king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« på: oktober 03, 2015, 22:52:08 pm » |
|
Heisann,
Jeg har boble med IRS bakstilling. 71 1302. I lang tid har jeg hatt opp-ned slakk i den korte akselen som går ut fra CV-leddene og ut til felgen. Ulydene ble gradvis værre. Jeg forsøkte å stramme sentermutteren i bakstillinga, men det var fortsatt slakk der. I dag skiftet jeg alle lagerne i bakstillinga, men det er ingen endring.
Hva gjør jeg nå?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #1 på: oktober 03, 2015, 23:24:53 pm » |
|
Hvor mye slakk er det snakk om ?
Hvilket moment har du trukket til 36mm mutteren med?
Skal være "litt" slakk, men ikke lyd hvis alt er i orden.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #2 på: oktober 03, 2015, 23:41:11 pm » |
|
Det er slakk med klikk-klakk lyd. Omtrent som hvis du klikker på betong med en brødkniv.
På førersiden er det kanskje dobbelt så mye som på passasjersiden. Men det klikker der også. Når jeg kjører er det tydelige knakelyder.
36mm sitter med omtrent 30 kg. Jeg har prøvd litt forskjellig. Hvis jeg øker med 10 kg slutter knakelydene under kjøring i en ukes tid, så kommer de tilbake, men slakket i akselen merkes er ikke merkbart mindre selv om jeg øker 10-20 kg.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: oktober 03, 2015, 23:45:26 pm » |
|
hvordan kjennes trommel mot splines på stubaksel ut? hvis splines her er slitt vil det løsne etterhvert og lage slakk.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #4 på: oktober 03, 2015, 23:54:49 pm » |
|
Tight.
Føles ikke som det er der jeg har slakk, det er slakk i stubb-akslingen som går ut til felgen. Den er der om jeg tar av trommel også. Jeg gjenkjenner den eksakte mengden slakk på begge sider med og uten tromler.
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #5 på: oktober 04, 2015, 00:02:39 am » |
|
Hvis lydene kommer tilbake etter en tid når mutter er trukket til med rett moment, så er splines slitt......
Når du har trommel av og ikke her spenn på avstandshylsen, så vil det være slakk.
For å feilsøke kan du prøve å få lånt en trommel eller to, trekke til med rett moment og kjøre ei uke, er slakk/lyd vekk da, så må du skaffe deg "nye" tromler..
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
king.oslo
Seniormedlem
   
Innlegg: 459
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #6 på: oktober 04, 2015, 00:05:49 am » |
|
Hva tror du om å bare skifte tromler fra ene siden til andre? Da skal det i prinsippet bli en eller annen form for endring i så fall?
Mvh, Marius
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #7 på: oktober 04, 2015, 00:14:04 am » |
|
Hjelper jo ikke mye når du har slakk/lyd på begge sider.
Det er ingen forskjell på høyre og venstre side og splines er lik på begge drivakslene.
Sjekk om det er noen lokalt som kan låne deg en eller to :-)
Lykke til.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: oktober 04, 2015, 00:28:56 am » |
|
Ta av lokket og se om hjullageret er for lite, slik at det er det som er slitt, eller om lageret er for stort inni, pga slitt aksel
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
vwfreaks
Supermedlem
    
Innlegg: 1533
Bosted: Naglestad
|
 |
« Svar #9 på: oktober 04, 2015, 00:38:20 am » |
|
Dette er vel IRS med 2 hjullagre (ett rullelager og ett kulelager) og avstandshylse på hver side, samt at eier skrev at han nettopp hadde skiftet lagre.
|
|
|
Loggført
|
T1 1969 Stepside pickup T1 1951 "Voltswagen" T1 1970 Baja, MONGOL RALLY 2020 Godkjent BT 1952Tempo Matador
"Cut weld and drive"
|
|
|
vwsteinar
Seniormedlem
   
Innlegg: 262
Bosted: Sunndalsøra
-62 T1, -80 T25, -65 T3 Racerbil.
|
 |
« Svar #10 på: oktober 05, 2015, 13:39:41 pm » |
|
Bakhjulslagrene skal vel være C3 lager, og de skal det være en viss angitt slakke i. Men sjekk at annlegget på huset og passningen på stubbakslene er OK.
vwsteinar
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|