Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« på: mars 05, 2017, 18:43:12 pm » |
|
Hei,
Jeg må korte ned sylindrene mine noen mm. Guttungen går VG2 på industriteknologi, og kunne godt tenke seg å prøve seg på den jobben, men er det noen erfaringer med hvordan man best spenner opp sylindrene i benken.
Siden det er litt tynt med kjøleribber i den enden toppene sitter tenkte jeg å dreie de av i den enden hvis det har noen betydning.
Har lest litt og funnet ut at man bør innenfor 0.05mm for å sikre at det tetter bra mot toppene.
Noen som har noe lurt å bidra med?
R.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #1 på: mars 05, 2017, 20:08:44 pm » |
|
Jeg pleier dreie i enden mot blokka. Ikke så høyt trykk der, så ikke så ømfintlig for eventuelle ujevnheter heller. Har laget en propp slik at jeg kan bruke spissdokka. Og hardmetallskjær for støpegods.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #2 på: mars 05, 2017, 20:21:19 pm » |
|
Pleier også å lage et lite spor som jeg har tegnet litt overdrevet på tegningen under. Da sikrer man at sylinderen kommer helt inn i blokka, selv om blokka har skarpe kanter og dreiestålet har en liten radie. Man får også plass til en liten silikonfuge. 
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #3 på: mars 05, 2017, 23:01:37 pm » |
|
takk for tips
Forstår jeg det riktig at den proppen er 94mm så den passer tight i sylinderen? Ikke noe kon eller noe som sprenger utover?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #4 på: mars 06, 2017, 18:34:19 pm » |
|
Mener bestemt vi har en liggende nede ved russeren. Det kan jo sikkert gå at låne eller kopiere den vil jeg tro 
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
H-MEK
Supermedlem
    
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal
|
 |
« Svar #5 på: mars 06, 2017, 19:15:45 pm » |
|
Jeg dreier alltid på toppsiden. Bruker ett gammelt stempel uten skjørt, som jeg setter i bunn av sylinder. Viktig å tenke på ved dreiing av brukte sylindre er evt slitekant. Dreier man i bunn, så vil øverste stempelfjær overlappe slitekant.
|
|
|
Loggført
|
Henning Tlf 408 26 388
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #6 på: mars 06, 2017, 19:32:15 pm » |
|
Ja, proppen er akkurat 94mm slik at den akkurat sklir inni uten press. Snur jeg den, er den 92mm for mindre sylindre. Er det brukte sylindre med slitekant er det nok lurest som H-mek skriver å dreie i andre enden. Men et stempel er jo litt mindre enn sylinderen, så vil tro man må være forsiktig med oppspenningen?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #7 på: mars 09, 2017, 11:06:01 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Gaffel
Supermedlem
    
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad
That's what she said..
|
 |
« Svar #8 på: mars 09, 2017, 11:08:55 am » |
|
Motholdet jeg har dreid er ganske tight fit. Går sikkert med stempel også, mange veier til rom.
|
|
|
Loggført
|
Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: mars 10, 2017, 21:23:17 pm » |
|
Det der var veldig oppklarende  Tusen takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|