MariusR
Supermedlem
    
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund
|
 |
« på: august 04, 2008, 11:25:30 am » |
|
Noen som har sterke meninger om hva slags olje jeg skal bruke på en 1300 motor?  ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #1 på: august 04, 2008, 11:34:08 am » |
|
Det har ikke så mye si om den er orginal, selv bruker biltema sin på min orginale motor. Har du trimmet maskin er det nok noen som har andre meninger, Castrol sin feks.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #2 på: august 04, 2008, 12:39:28 pm » |
|
Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #3 på: august 04, 2008, 12:52:25 pm » |
|
Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av...  Here we go again..... Hvorfor er en syntetisk 10-40 olje tynnere enn en mineral 10-40 olje?
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #4 på: august 04, 2008, 15:36:29 pm » |
|
Du må ihvertfall ikke finne på å tømme på syntetisk olje, den blir så tynn at den bare renner av...  Here we go again..... Hvorfor er en syntetisk 10-40 olje tynnere enn en mineral 10-40 olje? LOL hehe var derfor jeg satt på en liten smiley nederst... fikk vel på en måte den reaksjonen jeg var ute etter... 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lars Johansen
Supermedlem
    
Innlegg: 1938
Bosted: Lillehammer
|
 |
« Svar #5 på: august 04, 2008, 21:40:42 pm » |
|
bruker 15/40 mineral. Syntes det fungerer fint.
Skifte nok ganger er vel mer viktig enn hvordan viskositet osv du har?
mvh Lars
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
vw66
Nybegynner

Innlegg: 15
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: august 04, 2008, 23:48:38 pm » |
|
Bytta olje i dag selv og brukte 10-40 mineral.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Atmobil
Supermedlem
    
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....
|
 |
« Svar #7 på: august 05, 2008, 03:55:57 am » |
|
Bruker selv Biltemas 10-40 Mineral olje og det funker fint det. Ikke lekker det og ikke bråker det og ikke ryker det.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
magnusB
Seniormedlem
   
Innlegg: 300
Bosted: Oslo
|
 |
« Svar #8 på: august 05, 2008, 04:38:26 am » |
|
BARE dumt å kjøpe dyr olje i alle fall. Bytt heller oftere! Da står du igjen med ikke så mange produsenter (les: bare Biltema). 20-50 -olje skal vel "tette" bedre, altså ikke lekke, men er treigere når det er kaldt ute. Kjør på med 10-40 biltema mineral!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #9 på: august 05, 2008, 08:27:32 am » |
|
Nå er dette 2 eller 3 gangen olje diskuteres her,søk og finn de andre trådene.Som jeg har skrevet før:her har alle noen meninger og alle "kan" eller har hørt noe om olje.Mange tror de må betale mye for olje for at den skal være god(feil mener jeg).Vanskelig og velge ja,men les de andre trådene og bli litt klokere.Personelig mener jeg på standard motor er 10-40 mineral helt greit,for gutta med dyre motorer er det mye og velge i og mye som betyr noe.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Elwood
Supermedlem
    
Innlegg: 721
Bosted: Hamar, Hedmark
Our lady of blessed acceleration.Don`t fail me now
|
 |
« Svar #10 på: august 05, 2008, 09:50:40 am » |
|
Dra på Felleskjøpet og kjøp olje der. 20 liter for slikk og ingenting. Testa for å kunne brukes på traktorer med og uten turbo, diesel og bensin. Felleskjøpet bruker samme metode som Biltema og andre forhandlerer som kjøper kun fra annerkjente oljepodusenter. Ingen farer med kvaliteten, bare at det er "annerledes" etikett på framsia  Og hvis du synes det er helt bak mål, så kan du jo spørre hva traktoren til bonden kosta 
|
|
|
Loggført
|
Tjofadderittan - två fingrar i ............kylskåpet.
|
|
|
Eide
Medlem
  
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen
|
 |
« Svar #11 på: august 05, 2008, 10:03:54 am » |
|
jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan  mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Lundby
Supermedlem
    
Innlegg: 2098
Bosted: Ottestad/Hamar
|
 |
« Svar #12 på: august 05, 2008, 10:20:41 am » |
|
jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan  mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger  Dette har og vært diskutert 100 ganger.Er man ikke fargeblind er det lett og skjønne hvem som leverer den.FK får fra samme levrandør.Ellers hadde BI (som vanelig)et god poeng.
|
|
|
Loggført
|
bergrenner TLF 90910383
|
|
|
Raymond
Medlem
  
Innlegg: 149
Bosted: Halden
|
 |
« Svar #13 på: august 05, 2008, 11:44:52 am » |
|
Luftkjølt VW skal IKKE ha syntetisk olje, har visst noe med kjøleeffekten å gjøre... Skal se om jeg finner igjen hvor jeg leste det...
Nå kom jeg på hvor jeg leste det, i katalogen fra unneberg....
|
|
|
Loggført
|
Den er IKKE søt, den er tøff!!!
|
|
|
Pan
Supermedlem
    
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim
|
 |
« Svar #14 på: august 05, 2008, 11:51:33 am » |
|
Luftkjølt VW skal IKKE ha syntetisk olje, har visst noe med kjøleeffekten å gjøre... Skal se om jeg finner igjen hvor jeg leste det...
Nå kom jeg på hvor jeg leste det, i katalogen fra unneberg....
Jeg har ennå til gode å lese en begrunnelse noe sted for at syntetisk olje skal ha dårligere kjøleegenskaper, annet enn "det bare er sånn".
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Tony China
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted:
49% Motherfucker 51% Son of a bitch
|
 |
« Svar #15 på: august 05, 2008, 12:41:00 pm » |
|
En gang må denne synt/mineral diskusjonen ta slutt, synt er best på ALLE måter. Det å skrive sånt som at mineral olje "tetter" bedre, betyr bare at man ikke aner hva man snakker om. Det at motorer som har gått på mineral begynner å lekke når de får synt olje forekommer, fordi syntolja vasker vekk koks og forurensninger fra mineral olja. Det er fraktisk da driten fra mineralolja som har ødelagt simringer etc. overtid....
Kjør gjerne på mineral, det funker utmerket, men skal du ha det beste velger du synt. Er det virkelig noen som tror at oljer i dag er dårligere en før.
P.S spør porsche hva de kjørte på luftkjølte motorer......
Det er viktigere å diskutere viskositet....
|
|
|
Loggført
|
Its not about the type of car you drive. Its about the size of the arm hanging out the window.....
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #16 på: august 05, 2008, 12:57:21 pm » |
|
hva kan jeg kjøre på min org. 2.0 liter type 4 motor?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eide
Medlem
  
Innlegg: 247
Bosted: Uskedalen
|
 |
« Svar #17 på: august 05, 2008, 14:39:57 pm » |
|
jepp.Meiner at biltemaolje var levert av castrol for nokre år sidan  mange som fikk dyr olje til lite peng da.Hadde vore greit å visst det.kva merke det er på oljene som biltema og fk selger  Dette har og vært diskutert 100 ganger.Er man ikke fargeblind er det lett og skjønne hvem som leverer den.FK får fra samme levrandør.Ellers hadde BI (som vanelig)et god poeng. Hm.Eg er ikkje fargeblind.Ser forskjell på fargene men Eg ser ikkje forskjell på oljetypen.men men.Eg kjøpe no castrol til over 100 kr literen.Kanskje dumt men då veit eg ka eg får.Det er tross alt bare ca 1-2 ganger i året ein bytter olje og då får mine biler det eg veit er best. Naboane mine har traktor i prisklasse 300.000 til 1000000 kr og dei bruker fk olje men ikkje den til slikk og ingenting.Du får i forskjellige prisklasser der også,rekner med det er forskjell på kvalitet på dei.Atter ein gang.Du får det du betaler for 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bjørnar
|
 |
« Svar #18 på: august 05, 2008, 16:37:24 pm » |
|
Mener å huske at JHU postet en link på 2you om en svensk mc fyr som hadde utdannet seg/forsket litt på dette og laget en hjemmeside om resultatene han kom frem til. Mye bra lesestoff om viskositeter og innkjøring/oppstart av nybygde motorer.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FullGass
Supermedlem
    
Innlegg: 567
Bosted: Tromsø
No Gas? No Fun...
|
 |
« Svar #19 på: august 05, 2008, 23:10:26 pm » |
|
 Har en kompis som jobba på huggeri. Han fylte bare på spillolje dem tappa fra vrakbiler. Riktignok på en Volvo 145 (ikke så nøye). Funka fint i 1 år cirka! Billig var det... 
|
|
|
Loggført
|
- har ikke bil -
|
|
|
moon
Seniormedlem
   
Innlegg: 406
Bosted: mosjøen
|
 |
« Svar #20 på: august 06, 2008, 00:11:01 am » |
|
er det ikke noe som kalles semi syntetisk og 
|
|
|
Loggført
|
Karmann ghia 1957 mod Hmmm.... karmann ghia ja. Fint skal det væra
|
|
|
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
    
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #21 på: august 06, 2008, 10:37:46 am » |
|
Erfaringer med oljer får du ikke før du har kjørt lenge med en type olje og plukker ned motoren for å inspisere.  Jeg har kjenner godt flere verksmestere og oljeimportører. Gammel motor som ikke er overhalt: Mineralolje uansett hva andre sier!! 15-40 eller 20-50. Har du derimot en nybygd motor skulle det nok passe best med syntetisk olje skulle jeg tro ja. Husk at det er enklere å utvikle en god mineralolje enn god syntetisk olje.
|
|
|
Loggført
|
1960 T-1 1965 T-1 1988 Opel Omega (Til salgs) 1993 Honda CBR600F 1998 BMW 520iAT 2001 Chrysler PT Cruiser
Sulten og tørst, bil først!
Kjør fort, ta sjanser.
|
|
|
|