret hver blandingsskrue ind til den cylinder kutter og så ud til den er med igen? Sikker på at gasserstaget er justert korrekt? Synkroniseret gasserne først uden stag, men også kontrolleret at de stadig er synkroniseret på tomgang efter staget er på? Endnu engang, er gasserstaget justeret korrekt? (Senterstag vs crossbar?)
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #16 på: juli 03, 2015, 21:18:14 pm » |
|
Skal bli med en kompis som er mekaniker på mercedes på jobb tirsdag kveld, da kjører vi ny synkronisering av gassere (csp bell link) og skal ta lufteskruene igjen. Jeg har ikke skrudd inn skruene til hver sylinder kutter, ny i dette weber gamet så jeg må visst bruke helgen til å lese litt.
Takk alle sammen, flere gode råd så kjør på :-)
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #17 på: juli 03, 2015, 21:20:46 pm » |
|
Hadde samme trøbbel som deg, det var fjør som var gåen hos meg.
Fjør i fordeler ?
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #18 på: juli 03, 2015, 21:28:38 pm » |
|
Det er fjærer inni fordeleren som bestemmer hvor tidlig opptrekket på tenningen skjer. Armer begrenser maks opptrekk.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #19 på: juli 03, 2015, 23:00:48 pm » |
|
Hadde samme trøbbel som deg, det var fjør som var gåen hos meg.
Fjør i fordeler ?  fjær !
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #20 på: juli 03, 2015, 23:13:06 pm » |
|
Synes det virker som den går magert på lavt turtall. Sjekk om alle sylindere er "med" på tomgang ved å fjerne en og en tennpluggledning. Hvis du ikke får tutalldropp når du tar av ledningen, vet du at det er den sylinderen problemet ligger på. Prøv å gå ut på blandingsskruen for den. Ellers som BB skriver, nye gassere trenger ofte skikkelig gjennomblåsing.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #21 på: juli 03, 2015, 23:42:38 pm » |
|
Hadde samme trøbbel som deg, det var fjør som var gåen hos meg.
Fjør i fordeler ?  fjær ! Poteito potato... Hos oss heter det fjør.... :-) Takker for mange seriøse tips, blir mye mekking til uka for å få dette til, så får man bruke vinteren på omlakkering av bakplate, W lokk og den ene bakskjermen. Går den ikke skikkelig når jeg drar på ferie blir det volvo, transporter eller sas til Scc.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #22 på: juli 04, 2015, 00:11:45 am » |
|
Lett og glemme, men veldig viktig og har vert borti att du får slike problemer grunnet dette! Sjekk stift åpning.... Er den i orden hadde jeg "holdt en knapp" på tette dyser/kanaler i gasserne dine.
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #23 på: juli 04, 2015, 00:22:37 am » |
|
Har ikke stift. Pertronix ignitor 2 elektrisk tenning. Skal gå gjennom hele oppsettet neste uke og om ikke tenning og justering av blanding/fuel så skal jeg sjekke gasserne selv om jeg er så sikker på at jeg blåste så godt gjennom alt som kan gjøres da de ble montert
|
|
« Siste redigering: juli 04, 2015, 00:31:11 am av Kjetil Lima »
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #24 på: juli 04, 2015, 12:27:30 pm » |
|
Csp bell crank må justeres rigtigt, så det står likt( men modsat?) ved ingen gas og ved fuld gas. Ved halv gas står de to kugleled på selve centerstaget på ret linie med skjøten mellem blokhalvdelene. Ellers vil gasserne ikke åbne likt når du træder på pedalen og synkronisering er nytteløst  Have fun!
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Jærenekspress
Medlem
  
Innlegg: 206
Bosted: Bryne
|
 |
« Svar #25 på: juli 04, 2015, 16:08:15 pm » |
|
Har ikke stift. Pertronix ignitor 2 elektrisk tenning. Skal gå gjennom hele oppsettet neste uke og om ikke tenning og justering av blanding/fuel så skal jeg sjekke gasserne selv om jeg er så sikker på at jeg blåste så godt gjennom alt som kan gjøres da de ble montert
Hvis du ha lyst og tid, komme til meg denne uke, jeg ha fri  , kansje jeg kan hjelpe deg, har nettopp vikser en boble med samme problem 
|
|
|
Loggført
|
12.13 @ 177 kmh, SCC 2015
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #26 på: juli 04, 2015, 17:10:16 pm » |
|
Fantastisk tilbud thomas. Jeg sender deg en melding.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
Speed-Demon
Supermedlem
    
Innlegg: 869
Bosted:
|
 |
« Svar #27 på: juli 04, 2015, 20:22:48 pm » |
|
Sjekk flottørhøyden også
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
-Marius-
Supermedlem
    
Innlegg: 1794
Bosted: Dirdal
|
 |
« Svar #28 på: juli 04, 2015, 22:22:28 pm » |
|
Du kan følge meg Kjetil. Jeg kjører opp torsdag tenker jeg og hjem på søndag.
Mvh Marius
|
|
|
Loggført
|
Mvh
Marius
|
|
|
Kjetil Lima
Supermedlem
    
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger
|
 |
« Svar #29 på: juli 06, 2015, 00:26:02 am » |
|
Takk for tilbudet marius men håper enda på å få ordnings på motor. har en avtale med thomas på tirsdag og han skal forsøke å få bilen justert inn.
|
|
|
Loggført
|
1961 T1 - Custom
|
|
|
|