mai 04, 2025, 20:13:06 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Noen bremsespørsmål 69mod  (Lest 2004 ganger)
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« på: august 22, 2008, 19:41:27 pm »

Hei.
Jeg har kjøpt en 69 boble, og er rimelig grønn på boble og bremser generelt.
kjørte litt med den, så forsvant bremsveska. regner med at det er Røret fra hovedpumpa og bakover da det var vått ved og under baksetet, mulig det er hovedpumpa i tillegg da det var litt vått ved pedalene, og litt på belgen på "stempelet". Tenkte å bytte røret selv og bytte sko rundt samtidig, da det tok jævlig dårlig bak før. Har kjøpt rør og sko på unneberg.

Spørsmålet er om det bare er den svære muttern i senter som må løsnes for å få åpna trommern, og om dette i det heletatt er noe å begi seg ut på selv dersom man er grønn?
Lurer også på hvorfor det er to bremselysbrytere?

Takker for eventuelle svar.
Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 22, 2008, 20:14:17 pm »

36mm må nok av! Denne er kjent for å sitte fast, så løys den med ein stoor latmansarm, og HJULA PÅ BILEN, samt håndbrekket på!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: august 23, 2008, 00:00:29 am »

To bremsekretser - på Bobla tennes bremselysene når bremsevæska settes under trykk. Mister du bremsevæske på den ene kretsen, tennes fremdeles bremselysene når du tråkker på pedalen. Jeg vil tro det er derfor det er to brytere.

Høres ut som du har en jobb foran deg med å bytte rør og hovedsylinder, ja. Vask forøvrig godt der det har lekket ut bremsevæske - bremsevæske eter metall.
Loggført
sussebass
Nybegynner
*
Innlegg: 45
Bosted: Tønsberg


Den aprikosmelerte typen.


Vis profil
« Svar #3 på: august 23, 2008, 12:32:14 pm »

Takk for svar.

Fikk åpna en av trommlene bak i dag, (gikk forøvrig lett som en svamp) der så det ok ut tror jeg. skoa var bare halvslitt, men kan det være noe annet i trommelen som gjorde at det bremsa dårlig bak? hvordan ser man om hjulsylinder er dårlig? lekker den da?
Mulig grunnen til at det bremsa bad bak bare var manko på trøkk pga sprekt rør/dårlig hovedpumpe?

Loggført

Mor hvordan lager man øllebrød?
Eldiablo
Seniormedlem
****
Innlegg: 286
Bosted: Hamar


Torgrim tlf. 970 71 771


Vis profil
« Svar #4 på: august 23, 2008, 16:59:20 pm »

Takk for svar.

Fikk åpna en av trommlene bak i dag, (gikk forøvrig lett som en svamp) der så det ok ut tror jeg. skoa var bare halvslitt, men kan det være noe annet i trommelen som gjorde at det bremsa dårlig bak? hvordan ser man om hjulsylinder er dårlig? lekker den da?
Mulig grunnen til at det bremsa bad bak bare var manko på trøkk pga sprekt rør/dårlig hovedpumpe?



Juster båndene litt utover
Loggført

(o\ ! /o) | o \/ o | (o)=|=(o) [o\|_|_|/o]

tWolf - Part of the AirWolfs crew
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: august 23, 2008, 23:58:29 pm »

Dårlige hjulsylindre kan nok lett bli litt fuktige av bremsevæske. Men har for eksempel bakre kretsen på hovedsylinderen vært dårlig, kan du antagelig ha fått for dårlig trykk på bremsevæska til bakbremsene også.

Høres uansett ut som om du bør gå over hele bremseanlegget på bilen - er jo snakk om både din egen og andres sikkerhet her, så er ikke verdt å ta noen sjanser.
Loggført
HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #6 på: august 24, 2008, 13:12:31 pm »

Et godt råd må være å få med en som har peiling på bremser første gangen, så går det mye lettere! Som tidligere nevnt er det her snakk om din egen og andres sikkerhet! Bremser og styring bør man ikke "tulle" for mye med uten at man er sikker, men vanskelig er det ikke, så god tid hjelper også mye! Når det gjelder bremsepumpene, så sjekk for rust eller bremseveæske under gummibelgene. Sjekk også at stemplene går ut og inn som de skal. Lykke til!  Gliser Gliser
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
herulf
Supermedlem
*****
Innlegg: 1265
Bosted: Lillesand



Vis profil
« Svar #7 på: august 26, 2008, 07:18:21 am »

Vsd dårlige bremser bak skift bremseslangene bak også da disse tetter seg etter elde..
Loggført

Herulf
47253505
hdettme@hotmail.com
Hvorfor kan ikke alle skrive i profilen hvor di bor?Hæ?
http://boblekameratene.forumakers.com/index.htm
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #8 på: august 27, 2008, 23:04:33 pm »

det kan hende stempla i sylinderen har rusta fast da lekker det ikke.dette har jeg selv erfart +tette bremseslanger.Gå over hele bremseanlegget du så er du helt sikker på att det blir ordentlig
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 31, 2008, 12:23:34 pm »

Helt enig med siste taler: skift alt av rør, slanger og pumper til nytt, det gir deg god nattesøvn. Koster forbausende lite og er en utrolig grei måte å ta vare på både deg selv og dine medtrafikanter.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!