Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« på: november 19, 2016, 20:46:34 pm » |
|
Har en 65 modell vw 1300 med Solex 28 Pict-1. Har Haynes boka til 1300, og der står ikke Solex 28 forgasser oppført. Kan det være at denne er beregnet til 1200 motor tru? Har også sett bilder på nett av 1300 motor med PICT 34 forgasser.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #1 på: november 19, 2016, 22:16:21 pm » |
|
Har 70 mod 1300sp og den har 30 pict 2
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #2 på: november 19, 2016, 22:53:27 pm » |
|
Viss det er originalmotoren som er 1300, er nok bilen en 66 modell, men kan være produsert sent i 1965. 1300 motoren kom først til 66 modellen, og da med 30PICT-1 gasser. Senere fikk de 30PICT-2, men vil sikkert fungere bra med 28PICT også. Har selv kjørt 1600 med 30PICT i flere år.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #3 på: november 19, 2016, 23:03:40 pm » |
|
Har en 30 PICT-2 liggende i Skien... 
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #4 på: november 19, 2016, 23:04:59 pm » |
|
OK. Kan det være at den vil gå litt dårligere med 28 enn 30 forgasser? Det er nok byttet motor en gang, den er registrert med 1200 i vognkort, 1. gangs registrert i 16.11-64. Ser Unnerberg bil selger forgassere for en grei penge.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #5 på: november 19, 2016, 23:06:42 pm » |
|
Har en 30 PICT-2 liggende i Skien...  ok  er det en som må overhales eller er den tipp-topp?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dag L
Supermedlem
    
Innlegg: 3481
Bosted: Skien
|
 |
« Svar #6 på: november 20, 2016, 00:24:34 am » |
|
Har en 30 PICT-2 liggende i Skien...  ok  er det en som må overhales eller er den tipp-topp? Trur det holder med en rens på den, virker tight ...
|
|
|
Loggført
|
59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red 65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green 74' 1300S L31 A Senegal red 74' 1303S L96 M Marathon met. 75’ 1303 L61 H Lofotengrün 86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D 86’ T3 Club Joker wbx Bronze met. 90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D 90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #7 på: november 20, 2016, 18:02:44 pm » |
|
Har en 30 PICT-2 liggende i Skien...  ok  er det en som må overhales eller er den tipp-topp? Trur det holder med en rens på den, virker tight ... Ok,har sendt deg en PM😉
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #8 på: november 21, 2016, 14:47:25 pm » |
|
Eg surrer rundt med 1300DP og 34 PICT-3. Det går heilt fint  og sotar ikkje pluggane i det heile.
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
Thommas
Medlem
  
Innlegg: 175
Bosted: Telemark (Sauherad)
VW 1300, 65mod.
|
 |
« Svar #9 på: november 21, 2016, 21:29:58 pm » |
|
Se det ja,høres bra ut👍 Etter det jeg finner ut så virker det ikke som solex 28 er vanlig på 1300 motoren, men om det utgjør nevneverdig på effekten ved å bytte til 30 eller 34 vet jeg ikke.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #10 på: november 21, 2016, 22:08:41 pm » |
|
I teorien skal en 28-gasser gi litt mindre toppeffekt, men litt mer effekt på lavt turtall, enn 30-forgasser.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #11 på: november 22, 2016, 09:29:27 am » |
|
Forbruket har vore eit tema til tider. Eg målte den sist eg var til Voss for å henta eit lass med ved. Tom bil opp, 13 mil, og ordentlig full bil heimatt 13 mil, ga eit over all snitt på 1,009 l/mil. Det meiner eg er innanfor  Hadde ute og såg på pluggane sist veke, sidan eg ikkje har gjort det før, og eg ser ingen grunn til å byte. No har eg hatt bilen i over fem år/ 75000 km, og ikkje skifta enno.......
 IMG_20161117_204536.jpg (18.77 KB. 450x600 - vist 228 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #12 på: november 22, 2016, 21:13:29 pm » |
|
7500 km. Da kan det kanskje snart være på tide da
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Ivar
Supermedlem
    
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland
Samler seg opp......
|
 |
« Svar #13 på: november 22, 2016, 22:06:27 pm » |
|
7500 km. Da kan det kanskje snart være på tide da Det er 7500mil. Dei ser jo uforskamma fine ut, så tenkte dei skulle surre rundt litt til. (plukker sammen ny motor, for å sleppe lekkasjane på EU i februar) Dette sporte jo litt av, men argumentet med relativt rett justert forgassar er viktigare enn størrelsen.....me veit jo kva som teller 
|
|
|
Loggført
|
1975 T2 Sika - Arbeidshest |o * o|
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
|
|
|
P-stop
Supermedlem
    
Innlegg: 914
Bosted: Vinterbro
Ulf
|
 |
« Svar #14 på: november 23, 2016, 18:40:14 pm » |
|
Det er vel ikke bare utseende som bestemmer om det er på tide å bytte plugger. Så kanskje det er på tide å bytte uansett  . Er vel ikke så veldig kostbart og det kan hende coilen din lever lengre. Også en liten mulighet for lavere forbruk med god gnist. Kun ett tips.
|
|
|
Loggført
|
Stolt medlem av highroofers.
|
|
|
|