Entusiaster kan gjerne komme borti behovet for en annerledes bensintank , eller ; fuel cell som det heter på fint utenlands.
Kanskje er behovet der pga plassmangel , vektfordeling eller simpelthen bare en vil ha noe annet enn den orginale bensintanken i sitt entusiastbygge.
Disse såkalte ”fuel-cells ” kan kjøpes i alskens former og volumer.
Men det kan være at ingen av dem dekker ens behov og en kan måtte behøve å lage en selv.
Det trenger ikke være så vanskelig og med litt fantasi kan det bli riktig så bra.
I dag når Tig- apparatet gjerne finnes i garasjene hos den ivrige horde av bilgalne vil valget på å lage en i Aluminium bli lett.
Jeg tenkte å vise en måte en kan gjøre det på.
Etter å ha definert behovet på volum , funnet fysiske mål og plasseringen titter jeg på hva jeg trenger :

Litt 3 mm alu kapp som jeg fikk bøyd på en knekke , samt litt alu-bolt , vinkelhjern og smådill som jeg fant i en container ( fikk lov )
Lokket jeg skal bruke er ett universal for slike fuel-cells som jeg har kjøpt inn for anledningen og koster 40 dollars på Summit-racing i USA.
Jeg markerer via omriss fra lokket og tusjer opp det som skal sages bort.
( den ovale linjen er referanse for hvor hullet blir ifht chassiet tanken plasseres i så ikke bry deg om den )
Først tenger jeg av og så borer jeg alle hullene for flensene.

Første trinn i jobben er å finne den gamle stikksagen å sage ut ett rundt hull for lokket :

Slik ble det :

Så prøver jeg flensene og sjekker at de passer etter at jeg har boret alle hullene:

Nå skal jeg dreie nipler for bensin ut og inn av tank :

Her er ut-nippel i starfasen

Lager en liten kon som letter bensinens vei ut av tanken

Dreier til slutt små mothaker slik at slangen henger skikkelig
Nå går jeg videre med å lage ett lite reservoar som skal stå under tanken som skal både holde litt på bensinen ved høye G-krefter i sving/aks og da bruker jeg enda en funnet liten bit som er restene av en gigantisk oljekjølers uttak på ett aggregat.
Her ser en den i fresen og jeg skal til å tilpasse ett hull som ut-nippelen skal plasseres og sveises inn i:

Freser ut hullet :

Her har jeg frest huller og prøver nippelen i hullet :

Ett bunnlokk til reservoaret må jeg ha og til det bruker jeg restene til det hullet jeg først skar ut i toppen av tanken :

Det har jeg nå da sagd ut med stikksagen og det passer fint på reservoaret.

Reservoaret plasseres på tankens bunn og jeg tar ut 2 huller.

Ett for å kontinuerlig la bensinen komme til reservoaret og ett for å hindre luft-blokk i det bensinen entrer kammeret.
Returnippel må lages ( injection systemer må ha en retur til tanken )og den lages også av Alu-bolt :

Nippelen er påbegynt og en fin kon på enden gjør ting bra.
Litt mothold for å holde slangen enda bedre på plass :

Til slutt kapper jeg av nippelen med ett kappstål:

Nå begynner det gøyale med å Tigge biter i sammen.
Reservoarets bunnlokk :

Ut-nippel på reservoaret :

For så sveise fast hele reservoaret på bunnen :

Så syr jeg i sammen hele tanken og da kan det se slik ut på sveisen etterpå :

En bør bestrebe etter en best mulig sveis slik at tanker blir tett.
Returnippelen tigges inn ( ja fydda , det er en ekkel kant der,,,skal skjerpe meg )

Etter helsveis av tanken tar jeg en kjapp test for å se om tanken er tett:

Fyller den bare med vann og venter på at vannet skal piple ut.
Merkelig nok var den tett på første forsøk,,,,snodig
Tanken skal festes i chassiet og til det trenger jeg noen braketter som jeg skal lage i vanlig vinkelhjern i aluminium.
Kan være smart å ha god dimensjon på slike da det kan fort bli noen kg de skal holde.
Er litt lat så jeg kapper dem i fresen slik :

Maskinerer inn litt avlange hull som hjelper med å matche hullene i chassiet lettere :

4 braketter ferdige:

Og jeg kan begynne å punkte dem fast for å så teste om plasseringen er riktig slik at tanken blir plassert der hullene er.

Så er det frem med Tiggen igjen :

Og når den er ferdig er det sånn :

Brakettene kan jo ha all verdens form og karakter , blir avhengig av hvordan en selv vil/ trenger ha det.
Ett lite kapittel for seg selv ble utluftingen.
Liten klaring + behov for 90 graders uttak på plassen den kunne stå resulterte i en litt merkelig utgave av utlufting men ganske praktisk til slutt.
Starter med å dreie en nippel hvor jeg har stor dia på den ene enden.

Det fordi jeg trenger å få kobling mellom tankens toppdel og ut-hullet i utluftingsnippelen samtidig som den skal kunne sveises fast og bli tett.
Setter nippelen i fresen og freser ned til høyden jeg kan bruke den på:

Etter fresing lager jeg hull fra ene siden til midten og dermed kobler nippelens utside med tankens indre :

Her kan en se passasjen som ble på den ene siden :

Nå er der kobling på den ene siden og stengt på den andre:

Utluftingen er sveiset på , tanken ferdig sveiset , lokket testet og tanken er vakum testet til
-90 in/hg og funnet tett samt den er klar for å få sin siste touch-up ( lakkering )

Da er endelig tanken klar og med lokk på så blir det litt tøft :

Ifra bunnen med reservoaret :

Reservoaret måtte jeg modifisere litt i høyden fant jeg etter hvert ut
En brakett med huller klargjort for noen detaljer jeg skal ha , slengte jeg på til slutt :

Da var jeg ferdig og tanken ser jo nesten proff ut spør du meg:

Da vil tanken dekke mitt behov både mht plassering , volum og funksjonaliteten er opprettholdt med enkel tilgang og påfylling av drivstoff.
Tanken skal få sitt innhold komplettert med såkalt ” fuel-foam ” , dvs en form for svamp som skal hindre bensinen å skvulpe vilt inni der ved kjøring.
Det dytter jeg inni via lokket i toppen av tanken.
Vil en så kan en lage skvalpeplater og masse annet gøy men med slik " foam" er det egentlig unødvendig har jeg funnet ut.
Så hvis det kribler i mekkefingrene så kan jo inspirasjonen komme her til å lage din helt egen utgave av ”fuel-cell " som passer akkurat ditt behov...