marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« på: mai 12, 2016, 22:07:54 pm » |
|
Hei. Tok en tur med min 1958 boble i dag. Lå i god driv og fart på E6 da motoren plutselig stopper. Den var god og varm og lot den kjøle seg før jeg startet den igjen og kom meg av motorveien. Etter dette hadde den mistet mye av motorkraften og det kom mye røyk ved pådrag. Ikke fra eksos men et rør som stikker ned under motor. Lukter svidd olje også. Noen ide om hvor jeg skal begynne? Har holdt på med boble lenge men ganske grønn i forhold til motor. Dette er en orginal 1200cc. Takknemlig for alle svar. Håper på å få kjørt mer med den denne sesongen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
JonasB
Seniormedlem
   
Innlegg: 274
Bosted: Hemsedal
|
 |
« Svar #1 på: mai 13, 2016, 07:38:31 am » |
|
Skjønner ikke hva det er for et rør som går ned under motor..? Bilde?
|
|
|
Loggført
|
1303 cab -73 1300S -73 Konebilen Buddy 1300 -69 Guttebilen Bay -69 "Coctailrunner" Prosjekt.. Westfalia -77 Lillebror -71 2X Audi 80 -79
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #2 på: mai 13, 2016, 07:45:07 am » |
|
Røret som går ned under motoren er nok veivhusventilasjonen. Kan tyde på at motoren er skjært/varmskjært når det damper mye ut der, dvs skade i en sylinder, noe som fører til mye høyere trykk i veivhuset. Hadde du nok olje på motoren da dette skjedde? Er all kjøling/kjøleblikk ok?
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #3 på: mai 13, 2016, 08:22:00 am » |
|
Begynn med å tappe olja, tilstanden på den forteller mye.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #4 på: mai 13, 2016, 09:12:14 am » |
|
Er veivhusventilasjon det ryker fra ja. Samt drypper en del olje. Den har nok kjørt med underkant olje den siste tiden dessverre. Det verste er at jeg kjøpte inn ny for noen dager siden og tenkte å bytte til helga. Skal tappe olja i morgen å se hvordan den ser ut. Noe spesielt jeg skal se etter? Og kan det hende jeg kan klare å redde den bare ved å bytte stempel og sylinder?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #5 på: mai 13, 2016, 11:39:56 am » |
|
Du bør ta en sylinderlekkasjetest, da hører du hvilke sylindre som er dårlige. Evt komptest. Mulig jeg har brukte sylindre og stempler liggende.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #6 på: mai 13, 2016, 11:41:26 am » |
|
du ser etter metalldeler/spon/grå gugge som kan være rester av lagermateriale  Og det er umulig å si hva som må byttes uten å åpne den. Kjenner du noen som kan gjøre noen "enkle" tester som kompresjonstest etc etter at du har byttet olja? I så fall kan man få et inntrykk av om ting henger nogenlunde sammen på innsiden i alle fall. Lykke til, og får håpe det går seg til  Edit: Simultanposting med Kjell Roar. Godt vi var ganske enige da 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #7 på: mai 13, 2016, 12:13:36 pm » |
|
Takk for tilbakemeldinger. Da har jeg et sted å starte. Mulig jeg kontakter deg Kjell Roar  Uansett skal bilen på veien.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #8 på: mai 16, 2016, 19:33:18 pm » |
|
Har byttet olje og denne så fin ut. Kjørte gjennom med en motorens i samme slengen. Går bedre nå og kommer mye mindre røyk fra veivhuset. Men drar merkbart dårligere enn før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #9 på: mai 16, 2016, 19:52:29 pm » |
|
Hadde du giddet og sjekket om du har et sett liggende Kjell Roar? Evt hva skal du ha for det?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: mai 16, 2016, 20:48:03 pm » |
|
Jeg får sjekket det litt seinere i uka. Må sjekke tilstand først 😊
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #11 på: mai 16, 2016, 20:55:50 pm » |
|
Toppers!!🤗
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #12 på: juni 03, 2016, 11:12:22 am » |
|
Da har vi fått målt kompresjon ( takk Arthur  ). 7,5 - 7 - 7,5 - 9 Bar. Så det ser vel ikke så galt ut. Neste jeg skal gjøre er å justere åpningen på ventilene. Som sagt så så oljen grei ut, men bil trekker dårligere enn før.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #13 på: juni 03, 2016, 20:28:04 pm » |
|
Om jeg vet rett er 7.5-9.0 bar litt mye
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #14 på: juni 04, 2016, 21:22:19 pm » |
|
For mye? Noen som kan bekrefte dette? Hvordan kan man få for høy kompresjon?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #15 på: juni 04, 2016, 21:50:59 pm » |
|
Syns ikke det er for mye, nei. Men jeg pleier ikke ta komp-test, foretrekker sylinderlekkasjetest.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #16 på: juni 04, 2016, 21:54:54 pm » |
|
Det hadde kanskje vært det idelle ja. Men man tager hvad man haver😉 Jeg er i en læringsprosess.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
marius
Medlem
  
Innlegg: 210
Bosted: halden
vw type 1 1957
|
 |
« Svar #17 på: juni 14, 2016, 21:24:43 pm » |
|
Har funnet en bra motor. Nyoverhalt 6V 1200. Usikker på årstall. Må skru over min gamle dynamo da den ikke lader og tenke å bytte til min gamle forgasser da denne har elekrisk choke og ikke manuell som min. Er det bare å bore hull i viftehuset til kabelen? Noe annet jeg må tenke på?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #18 på: juni 14, 2016, 22:56:51 pm » |
|
Bare å bytte over viftehus?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|