LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #90 på: november 02, 2016, 10:27:50 am » |
|
Det jobbes hver kveld i Lobo Garage, men ikke så mye spennende å vise. Nå er den straks på hjula, så da er det ikke lenge til lakkerer får overta.
Montert flippa spindler, korta styrestag og nye styreledd (flippa bay-ledd på spindler), bremser overhalt, byttet pakninger på akslinger, sveiset rust på dogleg og passasjerdør.... og mye annet småtteri som dukker opp underveis. Har vært litt dårlig på å ta bilder, men her er litt.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #91 på: november 02, 2016, 13:40:19 pm » |
|
Er det originale fargen som dukker opp på støtfanger feste der?
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #92 på: november 02, 2016, 14:11:57 pm » |
|
Er det originale fargen som dukker opp på støtfanger feste der?
Nei det er bare litt test av grunninga som er brukt der det er sveiset rust, men FK-fargen er nok ikke så ulik 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #93 på: november 02, 2016, 14:56:16 pm » |
|
Du er vel litt spent på lakken tenker jeg 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #94 på: november 02, 2016, 22:30:47 pm » |
|
Du er vel litt spent på lakken tenker jeg  Er egentlig mest gira på å få dritten ut av garasjen, slik at jeg kan få litt etterlengtet tid på sofaen  Men ja, blir helt klart stas når den står nylakka i garasjen igjen utpå mørkeste vinteren!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #95 på: november 05, 2016, 01:16:35 am » |
|
En god fredagsøkt med musikk, pils.... og litt skruing  Forstilling er nå helt ferdig fra trommel til trommel. Montert clutchwire, giroverføring og håndbrekkwire. Justere spissing er en fryd med nybygde stag og nye ledd. Til slutt fikk jeg montert et fremhjul og tatt en sniktitt på det nye stuket. Må si det var motiverende  Endelig er fremhjula på riktig plass!
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #96 på: november 06, 2016, 00:48:02 am » |
|
Lækkert esse
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #97 på: november 07, 2016, 11:23:45 am » |
|
Fikk tilsendt bilde av en gammel annonse (TAKK!) Perfekt grunnlag for å tegne logoen i vektorgrafikk slik at den kan folieskjæres. Planen er samme fremgangsmåte som når jeg malte Anchor Headers logoen. Få skjært til en sjablong i folie, for så å male med pensel. Foliert logo (eller spraylakk for den del) på veteranbil er 100% skivebom  Funderer litt på skygge/ikke skygge, men heller mot å ta den bort. Tror denne versjonen kun ble brukt på trykk. De få bildene jeg har av de gamle FK-bilene har hvertfall ikke skyggen på logoen.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #98 på: november 08, 2016, 01:18:49 am » |
|
Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge. Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #99 på: november 08, 2016, 08:21:09 am » |
|
Jeg ville gått for uten skygge. Logoen blir mer definert da, tror den vil føles litt "tåkete" med skygge. Sjablongfolie og pensel funker men kan bli litt vel "pent". Det jeg har gjort med bla Screwdrivers logoene er å få skjært logoen i folie, tegnet rundt med blyant, fjernet folien og så malt etter strekene. Mer jobb men blir litt mer håndmalt og mindre perfekt..
Takk for bra innspill, Anders! Når jeg malte Anchor logoene bestemte jeg meg i utgangspunktet for å holde et par mm avstand til sjablongen for å unngå "maskeringskant". Men kom borti endel plasser, og da blir det som du skriver... litt for perfekt. Skal sies at jeg malte med en helt standard flat malekost og benga. Vanskelig å arbeide presist da. Hva bruker du? Pinstriping stash?
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #100 på: november 08, 2016, 12:25:33 pm » |
|
Eller du kan komme til meg til våren når bilen er klar. Jeg bruker overhead. Da får du stå ved siden av bilen å bestemme nøyaktig hvor stor, og nøyaktig hvor du vil ha den plassert. Malt for hånd old school
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #101 på: november 09, 2016, 16:45:53 pm » |
|
Eller du kan komme til meg til våren når bilen er klar. Jeg bruker overhead. Da får du stå ved siden av bilen å bestemme nøyaktig hvor stor, og nøyaktig hvor du vil ha den plassert. Malt for hånd old school
Takk for tilbud, men dette må jeg gjøre i egen garasje med mye tid, ro og øl tilgjengelig  I går hadde jeg lakkerer på garasjebesøk. Han er fornøyd, så nå får han overta straks det blir kaldt og tørt på veiene igjen! Alt er klart til å slippe den ned på bakken igjen nå.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #102 på: november 09, 2016, 22:15:15 pm » |
|
Selvgjort er velgjort  Ingenting er som å gjøre det selv, helt klart. Du vet om tilbudet om det skulle bli aktuelt
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #103 på: november 10, 2016, 10:09:06 am » |
|
Er veldig usikker på farger! Dette er noe jeg normalt føler meg trygg på, men nå sliter jeg  Valget står mellom to gulfarger (bilde1): Den nederste (okergul) matcher best med "orginallakken" jeg har funnet noen plasser, men den ser IKKE gul ut på fargeprøven. Den gamle lakken kan jo være falmet og gi helt feil utgangspunkt for sammenligning. Den øverste (honning-gul) er samme farge som Bundespost brukte frem til 1970-ish. Den er mer mettet gul og mindre grumsete, men er livredd for at bilen skal bli knallgul. Ahhhh... Bilde 2: Okergul Bilde 3: Honning-gul
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #104 på: november 10, 2016, 10:15:51 am » |
|
Bilde 1) Bilen min før den ble lakket beige/brun Bilde 2) En grom FK-bay med "orginallakk". Bilde 3) Okergul (den mest grumsete) sammenlignet med lakken på bilen min. Ingen tvil om at det ligner, men det ligner ikke fargen på bayen 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #105 på: november 10, 2016, 12:28:45 pm » |
|
Gå for grumsegul(bilde 3) det ligner den originale på DIN bil samt at det blir mer fluid sammen med sort. Sjørøverfaktor ivaretatt.
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #106 på: november 10, 2016, 12:32:28 pm » |
|
Ville også gått for original FK farger om du har planer om å holde den slik i ettertid. Om du imidlertid skulle velge å ha bilen original i etterkant, ville jeg gått for bilens originale farge gul, men samtidig valgt de øvrige fargene til FK.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #107 på: november 10, 2016, 12:33:32 pm » |
|
PS, brunfargen kan du jo foliere på om så er.
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #108 på: november 10, 2016, 14:27:31 pm » |
|
Ville også gått for original FK farger om du har planer om å holde den slik i ettertid. Om du imidlertid skulle velge å ha bilen original i etterkant, ville jeg gått for bilens originale farge gul, men samtidig valgt de øvrige fargene til FK.
Orginalfargen er dove blue  Så den skal forbli FK-bil ja, det er ikke der tvilen ligger. Dove blue busser finnes det flust av, men ikke mange Felleskjøpet-busser som har overlevd! Det jeg synes er vanskelig er å bestemme meg for hvilken farge som er mest riktig i forhold til de opprinnelige FK-fargene. Selv om den grumsegule matcher min bil best, kan jo lakken være så falmet gjennom 30 år med sol, snø og regn at den ikke er slik den engang var. Så kanskje jeg burde kjøre på med LITT ekstra gult for å få den mer lik fargen jeg ser på gamle bilder av FK sine biler... men igjen... er livredd for at den skal fremstå som skrikende knallgul. Har en mistanke om at den grumsegule blir rikelig gul nok når man ser den på en hel bil og i sollys. Ikke lett 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #109 på: november 10, 2016, 14:30:10 pm » |
|
Gå for grumsegul(bilde 3) det ligner den originale på DIN bil samt at det blir mer fluid sammen med sort. Sjørøverfaktor ivaretatt.
Sjørøverfaktor... Good point  Har alltid hatt lyst på sennepsgul bil, så jeg burde vel egentlig bare slutte å gruble.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
RødeBaron
|
 |
« Svar #110 på: november 11, 2016, 11:07:23 am » |
|
Haha, ja slutt å grubl.
Husk å få lagt en passende grunningsfarge, for dagen kommer der du ønsker en mer patinert look...
|
|
|
Loggført
|
 original buddie Bugbuddies.no
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #111 på: november 11, 2016, 15:45:39 pm » |
|
Haha, ja slutt å grubl.
Husk å få lagt en passende grunningsfarge, for dagen kommer der du ønsker en mer patinert look...
Grubler fortsatt jeg! Våkner på natta med svettetokter  Heller egentlig mest mot den guleste i dag. I går var det den mest grumsete, helt klart. I forigårs hadde jeg egentlig bestemt meg for den guleste. And so on...  Hvis jeg klarer å få fargekode fra eieren av denne bilen er jeg trygg. Den ser helt perfekt ut.
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #112 på: november 12, 2016, 23:31:25 pm » |
|
Jeg visste ikke at bilen din originalt var blå. Da forstår jeg deg bedre. Håper du finner gulfargen du vil trives med. Har hatt gul veteranbil selv, og det kler gamle biler veldig godt. Med tanke på brunfargen du skal ha nederst, ville jeg satt fargene opp mot hverandre å sett hva som ser best ut
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #113 på: desember 07, 2016, 13:48:16 pm » |
|
Endelig kunne bussen leveres til oppretter. Der blir den frem til nyttår, så overtar lakkerer. Har blitt lovet bilder av prosessen underveis. Bilde 2: Gulfargen på topp blir noe ala dette. Fikk med meg litt forskjellig lakk som jeg kan prøve meg frem med. Skal blande i litt mattingsmiddel for å få den mer autentisk, og det vil gjøre fargen litt dusere. Nå blir det spennende fremover! 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #114 på: desember 07, 2016, 22:05:52 pm » |
|
Den gulfargen ser veldig fin ut 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #115 på: desember 08, 2016, 00:03:56 am » |
|
Kommer an på øyet som ser 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #116 på: desember 08, 2016, 12:27:13 pm » |
|
Skal bli moro å se resultatet. Blir bra med matt lakk for å få den mer tidsriktig. Nylakkert og blankt er kjempefint, men matt lakk nyanse gjør jo at bilen vil se original ut. Det er sjelden man klarer å holde en lakk like blank i 50-60 år
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
LOBO
Supermedlem
    
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus
|
 |
« Svar #117 på: desember 08, 2016, 15:21:46 pm » |
|
Skal bli moro å se resultatet. Blir bra med matt lakk for å få den mer tidsriktig. Nylakkert og blankt er kjempefint, men matt lakk nyanse gjør jo at bilen vil se original ut. Det er sjelden man klarer å holde en lakk like blank i 50-60 år
Det blir ikke noe fake patina (skal det være patina skal det være ekte), men speilblank blir den heller ikke da jeg tviler sterkt på at Felleskjøpet hadde show finish på servicebilene sine på 60-tallet  Et sted mellom halvblank og silkematt blir vel mer riktig sånn sett. Så blir det spennende å se hva lakkerer velger å gjøre da  En annen grunn til at den ikke blir speilblank sort er at grunnarbeidet som skal til for at dette skal bli pent koster langt mer enn pengene Felleskjøpet er villig til å spytte inn i prosjektet  Det er tross alt en 50 år gammel varebil, så bulker er ikke mangelvare 
|
|
|
Loggført
|
D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #118 på: desember 09, 2016, 11:45:24 am » |
|
Du bør unngå matte-middel som pesten. Hvis du vil ha lakken litt mindre blank så matter du den ned og polerer til den blir bra nok. Krusete lakk ser ikke troverdig ut.
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #119 på: desember 09, 2016, 12:55:56 pm » |
|
Ja, men ikke la lakkereren få frie tøyler. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg påpekte at jeg ønsket matt finish på min. Den ble så blank at jeg ble skuffet. Men fin ble den
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
|