MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« på: februar 08, 2016, 21:39:14 pm » |
|
Har tatt ut motoren i bobla fordi jeg nå har bestemt meg for å handle noe bedre med mer effekt. Duger den gamle girkassen med usynkronisert 1 gir til noe med mer effekt? Eller er det like greit å bare bytte den nå med det samme? Veldig usikker på hvilken retning jeg skal gå i nå.... Hjelp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #1 på: februar 11, 2016, 11:30:43 am » |
|
1300s kassen en bør gå for om en skal bytte til noe bedre eller finnes det andre alternativer som er vel så bra?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #2 på: februar 11, 2016, 11:35:26 am » |
|
Hei!
Hva slags effekt skal ha i motoren ? Skal du kjøre vanlig på gata, eller på stripa også ?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #3 på: februar 11, 2016, 11:47:06 am » |
|
Gate, effekt er jeg usikker på. Ser for meg og komme over 100 hvertfall i første omgang, men så er det vel slik at en vil ha mer etter en stund  Får vel heller ikke godkjent noe mer enn 140 om en bytter til skivebremser?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #4 på: februar 11, 2016, 11:52:35 am » |
|
Da hadde jeg gått for en 1300s kasse eller en 1500 kasse. Jeg har kjørt to sesonger med s kasse, og noen stripe turer og det har gått veldig fint. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #5 på: februar 11, 2016, 12:10:45 pm » |
|
Nej 136 heste er det meste effekt du får TÜV papir-bremser på en link pin bil. Gate, effekt er jeg usikker på. Ser for meg og komme over 100 hvertfall i første omgang, men så er det vel slik at en vil ha mer etter en stund  Får vel heller ikke godkjent noe mer enn 140 om en bytter til skivebremser?
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #6 på: februar 11, 2016, 13:26:16 pm » |
|
Hva er forskjell på 1300s og 1500 kassen? Finnes vel bare 1 skivebremsekit med tüv om en vil beholde orginal boltsirkel?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #7 på: februar 11, 2016, 13:54:57 pm » |
|
Hva er forskjell på 1300s og 1500 kassen? Finnes vel bare 1 skivebremsekit med tüv om en vil beholde orginal boltsirkel?
Utveksling for det meste, men noen ting er nok forskjellig uten at jeg skal si at jeg vet hva det er.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #8 på: februar 11, 2016, 18:47:38 pm » |
|
Om jeg putter i en 1300s girkasse, passer 1200en jeg har tatt ut rett på 1300s kassen? Tenker i tilfelle det skulle ta lang tid å få tak i motor. Og en annen ting, passer akslingene jeg har nå, eller må de og byttes når jeg skal ha annen girkasse?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #9 på: februar 11, 2016, 20:33:28 pm » |
|
Akslingene dine mener jeg skal passe rett på, motor og kasse skal også kunne forenes uten problem mener jeg å huske. Det du også kan gjøre er å prøve søkefunksjonen her inne, og på www.thesamba.com , Du vil finne veldig mye info på den måten også 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #10 på: februar 11, 2016, 22:28:45 pm » |
|
Har søkt mye her inne jeg, men nå var jeg lei av å søke så nå stiller jeg heller noen spørsmål her i håp om at noen tar seg tid til å svare 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #11 på: februar 11, 2016, 22:58:33 pm » |
|
Ser den. Vet du hva ! Bare gjør det! Riv ut alt, kjøp deg en kasse , smekk den inn å prøv  Beste måten å lære på, det du evt kommer til å mangle finner du her eller, hos Unneberg bil og Hotshop ! Just do it! 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #12 på: februar 11, 2016, 23:03:10 pm » |
|
Jeg har 1500 kasse og 1600 motor i min 58 boble. Min girkasse er fra en 68 modell. For å få den inn må du bytte nesekon (fronten på girkassa) fra en buss girkasse, T2 splitt. Mange flytter over akslingene fra den originale kassa. Jeg beholdt akslingene på min 1500 kasse. For å få på 5bolt trommel, må du få lager noen stålskiver for å skimse på plass tromlene. Med det forandrer du ET på tromlene, slik at de passer på 1500 akslingene (spindler). Så kan du sette inn en 1600 motor. NB! 6V starter passer ikke i girkassa. Du bør derfor bygge om til 12v (Hvis du ikke allerede har gjort det)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Danny
Seniormedlem
   
Innlegg: 324
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #13 på: februar 11, 2016, 23:18:40 pm » |
|
Og di skimsa lager du lett selv, kutt av "tuppen" på 4-bolts tromlene, så har du skikkelig skims m/splines 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #14 på: februar 12, 2016, 21:03:25 pm » |
|
Eller gør som mig og brug de store bremser fra din 68- nyere gearkasse og monter modificerede bustromler  Så får du i tillegg hjulet længere ud i skærmen https://www.unneberg-bil.no/product/145581
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #15 på: februar 15, 2016, 00:54:33 am » |
|
Men om jeg flytter over de akslingene jeg har nå så slipper jeg å skimse og beholder orginal ET og boltsirkel? Leste og noe om at en måtte sveise om hockey stick for å få ting til og passe??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
MortenA
Juniormedlem
 
Innlegg: 68
Bosted: Karmøy
|
 |
« Svar #17 på: februar 15, 2016, 15:27:46 pm » |
|
Er det bare ved bruk av lange aksler at en må skimse om en vil beholde orginal boltsirkel?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #18 på: februar 16, 2016, 10:53:24 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #19 på: februar 17, 2016, 22:51:16 pm » |
|
Er det bare ved bruk av lange aksler at en må skimse om en vil beholde orginal boltsirkel?
Eller kjøpe nye CSP 5- bolt tromler fra Unneberg og bruke de nyere og bedre bremsene 😊
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #20 på: februar 18, 2016, 14:51:21 pm » |
|
Med den ekstra sporviddeøkning det bringer med sig  Eller kjøpe nye CSP 5- bolt tromler fra Unneberg og bruke de nyere og bedre bremsene 😊
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
|