SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« på: oktober 22, 2016, 19:39:33 pm » |
|
Hei. Er i ferd med å fylle ut skjema for LMK-forsikring for min nyinnkjøpte 1966 VW 1300. Egenmeldingskjema trenger signatur fra vitne/besiktigelsesperson som har eget kjøretøy forsikret gjennom LMK. Er det noen i Halden eller omegn som kan stille opp her? Send meg da en PM, og jeg kan svinge innom etter avtale. Bilen er knallfin. Grønn original, urestaurert og kun kjørt 17.300 km.  Er du sugen på å se en bil slik den var rett fra fabrikken for 50 år siden? 
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2016, 20:11:39 pm av SuperSSRallyGT »
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #1 på: oktober 23, 2016, 22:34:04 pm » |
|
Bilen er knallfin. Grønn original, urestaurert og kun kjørt 17.300 km.  Er du sugen på å se en bil slik den var rett fra fabrikken for 50 år siden?  Kan ikke hjelpe deg med LMK-besiktigelse, dessverre. Men kan du legge ut bilder av bilen ved anledning? Høres veldig spennede ut! 17.300 km?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #2 på: oktober 24, 2016, 19:20:46 pm » |
|
Hyggelig med svar på henvendelsen selv om det ikke var direkte til hjelp. Bilen er produsert i desember 1965 og levert til kunden i februar 1966. Jeg kjøpte bilen i sommer. Den er Javagrønn med lyst stoffinteriør. Lav km, ja. Kan dokumenteres.
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2016, 19:43:39 pm av SuperSSRallyGT »
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #3 på: oktober 24, 2016, 19:54:39 pm » |
|
Denne så jo skikkelig fin ut. Ser det antagelig er en 66 modell. Er det 6 volt eller 12 volt? Er det fireboltet eller femboltet? Grunnen til at jeg spør er at det i perioden fra sen 65 til medio 67 ble det levert mange forskjellige utgaver i forhold til 6volt / 12 volt , firbolt / fembolt og liggende / stående frontlykter + 1300 / 1500 motor. Jeg har sett stort sett alle kombinasjoner. Hvis den har bare en av delene så er den mer sjelden... = mer verdt.  (dvs. blanding av gammelt / nytt) Meeen jeg tror desverre denne er akkurat for gammel til at den er en blanding, men den er uansett så strøken at den er verdt en del.  (Offtopic. Husker jeg så på en boble i Tynset som var en 66mod 1500 med firebolt,liggende lykter og 12volt.) Mitt tips til deg er å ta turen til Knut Andersen, han er guru og ekspert på bobler! Han holder til like ved Fredrikstad. Bare en "kosetur" unna. Jeg vil tippe han kan være "LMK-vitne"
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2016, 20:16:23 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #4 på: oktober 24, 2016, 21:05:44 pm » |
|
Takk for innlegg og tips. Bilen er nok ganske vanlig sett mot det du nevner. 6V, 5 bolt felger med lufting og liggende lykter. Det er nok tilstand og lav km som gjør denne bilen. Den har litt andre utvendige speil enn hva som er vanlig. Mistenker at dette er uoriginale speil, men montert av lokal VW-forhandler da bilen var ny, eller like etterpå?
Informasjon om utvendige speil : Dette er "originale" speil på det svenske markedet hvor eier kunne velge mellom speil i dørhengsle eller fremme på skjermen som dette.
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2016, 20:15:46 pm av SuperSSRallyGT »
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #5 på: oktober 24, 2016, 21:32:26 pm » |
|
Bilen er helt konge med tanke på at den er original og har så lav km.stand.
Disse speilene var spesielle. Tipper Knut Andersen vet litt om dem også.
|
|
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #6 på: oktober 24, 2016, 22:23:11 pm » |
|
Det er en strøken Boble  Senke, trimme og kappe av taket, så begynner det å ligne noe. 
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Rocket-Racing
Supermedlem
    
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold
|
 |
« Svar #7 på: oktober 24, 2016, 22:29:42 pm » |
|
Fantastisk bil!
Jærva: Alt det du nevner der gjelder kun 67-modellen. De finnes som 1300 (5-bolt og tromler) og 1500 (4-bolt og skiver foran) For det meste 6V men noen 1500 ble levert med 12V. Nytt av året var også lange aksler bak (økt sporvidde) Alle '65 modeller har 1200 og kingbolt forstilling og alle '66 har 1300 og balljoint (med unntak av spareutgaven). Mange biler er registrert med feil årsmodell i Norge siden de nye modellene kom i August og biler reg før nyttår hadde en tendens til å få reg år som årsmodell. Så det finnes nok 1500 4-bolt biler registrert som '66 i Norge, men det er 67-modeller..
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jærva
|
 |
« Svar #8 på: oktober 24, 2016, 22:49:36 pm » |
|
Er klar over det med 67 mod registrert i 66. Det er ganske vanlig helt frem til nyere tid, Det som er litt spesiellt i denne perioden er at jeg har sett originalbil 67 mod 4-bolt,1500,6volt og liggende lykter. 67 mod 1500 med 4 bolt 12volt og stående lykter. 67 mod 1300 med 5 bolt,6 volt og liggende lykter  Har også sett 67 1500 med 5 bolt (og da selvfølgelig trommler foran) Da jeg var på VW-museet i Tyskland nevnte en som var der at i denne perioden "brukte dem opp noen deler" og det ble noen forskjellige "utgaver".
|
|
« Siste redigering: oktober 24, 2016, 23:09:35 pm av Jærva »
|
Loggført
|
Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!
Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #9 på: oktober 24, 2016, 23:04:48 pm » |
|
Takk for fine bilder.
Bevaringsverdig kjøretøy!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: oktober 24, 2016, 23:05:38 pm » |
|
67-modell 1500 med stående lykter og 12V var standard i USA, ett år før europa. Finns noen få i Norge. Men det er/var flere 68-modeller regga i 67. 12V var å få som option i europa/Norge i 67, er ikke sikker på når de begynte.
Årsmodell sjekkes lett på chassisnr, fra 65 og nyere er de 2første tallene 11 og det 3. angir siste siffer i årsmodelle. F.eks. 67-modell har 117 som de 3 første.
Kan nevne at 67 og 68 modellene med stående lykter, har forskjellige forskjermer. Mener lyktene står høyere på 68 og nyere pga nye regler.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #11 på: oktober 25, 2016, 06:32:05 am » |
|
Fantastisk flott 66 du har! Er det en original 67, er det den første bobla med smale chromlister og med forhøyet motordeksel, er det ikke? Ser da ut som det er brede chromlister her?
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #12 på: oktober 25, 2016, 12:41:57 pm » |
|
Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Bilen er ut fra chassinummer en ren 1966-modell. Ny i februar 1966. Ut fra hva jeg finner i tabellene på nettet ble den produsert i desember 1965. Jeg fikk den registrert nå i oktober. Det er hyggelig med de nye reglene for EU-kontroll for bevaringsverdige motorvogner. Denne gikk rett igjennom den tekniske kontrollen, og er for all fremtid fritatt for EU-kontroll. (på linje med kjøretøy registrert før 1960). 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
1303SS
Supermedlem
    
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen
|
 |
« Svar #13 på: oktober 25, 2016, 13:57:37 pm » |
|
Hør med Kim "Andersen VW56"her på forumet
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #14 på: oktober 25, 2016, 16:45:16 pm » |
|
Skulle være en fryd for øyet å se i virkeligheten!
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #15 på: oktober 25, 2016, 20:01:54 pm » |
|
Da ser det ut til å ordne seg med "vitnesignering" på LMK papirene i Fredrikstad seinere denne uken. Kanskje siste høsttur før bilen settes inn for sesongen.
Bilen har få km, men er ikke ny. 1. og eneste eier kjøpte og brukte den uten tanke om at denne bilen skulle bli noe å samle på...50 år senere. Dog brukte han den sparsomt og oppbevarte den alltid i garasje. Den har sine bruksspor og har sine skavanker, så den er ikke like strøken som mange restaurerte eksemplarer, men den er utrolig godt bevart.
|
|
« Siste redigering: oktober 27, 2016, 20:10:55 pm av SuperSSRallyGT »
|
Loggført
|
|
|
|
VwSplit
Supermedlem
    
Innlegg: 997
Bosted: Østfold
|
 |
« Svar #16 på: oktober 25, 2016, 20:15:33 pm » |
|
Skulle vel bare mangle etter 50 år. Det har jo sin sjarm 
|
|
|
Loggført
|
 Old bugs never die
|
|
|
SuperSSRallyGT
Nybegynner

Innlegg: 9
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: oktober 27, 2016, 20:19:26 pm » |
|
Da ble det en ettermiddagstur til Fredrikstad hvor jeg fikk den hjelpen jeg trengte. Kilometertelleren tippet 17.400 km på turen..., og rett i garasjen for vinterlagring.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|