Hei,
Jeg har et litt underlig fenomen i Ghian...
Jeg har montert vekselstrømsdynamo med innebygget regulator. Og det skulle jo være en smal sak å kople opp.
Men når jeg satt inn motoren nå i våres, hadde jeg koplet litt feil, og byttet om ledningen som går fra ladelampen i dashbordet med den som går til oljetemp-giveren (ulempen med at alle ledninger er sorte og disse var merket, men den ene er nr 6 og den andre 9....)
Uansett, når jeg koplet riktig, så lyser ladelampa når tenninga er på, og den slukker når motoren går. Når jeg hadde koplet feil, lyste ikke lampa (naturlig nok) og spenningen på den store polen på generatoren var 12.2V (det samme som den var før motoren startet) noe som tyder på at det ikke ladet.
Men som sagt, når lampa ble koplet riktig, lader den på 13-14 V, så alt ser ok ut.
MEN, så kommer spørsmålet; når jeg skrur av tenninga stopper ikke motoren. Det gjorde den når jeg hadde koplet feil, men når alt er riktig, så fortsetter den å gå. Prøvde å nappe av kabelskoen på ladelampe-ledningen mens motoren gikk og tenninga skrudd av, og da stoppet den....
Så jeg mistenker at det er noe muff her; at ladinga genererer spenning som opprettholder spenninga på tenninga, slik at den ikke stopper. Skal det være noen diode eller noe her, som skal sikre at det ikke går spenning tilbake i anlegget, eller er kanskje tenningsbryteren min kaputt?
Ga dette mening?