Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« på: mars 30, 2016, 16:47:49 pm » |
|
Var på eu-kontroll i går. Der oppdaget de at min boble var senket og at det ikke sto i vognkort. Må derfor på BT for å vise den. Problemet er at det er puma forstilling som er modifisert og som ikke er merket som står på. De mener altså at den ikke vil bli godkjent med dette.. Hva er det beste å gjøre? Får jeg godkjent den dersom jeg kjøper brukt puma og monterer den?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #1 på: mars 30, 2016, 18:30:56 pm » |
|
Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.
Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: mars 30, 2016, 20:41:32 pm » |
|
Forstillinga er ikke orginal men en "pirat" versjon av puma visstnok. Var ikke noe merking på den sa de. Stemmer det at biler før 1984 slipper å dokumentere dette også eller gjelder det kun originalt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: mars 30, 2016, 21:37:43 pm » |
|
Er ikke noe merking på Puma. Nøkkelen er nok som vanlig å søke før man endrer noe, da går ting som oftest lettere. Trafikkstasjonen her i Tønsberg hadde papirene ang Puma-forstilling liggende i alle fall, så det kan hende det er slik på andre trafikkstasjoner også.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Knut Andersen
|
 |
« Svar #4 på: mars 31, 2016, 00:12:05 am » |
|
Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.
Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
Dette skulle jeg gjerne vist mere om. har du noen link eller referanser på dette med 1984 etc ? Og meg vites så skal alle ombygginger (tekniske forandringer) av bilen stå innskrevet i vognkortet. ingen EU Godkjenningsverksteder skal eller kan godkjenne en senket bil uten at ombygging/senking står i vognkortet.. må uansett innom BT og skrive inn senken før EU..
|
|
|
Loggført
|
Tlf: 41668466, rpm@aircooled.no1952, T-117 RPB Piraya 1963, T-1, Luftwaffe 1963, T-1, Beach Buggy 1969, T-147, Kleinlieferwagen Fridolin 1970, T-1, Mania Spyder KitCar 1971, T-211, Brannbil 1981, T-251-021, Karmann Gipsy 1991, T-255-299, Caravelle C, Syncro 2001, Chrysler Sebring Cabriolet 2008, Chrysler Sebring Limited HardTop Cabriolet.
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: mars 31, 2016, 08:19:31 am » |
|
CSP selger en TÛV sertifisert og nummerert balljoint forstilling. Kjøp den og du får den godkjent uten å sveise fast justeringen.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« Svar #6 på: mars 31, 2016, 13:21:26 pm » |
|
Skal jeg først kontakte et møller verksted å høre med de, da jeg forstår det slik at de har papirer på puma forstilling og tosionsenking?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #8 på: mars 31, 2016, 16:20:08 pm » |
|
Min 1302 fra 71 måtte godkjennes og skrives i vognkort. Kerscher fjærbein foran da
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« Svar #9 på: mars 31, 2016, 17:23:13 pm » |
|
Ok, takker for svar. Skal følge opp tråden slik at dere ser hva resultatet blir. :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #10 på: mars 31, 2016, 17:32:15 pm » |
|
Du skriver pirat. Hva betyr det? Kappet, vridd og sveist? Kappet, sveist inn innsatser?
Møller har tidligere skrevet ut papir og søker du her på forumet så finner du dette. Jeg mener bestemt at tilsynet krever at du har sveist fast på den høyden du skal ha med det skrivet. I tillegg tilkommer krav til fjøring og funksjon men det gjelder jo alle biler.
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« Svar #11 på: mars 31, 2016, 22:46:24 pm » |
|
Usikker på hva som er gjort, men de sa at den sto på den høyeste innstillingen og var likevel 10-11 cm lavere enn originalt. Også var demperne alt for korte, slik at de ikke dempet i det hele tatt. Fikk ikke helt tak i akkurat hva de egentlig mente, da jeg har lite peiling på forstillinga til boble selv.. Han ene som uttalte seg har boble selv så han har visst peiling. Han mente at eneste løsning var å kjøpe ny puma.. Planen min er å kjøre til min lokale møller da jeg har et godt forhold til de og få en uttalelse fra de hva jeg bør gjøre og om det er noe håp :-) (angrer på at jeg ikke brukte de til eu men...) Så får jeg søke til BT når jeg vet hva jeg har og hva jeg må gjøre
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
OTO
Supermedlem
    
Innlegg: 1966
Bosted: Gjøvik
|
 |
« Svar #13 på: mars 31, 2016, 23:33:54 pm » |
|
Du måkke ha papirer på senk siden bilen er eldre enn 1984 modell. Din forstilling har fått endret vinkel på torsjon. Er det den originale fjørpakka inni, skal de ikke kunne si noe på senking. Du har nok dessverre truffet på feil EU kontroll, og på feil BT.
Jeg foreslår at du tar EU kontrollen hos noen sommar greie på kjøretøyforskriften for eldre biler.
Dette skulle jeg gjerne vist mere om. har du noen link eller referanser på dette med 1984 etc ? Og meg vites så skal alle ombygginger (tekniske forandringer) av bilen stå innskrevet i vognkortet. ingen EU Godkjenningsverksteder skal eller kan godkjenne en senket bil uten at ombygging/senking står i vognkortet.. må uansett innom BT og skrive inn senken før EU.. Du har nok rett i at det uansett skal skrives inn i vognkortet Knut, men der er begrensede krav ril tuv etc, for biler eldre enn 1984. Det hele begynte med at jeg søkte på gamle kjøretøyforskrifter, originaler som ligget ute på amcarklubbenes hjemmeside, etter minimum mark klaring og fjæring ved senk. På den originale kjøretøyforskriften, tror den var fra 89, står det markert med fotnote at dersom man kan vise til at endret understell er like bra som det originale ( her er jeg ikke helt ordrett) skal dry kunne godkjennes på biler typegodkjent før en viss dato i 1984. Denne fotnoten er utelatt i senere versjoner ( digitale) så det er kun den originale versjonen som viser dette.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #14 på: april 01, 2016, 08:22:28 am » |
|
Mine Kerscher fjører til 1302 hadde jeg lakkert over nummeret på. Men jeg hadde sendt søknad med nummeret avbildet. Så ved visning hos BT målte de tråddiameter og antall vindinger, førte dette inn i vognkortet. Hadde også med kjøpte papirer fra Kerscher som også gjaldt senk bak. Min er 71.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
dmf181
Medlem
  
Innlegg: 166
Bosted: Nannestad
Agder VW klubb
|
 |
« Svar #15 på: april 01, 2016, 20:39:04 pm » |
|
Beklager om det avsporer, men jeg lurer: Senkespindler..
mange har sagt man ikke får godkjent det ??
|
|
|
Loggført
|
AgderVWKlubb, medlem 181! -74 Jeans -66 1500 brannpumpepower (solgt) -66 flyndre -72 1302 Jubileum (solgt) -58 flyndre
|
|
|
Måkke
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: april 01, 2016, 21:20:16 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #17 på: april 06, 2016, 07:55:25 am » |
|
Ser ut som en vanlig senkeforstilling, men ser at øvre og nedre ikke har lik vinkel/forspenn på fjærene. Det er jo litt uheldig at du har ujevn belastning. Det er vel noen som mener at disse justerskruene skal sveise fast når høyden er riktig.
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #18 på: april 06, 2016, 08:03:30 am » |
|
Du må ta ett bedre bilde av senkesatsene men det utifra det jeg ser så er det vanlige "Puma style" hvor man løsner opp, vrir og skrur på plass. Det KAN også se ut som om ihvertfall nedre sats er sveist fast med ett punkt?
Mvh BB
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Formula Vee
Supermedlem
    
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger
:: DKL ::
|
 |
« Svar #19 på: april 07, 2016, 08:49:18 am » |
|
Du mener dette punktet?
|
|
|
Loggført
|
SCC 2015 broken transmission barely left startline. SCC 2016 broken engine never made it to startline. SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car. 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #20 på: april 07, 2016, 09:53:20 am » |
|
Du mener dette punktet?
Jepp.
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
|