BERGER
|
 |
« på: august 26, 2016, 09:41:25 am » |
|
Don't fix what's not broken er det noe som heter. Ved overhaling av en race motor så er spørsmålet, hva bør byttes?? Åpenbare ødelagte eller slitte deler er selvskrevne, men hva med det som ser helt fint ut? Bærelager feks, hvis alle er fine, bør man bytte alikevel? Og oljepumpe, hvis den er uten slitasje? Rådelager synes jeg alltid bør byttes, de får mest juling. Hva med kamlager? simringer? løftere?
Dilemma er jo kvaliteten på ettermarkedsdeler. Man vet hva man har, men ikke hva man får osv...
Hva gjør dere??
(Bilde bare for ilustrasjon)
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: august 26, 2016, 09:48:37 am » |
|
Jeg byttet alt av lager i vinter.
Byttet ikke oljepumpe, selv etter 5 års bruk. Den var uten slark, og har fortsatt 2bar trykk på tomgang (1000omdr) med varm olje.
Neste gang blir det nok sjekk av veiv (om den er rett), sjekk av råder, topper, stempelringer etc.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #2 på: august 26, 2016, 09:50:39 am » |
|
Hva koster en oljempumpe?
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #3 på: august 26, 2016, 10:01:05 am » |
|
Hva koster en oljempumpe?
-BB-
Husker ikke helt. Ligger på hylla.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: august 26, 2016, 10:09:30 am » |
|
Standard tysk oliepumpe ligger på ret over 500,- lappen
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #5 på: august 26, 2016, 10:12:02 am » |
|
Man bytter ALLTID oljepumpen - gammel jungelov.
Ca 500 kroner fra Unneberg eller $35 fra CB + frakt og mva.
-BB-
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: august 26, 2016, 11:00:04 am » |
|
Man bytter ALLTID oljepumpen - gammel jungelov.
Ca 500 kroner fra Unneberg eller $35 fra CB + frakt og mva.
-BB-
Tror ikke jeg er gammel nok til å ha hørt den jungelloven.  When shit works.. etc etc.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #7 på: august 26, 2016, 16:32:43 pm » |
|
Tenker ikke først å fremst på å spare penger, men hva er argumentene for å bytte ut en oljepumpe som er helt strøken, pumper det den skal og har vært igjennom en "kvalitetskontroll" på x-ant race over 3-4 år mot en pumpe som en ikke aner om holder mål? Som jeg var inne på i første innlegg, man vet hva man har, men ikke hva man får. Er usikker her altså..
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Sonic
Supermedlem
    
Innlegg: 1919
Bosted:
|
 |
« Svar #8 på: august 27, 2016, 13:05:23 pm » |
|
Berger : Tror det er ved overhaling av en gammel traver man bytter pumpe , du kan jo måle slark mellom drev og mot lokk , finns jo slitasjegrenser . Beste er vel å lese av trykket pumpa gir . Gir den et bra trykk 1 bar + på tomgang varm motor , 4-5 bar på kald, er vel alt ok !!! BB: Bytta akkurat drev i pumpa på en 356/912 motor 6000:- + ( selve pumpehuset er jo tredje del av blokka ....  )  En del pumper er laget slik at man kan snu dreva og får en bedre fungerende pumpe ... Mvh
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #9 på: august 27, 2016, 14:26:40 pm » |
|
Jeg refererer til en gammel Bilsport artikkel hvor selveste Micke Svens bygget en 200+ hk motor. Der stod det at oljepumpen, uansett tilstand, kastes og ny kjøpes inn. Skriver han det så rekker det for meg uavhengig hva andre forumbrukere mener. ... og der trykket dere på Google 
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #10 på: august 27, 2016, 19:45:35 pm » |
|
Klarer ikke å dy meg: man bytter ikke deler bare for å bytte. En brukt oljepumpe som er innenfor spec er like bra som et veivhus eller en veiv som er innenfor spec. Lager og kamaksel slites jo, de ville jeg byttet. Som Berger skriver, man vet hva man har...... Vi er litt utsatt for saueflokkmentaliteten. Vi gjør som de store gutta gjør. Har mere sansen for rådene til f. eks Gene Berg. Alle hans anbefalinger er dokumentert med testing. Hvis oljepumpa har vært i bruk. Fungerer bra og ikke er slitt er det åpenbart greit å bruke den om igjen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #11 på: august 30, 2016, 10:22:07 am » |
|
Bytt kun det som er slitt eller skadet. Poler opp veiv og ho bort eventuelle riper I sylinderne (ripene til berger kan dessverre ikke Hones bort). Lager dras lett over med matt fille fra 3m. Da synes også eventuelle skader lettere. Og bytte oljepumpe bare for å bytte er ett fenomen med ukjent opphav. Sikkert basert på det at pumpene blir fort slitt I en Std bruksbil. Da dekkhøyden varierer mye på nye pumper er det lurt og bruke det en vet funker. En pumpe sjekkes lett ved å tre drevet på aksel på.. inn fra baksiden av huset. Uten olje. Det skal være like lite slark I alle retninger. Type 4 pumper og gamle lagrede bugpack er så og si uslitelige I racing sammenheng. Ventiler poleres opp I leting etter sprekker. Og sete slipes lett inn for hånd. Om det ikke blir godt anlegg må setene slipes. Men for all del.. en bytter ikke ut deler som har gjort en god jobb. Det er ikke sikkert det nyinnkjøpte er av samme kvalitet...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #12 på: august 30, 2016, 10:25:48 am » |
|
Skrev på telefon med korrektur. Har ikke fått skrivevansker over natten.. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #13 på: august 30, 2016, 14:34:58 pm » |
|
Bytt kun det som er slitt eller skadet. Poler opp veiv og ho bort eventuelle riper I sylinderne (ripene til berger kan dessverre ikke Hones bort). Lager dras lett over med matt fille fra 3m. Da synes også eventuelle skader lettere. Og bytte oljepumpe bare for å bytte er ett fenomen med ukjent opphav. Sikkert basert på det at pumpene blir fort slitt I en Std bruksbil. Da dekkhøyden varierer mye på nye pumper er det lurt og bruke det en vet funker. En pumpe sjekkes lett ved å tre drevet på aksel på.. inn fra baksiden av huset. Uten olje. Det skal være like lite slark I alle retninger. Type 4 pumper og gamle lagrede bugpack er så og si uslitelige I racing sammenheng. Ventiler poleres opp I leting etter sprekker. Og sete slipes lett inn for hånd. Om det ikke blir godt anlegg må setene slipes. Men for all del.. en bytter ikke ut deler som har gjort en god jobb. Det er ikke sikkert det nyinnkjøpte er av samme kvalitet...
Bra info! Bytter du stempelringer ved honing av sylindre, eller er det ok å bruke de videre hvis de er innenfor spec?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #14 på: august 30, 2016, 15:30:35 pm » |
|
Bytt kun det som er slitt eller skadet. Poler opp veiv og ho bort eventuelle riper I sylinderne (ripene til berger kan dessverre ikke Hones bort). Lager dras lett over med matt fille fra 3m. Da synes også eventuelle skader lettere. Og bytte oljepumpe bare for å bytte er ett fenomen med ukjent opphav. Sikkert basert på det at pumpene blir fort slitt I en Std bruksbil. Da dekkhøyden varierer mye på nye pumper er det lurt og bruke det en vet funker. En pumpe sjekkes lett ved å tre drevet på aksel på.. inn fra baksiden av huset. Uten olje. Det skal være like lite slark I alle retninger. Type 4 pumper og gamle lagrede bugpack er så og si uslitelige I racing sammenheng. Ventiler poleres opp I leting etter sprekker. Og sete slipes lett inn for hånd. Om det ikke blir godt anlegg må setene slipes. Men for all del.. en bytter ikke ut deler som har gjort en god jobb. Det er ikke sikkert det nyinnkjøpte er av samme kvalitet...
Bra info! Bytter du stempelringer ved honing av sylindre, eller er det ok å bruke de videre hvis de er innenfor spec? Jeg byttet ikke ringer nå. Vet ikke når Trond byttet sist, men de var tette på leak, så da droppet jeg det.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Jee
|
 |
« Svar #15 på: august 30, 2016, 17:12:18 pm » |
|
Jeg bytter ikke ringer Før de mister spenn eller har skader.. (Det var det smarte svaret. Men egentlig bytter jeg ikke da heller. Har aldri ringer tilgjengelig når en treger de.)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|