Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« på: juni 18, 2017, 10:40:17 am » |
|
Litt viktig info om plassering av bensinfilter:
Skriver dette fordi mange har feilplassert ekstra bensinfilter, dermed øker faren for brann drastisk.
Bensinfilteret skal stå på sugesida av bensinpumpa, ikke trykksida. Sprekker filteret på sugesida, vil pumpa suge luft og motoren stoppe. Står det på trykksida, vil bensina i noen sekunder bli spraya rundt i motorrommet når motoren går, og dette gir naturligvis mye større brannfare. Dessuten mangler mange filtre trykk-klassifisering.
Helst bør ikke et ekstra filter (jeg kjører uten ekstra filter, hadde ett som sprakk på 80-tallet) være i motorrommet, men under bensintank eller ved girkassa. Har i våres også sett et plastfilter som har mjuknet, mulig ikke alle plastfiltre tåler etanol i lengden?
|
|
« Siste redigering: juni 18, 2017, 11:50:27 am av Kjell Roar »
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
jubaluba
|
 |
« Svar #1 på: juni 18, 2017, 13:05:38 pm » |
|
Veldig lurt med en påminner om dette en gang i blant. Har også lest at feilplassert bensinfilter kan få messingtappen som på forgasseren til å løsne over tid. Den løsnet på den ene bilen vår en gang (heldigvis mens vi stod stille på gårdsplassen). For sikkerhets skyld så har alle bilene våre har også fått denne løsningen her: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=553008Eventuelt kan man også bytte ut den originale tappen. Man får de jo også med gjenger så de skrus ordentlig fast i forgasseren.
|
|
|
Loggført
|
1972 1302 Delebil som ble til spiker. 1971 1302s "frøken Blå". 1963 1200 "frøken Rød" 1973 Transporter "Hippie container" (medeier). 1992 Polo (løste seg opp i regnet). 1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).
(o\ ! /o) (o\_!_/o) (o=|=o) |o\*/o| |o```o| |o| ° |o|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
    
Innlegg: 1961
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
 |
« Svar #2 på: juni 18, 2017, 19:47:13 pm » |
|
Og når vi først er inne på bensinsystemet, var det dette med valg av slangeklemme og riktig bruk. Bildet under viser jo et godt eksempel på hva man ikke bør velge/gjøre.  Disse slangeklemmene på bildet under sies å være bedre, da de vil klemme jevnere og ikke ødelegge slangen like lett. Skal uansett ikke strammes for hardt.  Og så er det det å velge riktig bensinslange til det du fyller på tanken. Det er jo blitt litt etanol i mye av bensinen vi fyller nå. Da er det vel slanger av kvalitet SAE30R9 som anbefales?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #3 på: juni 19, 2017, 00:03:27 am » |
|
Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Ziggy66bug
Supermedlem
    
Innlegg: 578
Bosted: krokstadelva
|
 |
« Svar #4 på: juni 19, 2017, 00:28:23 am » |
|
Har nå kjørt i godt over ti år med samme bil og motor nå - uten ekstra filter. Har ikke hatt problemer med rusk i forgasserne....i disse 10 årene...
Er dessverre ikke sån for alle Bensin pumpa på min type 3 har etterhvert begynt å gi fra seg rusk og drit som tetter forgasserne. Har ett filter før pumpe og ett i mellom som en midelirtidig løsning til ny bensin pumpe er på plass. Dette er selvfølgelig ikke en løsning jeg liker, men nødvendig i en kort periode... 
|
|
|
Loggført
|
66-Boble 1300 (1641  ) - drømmebil prosjekt 88-Audi 90 2,3 Quattro - bruksbil 69-Type 3 Variant - trofast tur kompis 76-Mercedes Bens w123 - solgt 64-Boble Cal Looker - solgt
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #5 på: juli 20, 2017, 16:00:01 pm » |
|
Har sett at originale bensinfiltre for nyere biler finnes i mange ulike størrelser og formater. Lurte på å sette et slikt under tanken....Tips til type ønskes
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #6 på: august 15, 2017, 20:27:50 pm » |
|
Etter å ha grublet litt kjøpte jeg et filter her om dagen- og fant umiddelbart ut like etterpå at jeg hadde et svært likt liggende.
Planen er å ha et slikt et sted ved siden av girkassen - Der slangen går i dag...
Bildet er tatt nå av "lagerbeholdningen"
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Squareback
Supermedlem
    
Innlegg: 6309
Bosted: Ski i AKERSHUS
Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!
|
 |
« Svar #7 på: oktober 11, 2017, 22:40:36 pm » |
|
Og så fikk jeg plassert et filter ved girkassen.
Dårlig bilde er lagt ved - Tatt rett inn for venstre bakhjul - inn mot clutcharmen og like over/foran drivakselrøret...
Brukte strips med innfestning til armen som holder clutchkabelen slik at det ble "avlastning" og "flex" som gjør at filteret ikke "hopper og danser" under kjøring på norske riksveier...
(Inne i motorrommet har jeg finere bensinslanger og klemmer enn her...)
|
|
|
Loggført
|
Type 2 og 3 entusiast! Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben Liker alt som Brummer!!!!!
|
|
|
Kjell Roar
Supermedlem
    
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...
Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...
|
 |
« Svar #8 på: juli 01, 2018, 13:58:17 pm » |
|
En annen ting vedrørende bensinfilter. VW plasserte en sil i tanken og en i bensinpumpa, originalt. Hullene i silene er så store at endel partikler går igjennom, men de er så små at de også vil gå problemfritt mellom forgassren (den originale). De som er for store, stoppes i silene. Uoriginale filter filtrerer unødvendig fine partikler, og tette seg etterhvert.
Derfor er det liten grunn til å bruke ekstra bensinfilter hvis du kjører original forgasser og tanken er rein innvendig.
|
|
|
Loggført
|
Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert
Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
|
|
|
|