schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« på: desember 11, 2017, 01:22:06 am » |
|
Hei! Ble for en noen uker tilbake eier av en 1300 '67, som er en koslig liten sak. Det var/er lagt noen planer for den, sånn i utgangspunktet (dette skrives etter påbegynt prosjekt), men det blir nå noen andre prioriteringer. Den er noe høy foran, så det må komme noe senk der etterhvert. Kanskje konvertering til skivebrems, for framtidig morro. Må jo bruke den AS1600 som fulgte med til noe gøy. mer om det senere. Ved inspeksjon var det noe overflate og gravrust i dørken. Har pusset dette ned, og det ser helt greit ut. Tenkte å gå over med owatrol først, og deretter owatrol + arcanol etterpå så jeg ikke trenger å bytte bunnplatene på noen år. Når jeg holdt på med dette, så tok jeg først ut førerstolene og sittedelen til baksetet. Nysjerrig som jeg er, og siden jeg skal bytte tepper og isolere på nytt, skrudde jeg ut ryggen til baksetet. Røsket ut tepper og rusk og rask som var der. Da viste monsteret seg. Brannvegg + plate over girkasse er endel rust på, og må byttes. Noen som har erfaring med bytte av hele denne delen? Kan denne byttes mens karroseriet sitter på bunnen? eller må de deles? Trenger jeg å ta ut girkasse i tillegg til motor? Tips mottas med stor takk! Passer denne: http://www.hotshop.as/index.php/nb/butikk/produkt/10173-orkestergravsplate til en '67? Eller er det bedre å leite etter et utkapp? Litt småsur og oppgitt akkurat nå, og litt glad, for at jeg tittet ordentlig baki der.  Skal legge opp noen bilder når jeg får anledning. Planer: (ny prioritering) - Fikse orkestergrav og ordne ferdig dørk. - isolere og legge nytt teppesett - sandblåse litt rust rundt omkring på skjermer og panser. - Senke (iallefall foran) - Skivebrems foran (sikkert greit å kombinere med senk) - bytte polstring på førerstol, trekkene ser helt greie ut. Bare 2 hull/rifter på bakseterygg. - Bygge motor (på sikt). Fikk med en AS motor på kjøpet, som er nesten komplett (mangler vifte, forgasser og sikkert noe annet jeg ikke har sett). - Tanken er å bygge denne om med et budsjett på 30k. Forslag mottas :-) - Nytt taktrekk. (Lekt med tanken på å snekre sammen noe selv. Arbeid må man alltid ha.) /bobleamatøren
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #1 på: desember 11, 2017, 20:22:08 pm » |
|
Har en 68 mod delebil som du kan komme å kappe orkestergrava og evt. noe annet av. Tlf 99599148
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #2 på: desember 12, 2017, 21:22:51 pm » |
|
Har en 68 mod delebil som du kan komme å kappe orkestergrava og evt. noe annet av. Tlf 99599148
Det hadde vært helt perfekt. Er noe opptatt nå i førjulstida, men er det anledning også på nyåret? :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #4 på: desember 15, 2017, 20:20:16 pm » |
|
Bobla står bak garasjen og snør ned, men du må komme før 12 februar.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #5 på: januar 02, 2018, 13:36:59 pm » |
|
Da har man inspisert litt videre, og det kan se ut til at omfanget ikke er like alvorlig som først antatt mtp bakre torpedovegg. Noe må gjøres, men skal få pusset alt ned før jeg bestemmer meg. Ser også at det er noe som har blitt oversett tidligere, og det er at det er forskjell på skjermene bak. Det er ca 1.5 cm differanse på bredden. :s Ser at den som er "minst" heller ikke flukter med bakplate, hvor den stikker ca 1cm ut/nedenfor. Er det forskjell på bredden på skjermene for dei forskjellige modellene?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #6 på: januar 02, 2018, 17:16:29 pm » |
|
Mener å huske at skjermer etter 73 er like bak. Elefantfot-lampe og samme bredde.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
BP 73
Supermedlem
    
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand
|
 |
« Svar #7 på: januar 03, 2018, 00:36:42 am » |
|
Den ene skjermen kan være byttet en gang i tiden. Og den sikkert en repro skjerm, altså ikke en orginal skjerm.
|
|
|
Loggført
|
69 vespa 50s 72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680 73 1303 s med 1835 71 notchback 2l type 4 78 singelkabiner pick up 2l type 4 70 mod 1300 kjørbar motortestbenk 11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion 04 Caddy 1,9 105hk tdi hentebil 09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager. tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #8 på: januar 03, 2018, 11:41:18 am » |
|
Den ene skjermen kan være byttet en gang i tiden. Og den sikkert en repro skjerm, altså ikke en orginal skjerm.
Ja, det høres logisk ut. Spørs om ikke jeg må føre opp nye bakskjermer på innkjøpslista da, eller en iallefall. :-)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #9 på: januar 03, 2018, 13:04:05 pm » |
|
hvis du først skal bytte bakskjerm, bør du se etter en originalskjerm, da det er produsert mange forskjellige skjermer av ymse kvalitet til disse bilene gjennom årene.k
|
|
« Siste redigering: januar 04, 2018, 10:06:34 am av grelland »
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #10 på: januar 03, 2018, 15:02:17 pm » |
|
hvis du først skal bytte baksojerm, bør du se etter en originalslkjerm, da det er produsert mange forskjellige skjermer av ymse kvalitet til disse bilene gjennom årene.
Finnes det en oversikt noe sted over hvilke skjermer som passer til hvilke modeller? Helt blank her :p
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #11 på: januar 04, 2018, 10:08:19 am » |
|
Lenge siden jeg har skrudd bobler (går mest i Ghia her...) men problemet er at "alt" passer, men utfordringen som du har erfart er at ikke alt blir riktig. Derfor jeg anbefaler å finne originale skjermer, da de ofte har bedre stålkvalitet og ikke minst at de er presset i verktøy som holdt visse kvalitetstsandarder.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #12 på: januar 04, 2018, 23:04:44 pm » |
|
Ring Vikers Bildeler https://www.vikersbildeler.no/han har masse bobler og deler. Holder til på andre siden av fjorden.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #13 på: mai 22, 2018, 20:57:22 pm » |
|
Her har det virkelig vært dødt de siste månedene  Mye snø og generelt kaldt og bedritent (har ikke isolert garasje) satte en stopper for arbeid. Det ble rett og slett ukoselig. Har dog fått gjort noe i det siste. Pusset ned gulv på begge sider, og fant ut at passasjersiden var helt ok, bortsett fra en bulk. Førersida var litt mer medtatt og fant et par hull her og der. Tok likevel å feide over med owatrol og et par strøk med arcanol + owatrol. Ser fint ut sånn for nå. Det var skikkelig kjedelig og grisete å fjerne det tjærebelegget eller hva nå enn det var. Det var og noe rust i koffertrommet baki inni kupeen. Pusset ned det og fant ut at det var litt dårlig stelt der og. Røska opp litt av interiøret for å komme til på hjulbuene, og der var det bare litt overflaterust. Pusset ned og sprøyta på brunox. Ser greit ut nå. Såg skikkelig mørkt på det til og begynne med, men det var kanskje ikke det verste uansett. Billig bil er vel lik endel arbeid. Har litt sveisearbeid til vinteren om ikke annet. Fikk også tatt en runde på pedalsettet med demontering og skikkelig vask. Fant da ut at den vingemutteren på clutchen var skikkelig vanskelig å komme til med to hender.  Gasswiren var også av en eller annen grunn presset mellom en glippe helt oppunder karosseriet istedenfor å bruke det gjennomføringsrøret.  Ikveld blir det å lappe et dekk og litt småputling. Kanskje noen bilder til og med. Jeg er skikkelig dårlig på slikt.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #14 på: mai 29, 2018, 19:31:29 pm » |
|
Ble gjort litt småtterier. Fikk til og med start nesten med en gang.  Kjapt bilde av gulv + pedalsett. Status på gulv er: holder litt, bør byttes om ikke så altfor lenge. Mye flott gammelt lim etter gamle teppesettet. Bør dette fjernes? Fått montert belgene fra varmepottene til inntak. Mye smått som har vært demontert tidligere som forrige eier ikke hadde montert. Mangler wire til varmepottene så det må anskaffes. Fikk også prøvd meg på å lappe dekk, det gikk overraskende bra. Er luft i det selv etter en uke 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #15 på: mai 29, 2018, 19:43:41 pm » |
|
Noe lekker et sted  Noen som har peiling på hva det på bildet er? Er det en gammel motorvarmer av noe slag? Sitter istedenfor for Holder på å montere ny forstilling og har fått demontert alt bortsett fra der rattstammen kobles sammen med styresnekka(?). Alt jeg finner at info på nettet viser at disse er skrudd sammen med bolt og mutter. Den jeg har ser ut til å være noe annet, helt avrundet, nesten som en halvkule. Noen som har peiling på hva dette er, og eventuelt hvordan jeg kan demontere det? Sitter og lurer på om jeg bare skal kutte av "boltene" og kjøpe ny foring + nytt sett med bolter.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #16 på: mai 29, 2018, 21:00:58 pm » |
|
Motorvarmer ja:) det som er halvmånen er kanskje gummiforingen?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #17 på: mai 30, 2018, 08:27:35 am » |
|
Motorvarmer ja:) det som er halvmånen er kanskje gummiforingen?
Ser ut til at det er en eller annen form for bolt flatt hode på ene siden, og rundt på andre. Det er jo mulig at det var noe mer der som har rusta vekk over noen tiår 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #18 på: mai 30, 2018, 08:28:10 am » |
|
Et bilde til.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #19 på: mai 30, 2018, 11:58:26 am » |
|
Hei det kalles hardy skive er lurt å bytte da Husk kjøp Tysk Kvalitet da og se på bolta om ikke er grav rust på de da
M
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
MCCCIIIS
Supermedlem
    
Innlegg: 994
Bosted: skien
|
 |
« Svar #20 på: mai 30, 2018, 12:02:28 pm » |
|
Et bilde til.
Den er klinka fast,så du må bore de ut og erstatte de med bolter
|
|
|
Loggført
|
Seaside VW klubb
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #21 på: juni 04, 2018, 13:31:22 pm » |
|
Hei det kalles hardy skive er lurt å bytte da Husk kjøp Tysk Kvalitet da og se på bolta om ikke er grav rust på de da
M
Et bilde til.
Den er klinka fast,så du må bore de ut og erstatte de med bolter Etter litt overbevisning med baufila og avtrekker så fikk jeg ut boltene. Blir fint med bolt og mutter der for seinere vedlikehold  Har litt trøbbel med å få fjærpakken inn i ny forstilling. Har stripset ytterenden (som jeg holder i) for å holde den litt på plass, men klarer ikke å vikle, vri og få den gjennom senter. Forøvrig en skikkelig grisete jobb(!). Noen som har noen tips til hvordan dette kan gjøres litt lettere? Forøvrig usikker på om det bare er fryktelig trangt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
    
Innlegg: 7577
Bosted: Nøtterøy
|
 |
« Svar #22 på: juni 04, 2018, 13:39:32 pm » |
|
Sett på strips i andre enden også for å holde fjørbladene samlet. det har ikke noen betydning om stripset sitter igjen inni røret etter montasje.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #23 på: juni 04, 2018, 14:03:52 pm » |
|
Sett på strips i andre enden også for å holde fjørbladene samlet. det har ikke noen betydning om stripset sitter igjen inni røret etter montasje.
Høres lurt ut, forsøker det 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #24 på: juni 05, 2018, 13:30:53 pm » |
|
Er det greiest å tørke alt sammen reint for gammelt fett før man setter inn fjørpakka? Har litt trøbbel med at det er svært trangt. Det går helt sikkert å bruke en hammer, men usikker på om det er beste løsning. Hvordan er det med gummitettningene, er det best å montere dem i forstillingsrøret først, eller tre dei på bærearmen for så å dunke bærearmen på plass med en gummihammer eller lignende? Ble mye spørsmål nå, er helt fersk på boble 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #25 på: juni 06, 2018, 08:21:51 am » |
|
Da ble det montert litt igår. Det gikk greit å montere fjærpakker og bærearmer, var litt i stuss på hvor tight det var, men med en gummiklubbe gikk det mye lettere. Monterte også spindler og styresnekke.
Det som gjenstår da er å skru inn fettnipler, og montere på bil igjen.
Smurte opp lagerne og bærearmene under montering. Hvilket type fett anbefales å bruke på forstillinga?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #27 på: juni 24, 2018, 19:50:52 pm » |
|
Da var den komt nedpå bakken igjen iallefall  Ser ut til at det må justeres litt mer, men ble mye bedre! Hvordan justerer man vinklene på bærearmene? Skal de være i samme posisjon (antall hakk) oppe og nede? eller bare fristille begge, jekke opp hjul, og så stramme?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
schei1
Nybegynner

Innlegg: 22
Bosted: Porsgrunn
|
 |
« Svar #28 på: august 22, 2018, 14:20:35 pm » |
|
Da var sol og sommer forbi. Ble jammen meg litt kjøring i sommer også.  noen bilder fra kveldstur her om dagen. Er fornøyd med felgene bak, men når den ble litt lavere foran, så ble det mye subbing. Usikker på felgbredde, men det står 195 dekk på alle 4. De råtne felgene som står foran nå er mer passlig bredde på, men dei har annen type innfesting for kapslene (ikke klips). Har smått demontert litt på en 1600 DP jeg fikk med. Har demontert alt til og med sylindre og stempler. Her er jeg på skikkelig tynn is, da det er learning by doing. Ut fra hva jeg kan se er det en AS21 (stemplet på sidene under støtstengsrørene) og sifrene 043 101 102 A (ingen anelse om hva disse betyr). Fra hva jeg kunne finne på google, så er dette en 74ish eller nyere motor og beregnet på innsprøytning? Den har mekanisk bensinpumpe og innsug til forgasser. Er det forskjell på disse ift produksjonsår, region eller lignende? Er dette noe å bruke som basis for prosjekt?
|
|
« Siste redigering: august 22, 2018, 14:32:45 pm av schei1 »
|
Loggført
|
|
|
|
|