mai 06, 2025, 07:14:44 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Deling av motorblokk...  (Lest 2228 ganger)
Njål
Nybegynner
*

Vis profil
« på: oktober 01, 2015, 22:19:14 pm »

Hei!

Støtte på eit stort problem i sommer ang. skifting av brakett og pakninger til bensinpumpe på ein 1300 motor i bobla.
Sidan motoren har stått ei lita stund, samt at braketten har utvida seg pga. varme i motorhuset var det så og seie
umogleg å løyse denne ut.

Det er gjorde feil, var å banke forsiktig på braketten for å få den til å løsne. Dette førte til at halvparten knakk neri stempelhuset
og falt ned i tannhjula til drivakslingen (sjå bilete)
IMG_1806 by Njål Tengesdal

Så, eg tok likeså motoren ut av bilen for å starte å skrua på blokka for å fjerne desse små delene som ligg nedi der.
Men! Spørsmålet mitt er i fyrste omgang:
- Er det mogleg å køyre motoren, slik at desse små delane nedi der vert knust? Det er jo ikkje metall men hardplast/porselen?

Motoren startar og går, så i utgangspunktet hadde det vore gang på bilen i sommar,  men så kom dette problemet...

Reknar sjølvsagt med eit rungane nei.. men ser ikkje så lyst på å splitte blokka!

Takk for svar!
Loggført

- 1966 VW Type 1
Gaffel
Supermedlem

That's what she said..

Vis profil
« Svar #1 på: oktober 02, 2015, 08:26:53 am »

Det som er problemet er at delene vil ramle ned rett ved kamdrevet... Kamdrevet tåler ikke allverdens og kammen tåler enda mindre..
Hadde jeg skrudd på denne motoren for en annen ville jeg ha splittet den opp. Ingen tvil.
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Hot Owl
Administrator
Supermedlem

Vis profil WWW

« Svar #2 på: oktober 02, 2015, 10:15:24 am »

Om du tar av dynamotårnet vil du ha mye bedre adgang til rommet dette ligger i.
Slik det er nå så har du en fungerende motor med et lite problem, når du åpner den har du en haug med utslitte deler.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Kjell Roar
Supermedlem

Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...

Vis profil
« Svar #3 på: oktober 02, 2015, 10:40:52 am »

Snu motoren på hue, og se om du klarer å få ut noe. Men...  Tvilende
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
wide5
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 02, 2015, 21:32:00 pm »

Tapp den for olje, og skru av oljedekslet, så ser du hva som kommer ut. Dette er jo bakkelitt, så om det ligger igjen noen små biter, så blir nok de bare liggende i bunnen der. Sjekk forøvrig at silen rundt oljepickup er hel. Har åpnet motorer før, som har vært full av drit og lort nedi bunn av blokka, uten at dette har medført noen skade..  Glad Blunker
Petter'n.
Loggført

Njål
Nybegynner
*

Vis profil
« Svar #5 på: oktober 03, 2015, 17:01:50 pm »

Takk for svar! Eg skal prøve meg på dynamo tårnet og bunnlokket i fyrste omgang.
Ser fort det at det kan skape meir problem når ein begynner å splitte ei gammal blokk..
Loggført

- 1966 VW Type 1
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!