Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« på: august 09, 2008, 18:19:03 pm » |
|
Motoren går skikkelig dårlig det er en 1600 motor. hadde før jeg gjorde dette problemer med at den stoppet etter 15 min. jeg har justert ventilene, byttet coil, byttet vacumklokke, byttet rotor,skulle bytte stift men den nye passet ikke(justerte stiftåpningen til 0,15 når åpen), byttet viftereim. etter dette virker den skikkelig dau såvidt den går på frem. noen som har en ide på hva som kan være gale?? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #1 på: august 09, 2008, 18:58:42 pm » |
|
Stiftåpning- 0,4
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #2 på: august 09, 2008, 19:11:06 pm » |
|
Stiftåpning- 0,4
Og ventil åpning 0,15 
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #3 på: august 09, 2008, 21:56:10 pm » |
|
jeg fikk den til, det viste seg at den bare gikk på 2 sylindre, jeg hadde liggende et nytt fordeler lokk, da jeg satt det på gikk den som den skulle, ventilene har jeg justert med 0,15 men stiften får jeg justere på nytt. Har ikke prøvd å kjøre noe lengre med den enda, får bare håpe den virker i mer enn 15min. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #4 på: august 10, 2008, 15:17:24 pm » |
|
Sikkert et dumt sørsmål, men du er sikker på at du rett kabel på rett plugg? 1-4-3-2?
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #5 på: august 10, 2008, 23:14:20 pm » |
|
utifra oppsettet på min bil er sylinder nr 1 og 2 på førersiden, har sett skjema og tegninger der de er på passasjersiden, men jeg har kjørt den slik i 5 år nå, problemet dukket nylig opp uten at jeg har forandret på dette. håper på tid til en lengre prøvetur i morgen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JS
Supermedlem
    
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad
|
 |
« Svar #6 på: august 10, 2008, 23:19:45 pm » |
|
Av ren nyskjerrighet, hvordan får du sylinder 1 til å bli på førersiden?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #7 på: august 10, 2008, 23:30:32 pm » |
|
jeg bare fulgte pluggledningene når jeg fant sylinder nr 1 merket på fordeleren slik som beskrevet på vw2you ang.justering av ventilene da stemte det med at nr 1 fremre på førersiden (pluggledning og at ventilene var åpen)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #8 på: august 10, 2008, 23:59:16 pm » |
|
har jeg gjort noe alvorlig feil?? hvis ingen uvedkommede har vært baki der har pluggledningene stått slik siden jeg kjøpte bilen for 5 år siden ???den har gått godt i alle disse årene helt til den beg å stoppe etter15 min. på min lille prøvetur i går gikk den forbausende bra??
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Rabben
Seniormedlem
   
Innlegg: 453
Bosted: Rogaland
Diktator -> Klubbløs #001
|
 |
« Svar #9 på: august 11, 2008, 00:23:57 am » |
|
Vel, sylinder 1 osv har en fast plass og 1 er ikke på førersiden. Men når det er sagt, så kan jo selvsagt fordeleren snus, men tenningsrekkefølgen skal uansett være som GamleNydal skriver
|
|
|
Loggført
|
--- Mvh Rabben
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #10 på: august 11, 2008, 10:51:12 am » |
|
Sylinder 1 sitter innerst til høyre, når du tar av ventil dekslet på den siden og ser innsugsventilen stenge (innerst på toppen) så er du på Top dead center TDC for sylinder 1. Så tar du av fordelerlokket og ser hvor rotoren peker, løsne fordelerklemma og dra fordeleren rundt til at hakket er under rotorens ende. Skru fast fordeler klemmen, og sett på fordeler lokket. Over der rotoren peker skal tennkabelen til syl 1 stå, videre med klokken kommer 4-3-2. For å være sikker på hvor de respektive sylinderne sitter så er det bare å lese på kjøleblekket utenfor tennpluggene.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #11 på: august 11, 2008, 15:52:55 pm » |
|
Det jrg gjorde når jeg skulle finne nr 1 var å dreie reimhjulet med klokken til hakket i reimhjulet pekte oppover så da hvor rotoren pekte, den pekte da mot merke(hakk)i fordeler følgte så pluggledning til fremre sylinder på førersiden her var ventilene åpen mens de andre var lukket. Justerte så ventilene som beskrevet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #12 på: august 11, 2008, 16:51:01 pm » |
|
Da vet du hvordan du ikke gjør det neste gang.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
Leif
Seniormedlem
   
Innlegg: 426
Bosted: Askoy
|
 |
« Svar #13 på: august 11, 2008, 23:40:35 pm » |
|
Takker JHU for hjelpen, fikk den til å gå.Nå går den bra en liten stund men blokken blir glodheit etter bare noen minutters kjøring, oljen virker veldig tynn kan se og lukte som om det er bensin i oljen. får prøve og bytte olje i morgen og se om det hjelper. Noen andre som har noen gode forslag???
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
GamleNydal
Supermedlem
    
Innlegg: 659
Bosted: 2335 Stange
93011499
|
 |
« Svar #14 på: august 12, 2008, 09:04:14 am » |
|
Takker JHU for hjelpen, fikk den til å gå.Nå går den bra en liten stund men blokken blir glodheit etter bare noen minutters kjøring, oljen virker veldig tynn kan se og lukte som om det er bensin i oljen. får prøve og bytte olje i morgen og se om det hjelper. Noen andre som har noen gode forslag???
Juster ventilen på nytt. Hvis du har kjørt uten rett tenning vil jo ikke bensinen blitt forbrukt. Bytt olje og juster ventiler på nytt.
|
|
|
Loggført
|
Bergrenner
93011499
|
|
|
|