mai 04, 2025, 21:44:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!

Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Spørsmål ang bytte av girkasse i oval  (Lest 2659 ganger)
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« på: august 13, 2008, 12:35:40 pm »

Vurderer nå å bygge om ovalen litt. Bedre girkasse og grommere motor. Ihvertfall dobbelt så mange hester i forhold til det jeg har nå. Dersom det blir bytta girkasse skal det være en 1300s-kasse slik at jeg kan kjøre mer komfortabelt (lavere turtall) nedover på treff Glad

Hadde vært flott om noen kunne ha ramset opp ALT jeg trenger for å få en slik girkasse inn i en 54 oval.
Må det sveises eller er det så og si bolt on?

Og en ting til... må jeg bygge om til 12v hvis jeg skal ha 1300s-kasse og en 1776?
Sikkert litt dumme spørsmål her nå men... Blunker
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #1 på: august 13, 2008, 12:40:32 pm »

En løsning er å bytte nosecone fra en T2 splitt kasse. Da er kassen bolt-on. Du bør bytte til korte akslinger og rør, de som står på kassen i bilen din nå fungerer fint.
Du trenger IKKE å bygge om til 12V for å kjøre 1776cc!!!  Blunker
Loggført
flatfour
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #2 på: august 13, 2008, 12:58:25 pm »

Du trenger ikke svise eller kappe, men litt fikling må du regne med.

Girkasse feste front
For å feste girkassa i front, må du velge mellom stumt feste eller ikke. Stumt vil si uten gummiforing og dermed mer bråk/støy fra motor og driverk i bilen.
Hvis du ikke ønsker det, så skaffer du en 60-67 T2 nose cone og hockeystick.

Dette monterer du på kassa og dermed passer den på den originale gummifeste (11/52 – 59 og 61).

Gummiforing rundt hvokeystick er den som passer til T-1 og T-2 fra 1961 og nyere.

Girkasse feste bak
bruker du samme som sitter originalt

Aklser
Det finnes 3 tryper aksler, Short Spline 26 11/16" 1961-1966 Bug = 67,8 cm, Short Spline 27 11/16" 1967 Bug = 70,3 cm og Long Spline 28 7/16" 1968 Bug & Type III = 72,2 cm.
Du ønsker å bruke korte aksler(Short Spline), så får du hjulene på samme plass. Dette er de samme som sitter på bilen din i dag. Jeg skaffet noen andre, og har hele den originale kassa og akslinger liggende for enkelt å kunne bygge tilbake til originalt.

Utløserlager
På min 1300s kasse (tipper det er på alle?) var det anderledes(les Late style) utløserlager enn det du har på din originale kasse(early style).

Dette må du tenke på når du skal kjøpe cluch og utløserlager.
« Siste redigering: august 13, 2008, 13:10:30 pm av flatfour » Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #3 på: august 13, 2008, 13:10:08 pm »

Tusen takk for raske og utfyllende svar Glad
Så det jeg trenger er:

1stk 1300s-kasse
1stk t2-nesekon
1stk hockeystick

....også 1stk 1776 Gliser

Herlig at jeg slipper å bygge om det elektriske da jeg elsker sjarmen 6volts-anlegget har Blunker Så en 6v starter er bolt-on på 1300s-kassa? Og de orginale korte akslingene passer rett inn i s-kassa uten noen mods?

« Siste redigering: august 13, 2008, 13:12:29 pm av Lobo » Loggført

JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #4 på: august 13, 2008, 13:13:30 pm »

Du kan bruke en '67 6V starter som er 6V men har 12V drev som passer på det nye svinghjulet om du skjønner. Alternativet er å bruke org. starter og 6V svinghjul på motoren. Husk riktig starterforing! Kan med fordel byttes uansett.
Akslinger er bolt-on. Clutch mener jeg orginal holder evig med en slik motor ved normalt bruk.
Loggført
flatfour
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #5 på: august 13, 2008, 13:17:23 pm »

Akslene passer rett inn. Men har blitt fortalt at det er veldig viktig at du ikke bytter om aklsene. Merk dem og bruk de på samme side som det har stått i 50 år..
Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #6 på: august 13, 2008, 13:22:07 pm »

ok, skjønner Blunker

Clutch:
Er vel kanskje best med en orginal 1300s clutch da, siden den vil passe rett på utløserlageret også? Om jeg bruker 1200 clutchen som er orginal til min bil må jeg vel bytte til early style utløserlager... om det er mulig?
Loggført

JS
Supermedlem

Vis profil
« Svar #7 på: august 13, 2008, 13:27:45 pm »

Neida, det er bare å¨ta av ringen som sitter på de tre armene på clutchen. Har selv kjørt 30hk med 1300S kasse. Ingen ræser pga utveksling, men det fungerer.
Loggført
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #8 på: august 13, 2008, 13:31:05 pm »

Stemmer! Demrer litt her nå... Tror jeg tok av en ring på clutchen da jeg bytta motor i 69'n. Takk for godt hjelp. Ble mye klokere på dette nå Blunker
Loggført

Oval57
Supermedlem

Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.

Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 13, 2008, 13:52:15 pm »

OriginalPolizei rykker ut.....

Har du glemt alt Lobo Sjokkert Du var så fornøyd med den flotte "urørte" ovalen din. Litt senk og felger har gjort det ennå mer moro med bilen, men nå ser det ut som om du går over styr.

Det er dette jeg mener med faren ved for mye fokus på Cal-look og sånn. Nettopp at slike h e r l i g e biler som din blir modifisert.

ALARM!
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #10 på: august 13, 2008, 14:07:39 pm »

Skjønner akkurat hva du mener! Lite slår sjarmen til en lett patinert 30-hester i perfekt mekanisk stand, men... artig med trøkk også Gliser Og jeg kan jo alltids sette den tilbake i orginal stand igjen! Holder meg foreløbig unna 12v da i det minste Osteaktig
Loggført

Oval57
Supermedlem

Kjenner snart mange Porsche-folk her inne.

Vis profil WWW
« Svar #11 på: august 13, 2008, 14:29:47 pm »

Hvis du ønsket trøkk kunne du jo ha kjøpt deg en halvgammel Golf og trimmet den?

Flotte patinerte ovaler vokser ikke på trær, og noen må stå i mot ombyggingsttrenden.

Denne bilen din så jeg som nevnt for deg tidligere på Finn, lenge før du kjøpte den, og den ser super ut!

Bilen din har holdt seg slik i 54 år!

Sesongen er på hell, og i løpet av vinteren glemmer du disse planene og drømmer om å kjøre veteranbilen din igjen.

PS. Beklager å plage deg. Vi veit jo at vi to ikke er enige i alt.
Loggført

*Paradise road*
Min blogg: http://ambasadeur.blogspot.com
Tlf. 900 13 764
Søker NOS-deler til Oval57. Chrome, gummi med mer.
Søker også originale tepper, skjermskruer, seterygger i rødt skai. Ta kontakt om du har
noe du vil selge.
LOBO
Supermedlem

Vis profil
« Svar #12 på: august 13, 2008, 14:41:48 pm »

Hehe du plager meg ikke... og jeg er faktisk helt enig i det du sier Glad MEN, siden jeg bor så langt unna der alle vw-relaterte ting hender hadde det vært utrolig greit med et litt moderne oppsett. Om jeg gjennomfører dette tar jeg seff vare på orginal girkasse og motor siden alt er matching numbers Tvilende
Loggført

erikaa
Supermedlem

Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 13, 2008, 23:39:39 pm »

Har 1300s kasse i ovalen min, med en 1600 motor. Motoren er et sant H... å få inn og ut. Har en teori om at kassen bygger litt lenger bak, slik at det blir for knapt mellom motor og bakplate når du skal ta den ut. Fikk den ikke langt nok bak til at akslingen i girkassen gikk klar av klusjplaten. Endte med å måtte demontere klutsjen - og så senke ned motoren.

Løsning: Lag deg en avtagbar bakplate (vil ikke vise hvis du gjør det rett).

Varmepotter må normalt også demonteres før du tar motor inn og ut.
Loggført
Jon T
Supermedlem

Vis profil
« Svar #14 på: august 14, 2008, 09:09:52 am »

Evt kjøp deg noen større bakdekk så senker du turtall ved høyere hastighet..
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  

Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!