jubaluba
|
 |
« på: september 15, 2016, 00:28:16 am » |
|
Hallo hallo. Det er litt problemer i bakenden på bussen vår. Har nye tennkabler (som også er plassert riktig), nytt fordeler lokk, ny coil, ny kondensator, nye pakninger og gummimuffer på innsug. Tennplugger i god stand med riktig åpning som alle får strøm, grunninnstilt og rein forgasser i god stand, stift justert, tenning satt statisk til 7,5°, ventiler satt til 0,15mm klaring. Og tanken er rein innvendig. Får bare rein bensin i filteret. Men den vil fortsatt ikke gå på tomgang.
Kan det være en ventil eller fler som er problemet? Noen som ikke lukker seg helt eller har blitt svidd?
|
|
« Siste redigering: september 19, 2016, 22:51:54 pm av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #1 på: september 15, 2016, 08:21:44 am » |
|
Sjekket at tomgangsventilen på forgasseren fungerer?
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #2 på: september 15, 2016, 09:32:34 am » |
|
Den funker som bare det.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #3 på: september 15, 2016, 10:24:16 am » |
|
Hvor mye åpning på spjelet må du ha for at den skal gå (sånn ca)?
Forsøkt å gå litt opp på tenning? Feks til 10 grader?
Kan så klart være at du har en innsugsventil som ikke tetter, da får du dårlig vakuum i innsuget. En leakdown test avslører det raskt.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #4 på: september 15, 2016, 10:31:40 am » |
|
Har ikke prøvd å justere opp tenningen, men det kan jeg prøve. Den starter lett hvis jeg gir litt gass eller pumper pedalen en gang men vil ikke gå under 16-1800 omdreininger. Kan denne brukes til å teste? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-2000016979/
|
|
« Siste redigering: september 15, 2016, 10:36:03 am av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #5 på: september 15, 2016, 10:37:46 am » |
|
Ta en ekstra kikk på lavfart dysa også, at det ikke ligger noe bøss i den.
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #6 på: september 15, 2016, 10:42:31 am » |
|
Kan gi en indikasjon den, men kanskje litt vanskelig i bruk siden motoren må gå. Bedre med en skikkelig leak-down tester. Tror Biltema hadde en før, men finner den ikke nå. Her kan du se prosedyren http://www.hotrod.com/articles/cylinder-leakdown-tester/
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #7 på: september 15, 2016, 10:45:57 am » |
|
Da sier jeg tusen takk for alle gode råd. Må prøve å få lånt eller kjøpt en ordentlig tester. Skrudde opp og renset forgasseren innvendig med forgasser rens og trykkluft i går så den skal være helt rein.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #8 på: september 15, 2016, 10:51:49 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #9 på: september 15, 2016, 19:23:17 pm » |
|
Går den som den skal bortsett fra at den ikke går på tomgang?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #10 på: september 15, 2016, 20:35:08 pm » |
|
Det var bra du spørte om. Når jeg sitter bak bilen og hører etter på eksosen så hører man at det går litt ujevnt. Pluss at det stadig kommer noen små "futte" lyder i eksosen (hvis det gir noen mening).
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
   
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
 |
« Svar #11 på: september 15, 2016, 22:26:13 pm » |
|
Jeg hadde lignende problem, men da var det i tillegg litt dårligere drag i motoren. Høyere turtall og dårligere effekt når jeg kjørte. hadde en liten sprekk i den ene toppen.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #12 på: september 15, 2016, 22:43:35 pm » |
|
Drag kan jeg ikke si så mye om dessverre siden vi aldri har kjørt den på veien. Vi får se hva lekkasjetesteren sier. Får hjelp av en kamerat til uka. Stor takk til alle som har kommet med gode råd!
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #13 på: september 15, 2016, 23:26:42 pm » |
|
Interresant dette med ventiler - hold oss oppdatert. Stusser over at du har fyr på høyere turtall men ikke på lave... men har ikke hatt ødelagte ventiler før, så jeg vet ikke effekten av ventiltrøbbel. Jeg tenker "forgasser" når jeg hører "tomgangsproblemer". Tette dyser er nevnt. Falsk luft får den til å gå elendig, men den går jo som regel. Siden du ikke har liv under 1600 rpm virker det som om tomgangskretsen din er tett. Regner med at Bypass og Volume control screw er stilt riktig. Men hva med Cut Off Valve - er den OK? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #14 på: september 15, 2016, 23:33:28 pm » |
|
Forgasseren er renset med forgasser rens og blåst ut med trykklyft. Cut off ventilen funker som bare det. Og alt av pakninger og gummimuffer er byttet, så det skal være tett. Og alt av justeringsskruer står i grunninnstilling. Har også prøvd med en annen forgasser, men motoren oppførte seg helt likt.
Når jeg tenker meg om så husker jeg og ha hatt for stramme ventiler på en annen motor en gang så de ikke lukket skikkelig. Da hadde jeg ganske lignende symptomer. Jeg sier ifra når jeg veit noe mer.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #15 på: september 16, 2016, 04:51:16 am » |
|
Ett tips:
Ser du skriver at den ikke har skilt på, kan jo bety bare småstarting og påfølgende "sur" motor. Da trengs en god kjøretur så motoren blir gjennomvarm. Dessuten har plugger lett for å bli dårlige, selv de ser ok ut, ved mye start/stopp uten skikkelig varmkjøring.
Anbefaler NGK BP5HS for bedre forbrenning enn originalpluggen.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Einic
Supermedlem
    
Innlegg: 773
Bosted: Røyken
|
 |
« Svar #16 på: september 16, 2016, 09:06:41 am » |
|
Solex 34 PICT3 skal ha helt stengt spjeld på tomgang. Det er et bypass system for tomgang. Stenges og åpnes av solenoiden på siden av forgasseren. En liten skrue gir blanding, magrere med klokka, feitere mot klokka. En stor skrue gir farta, lavere fart med klokka, høyere fart mot klokka. Skruen mot "trappa" skal ligge nesten inntil når choken er helt av.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #17 på: september 16, 2016, 10:15:59 am » |
|
Spjeldet i forgasseren vår er justert etter boka. Akkurat nå sitter det Denso plugger i motoren som jeg fikk fra Hotshop. Skal være i samme kategori som NGK sine B6HS (som jeg bruker i 1302'en som også har 1600 motor). Men de er jo ikke helt nye, så det går jo an å prøve et sett med nye plugger. Da skal jeg se om jeg får tak i noen BP5HS.
Jeg får hjelp til uka med å se etter lekkasjer. Hvis det ikke er noen lekkasjer så tenker jeg vi prøver å kjøre en tur. Det er en 500m lang privat vei der som bussen står så der kan vi sikkert ta noen runder fram og tilbake selv om vi ikke har skilter. Han som eier veien synes uansett bare det er moro å se på at vi holder på med bussen.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #18 på: september 17, 2016, 08:47:15 am » |
|
Siden du har prøvd med annen forgasser og samme problemer, tenker jeg litt på tenning igjen. Har du sjekket stiftåpning igjen? Viss stift har klappet sammen av en merkelig grunn, vil du få trøbbel på tomgang.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #19 på: september 17, 2016, 15:10:59 pm » |
|
Skudd i blinde uten å vite om det en gang er på bussen.  Har du prøvd å plugge vakuum til bremsekraftforsterkeren. Sitter det det på den er det ett langt rør med diverse skjøter pluss en stor klokke som kan lekke.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #20 på: september 17, 2016, 15:18:06 pm » |
|
Stiften er justert til 0,4mm. Men stiften er ikke akkurat den nyeste delen baki der. Fant en helt ny fordeler med elektronisk tenningsmodul på Ekeberg markedet i dag. Den skal monteres i kveld så får vi se hva som skjer. Et lite lokalt verksted i nærheten hadde også noen BP5HS plugger liggende som jeg fikk nesten gratis, så da blir det en trivelig lørdagskveld.
Og angående bremeskraftforsterkeren så har jeg ikke prøvd å plugge a den. Det var et veldig godt tips! Det må vi også teste! Den hadde jeg helt glemt at fantes.
Tusen takk igjen for alle gode råd!
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #21 på: september 19, 2016, 22:51:23 pm » |
|
P-Stop skyter skudd i blinde som hadde fått både Lucky Luke og Robin Hood til å nikke annerkjennende. Ett eller annet sted mellom innsuget og mastersylinderen kommer lufta seg inn. Dette var uten tvil den største synderen. Berger og JFP hadde også deler av løsningen. Den elektriske tomgangsdysa virker som bare det, men kabelskoen som skal sitte koblet til den har helt klart sett bedre dager. Så med ny kabelsko og en skrue tredd langt inn i vakum slangen så putret og gikk det. Helt til de få desiliterne som var igen i tanken var borte. Så da har jeg lært at selv om det er liv i dysa når man tar "klikke testen" så betyr det ikke at den har strøm konstant.
Da må vi bare få skrapt sammen noen kroner så vi får gjort ferdig bremsene, fått på noen nye dekk, noen støtdempere med litt mer motstand enn en gjennomsnittlig sykkelpumpe og få tettet igjen et par små høl. Så skal det vel bli skilter etterhvert også.
Igjen stor stor takk til alle som har bidratt med gode råd. Hva skulle vi ha gjort uten forumet? Uten det og alle brukerne så hadde jeg antageligvis blitt stående og klø meg i huet og hatt måne før fylte 25.
|
|
« Siste redigering: september 19, 2016, 23:00:02 pm av jubaluba »
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #22 på: september 20, 2016, 08:43:33 am » |
|
Flott at du fant ut av det, og veldig bra at du oppdaterer her med løsningen! Da er det sikkert mange som har nytte av det i ettertid 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #23 på: september 20, 2016, 10:00:26 am » |
|
Flott at du fant ut av det, og veldig bra at du oppdaterer her med løsningen! Da er det sikkert mange som har nytte av det i ettertid  Njæ.. Nestemann spør på face uansett 
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
|