roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« på: februar 18, 2018, 22:11:09 pm » |
|
Er dette et must? Eller er det opp til visse klasser? Evt hvilke anbefales?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #1 på: mai 31, 2018, 15:49:41 pm » |
|
Kom vel som krav i år på VW med turbomotor.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #2 på: mai 31, 2018, 16:09:59 pm » |
|
Biler med boxer motor som har sugemotor med bensin som drivstoff er untatt disse regler.
For motorer hvor en SFI spec svinghjulsbeskyttelse ikke finnes må svinghjulshuset utstyres med en beskyttelse produsert fra minimum 6,35mm stålplate som er sikkert festet i bilens bærende kontruksjon. Denne må omslutte clutchhuset 360°. Beskyttelsen skal ikke være boltet til motor, girkasse eller svinghjulshus og skal strekke seg minst 25mm foran og bak de roterende deler av clutch, trykkplate og svinghjul. Beskyttelsen kan være i to deler boltet sammen med minimum 2 stk pr side 10mm grad 8.8 bolter (3/8 Grade 5).
Her har NBF som vanlig bare "kopiert" amerikanske regler og ikke tenkt seg om. De svenske reglene er litt mer gjennomtenkte utifra det nye hvor man f.eks sier 6mm istedet for å konverte 1/4" til 6.35 når jeg er ganske sikker på man ikke får tak i stål på den tykkelsen. I tillegg har de litt annen ordlyd
Jeg er litt usikker på stående fot hvor fort man må kjøre før regelen inntreffer, men det kan se ut som om dette gjelder alle som skal lisensiere bilen sin og kjøre fortere enn 10.99
Fra det svenske regelverket står det 9.99 spesifikt:
Alla framhjulsdrivna eller tvärställda applikationer med koppling i fordon som kör 9,99 eller snabbare, för vilka ett svänghjulsskydd enligt SFI Spec 6.1, 6.2, 6.3 eller 9.1 inte finns tillgängligt i handeln, måste vara utrustad med ett svänghjulsskydd tillverkat av stålplåt med en minsta tjocklek på ¼ tum (6 mm). Skyddet måste omge hela kopplingshuset utom för området intill differentialen och drivaxlarna. Skyddet kan vara tillverkat i flera delar och i så fall ska delarna bultas eller svetsas samman. Om delarna bultas ihop ska varje skarv vara ihopsatt med minst två bultar. Då bultar används ska dessa vara minst 3/8 tum av grade 5 eller M10 klass 8.8. Svänghjulsskyddet ska monteras på motorn och/eller kopplingshuset med så många fästpunkter som möjligt.
|
|
« Siste redigering: mai 31, 2018, 16:18:52 pm av Trond Dahl »
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 4529
Bosted: Sandnes
:: DKL ::
|
 |
« Svar #3 på: juni 05, 2018, 18:48:00 pm » |
|
Snakket nettop en time med representant fra bilsportforbundet. Litt avklaringer ble vi enige om:
1. Reglene omtalt over gjelder ikke street legal. Ergo man må ikke ta hensyn til dette dersom man kjører under street legal klasser. Dette gjelder også 6.7 klassen.
2. For ET klasser (lisensierte biler) inntreffer regelen som tidligere nevnt for biler med boksermotor/turbo/lystgass, samt kjører fortere enn 10.99 da §622 overstyrer den generelle(§614 2.5) hvor det er "feil" og står 11.99. Sistnevnte skal de diskutere internt så det vil nok komme en endring på dette i fremtiden slik at dette blir samme verdi på begge steder
|
|
|
Loggført
|
Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014 Race car 9.49/236kmt@SCC 2017  "It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #4 på: juni 05, 2018, 20:14:26 pm » |
|
Takk!
Det sagt så er vel stålplate eneste økonomiske alternativet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #5 på: juli 05, 2018, 16:39:18 pm » |
|
Takk for svar.
Spør om en ting til.
Nødstopp, har elektronisk bryter på minusen, to brytere utvendig, er det noe bestemmelser på hvor dem skal sitte?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #6 på: juli 05, 2018, 20:09:12 pm » |
|
Takk for svar.
Spør om en ting til.
Nødstopp, har elektronisk bryter på minusen, to brytere utvendig, er det noe bestemmelser på hvor dem skal sitte?
Hvis de ber deg om å bevise at den funker med motoren igang, så sliter du likt som meg.. motoren stopper ikke  Men bak på bilen er fint.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #7 på: juli 05, 2018, 23:34:59 pm » |
|
Hehe.. Kjøpte en kjekk en på cartek, kobler den på minusen, knapp utvendig og innvendig.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
pWolf
Supermedlem
    
Innlegg: 1680
Bosted: Hamar
|
 |
« Svar #8 på: juli 06, 2018, 00:38:36 am » |
|
Hehe.. Kjøpte en kjekk en på cartek, kobler den på minusen, knapp utvendig og innvendig.
Har du en link ? 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
roadster72
Folkevognklubben
Seniormedlem
    
Innlegg: 490
Bosted: halden
jørn fra ostore Halden
|
 |
« Svar #9 på: juli 06, 2018, 10:26:37 am » |
|
Kjøpte den hos Stian Sørlie motorsport var det vel. Cartek Elektrisk xr heter den.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Boerge
Seniormedlem
   
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige
|
 |
« Svar #10 på: juli 06, 2018, 11:24:01 am » |
|
|
|
|
Loggført
|
Cowboys from Hell 
|
|
|
|