mai 04, 2025, 23:16:10 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Fra 6 v til 12v  (Lest 5278 ganger)
Glafisk
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Drammen

FERSK BOBLEEIER


Vis profil

« på: august 24, 2008, 11:14:23 am »

Lurer på om noen kan fortelle meg (i listeform) hav jeg må bytte for å bygge om fra 6v til 12v.

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #1 på: august 24, 2008, 11:38:40 am »

Dette veit eg;

Starter
Dynamo
Batteri...
Alle lyspærer!!

Sikkert fleire ting og..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Glafisk
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Drammen

FERSK BOBLEEIER


Vis profil

« Svar #2 på: august 24, 2008, 11:45:08 am »

Takk, har hørt noe om releer også....
men finner vel ut mer jo nærmere jeg kommer målet
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: august 24, 2008, 11:51:22 am »

Prøv å søk om emnet her på vwnorge! Det har vert MANGEN sånne tråder før...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Matti
Seniormedlem
****
Innlegg: 291
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: august 24, 2008, 12:05:18 pm »

-12v Dynamo
-Alle lyspærer
-12v Blinklysrelee- og hovedlysrelee
-12v tut
-12v Coil
-12v choke
-12v "chokepinne" (vet ikke hva det heter, den sitter på høyre side av forgasseren.)

Det var vel alt jeg byttet..
Loggført

(o\ ! /o)

HKE
Supermedlem
*****
Innlegg: 960
Bosted: Ottestad/Hamar


Hans Kristian tlf 95718916


Vis profil
« Svar #5 på: august 24, 2008, 13:45:03 pm »

Ikke glem viskermotor. Her har du flere muligheter til å bremse "overlydshastigheten" på viskerne.

Motstand i serie.2-4 ohm. Jeg kjøpte mine på den lokale TV reperatøren. Husk at de må tåle noen Watt da det går noen amp til viskermotoren. Eller så har Jøran http://vdub2you.com/shop/index.php?act=viewProd&productId=265 og Cip1 slike tilpasset 6-12 volt http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=ACC%2DC10%2D5754

Et annet alternativ er å bytte innmaten i motoren. Dette er den beste løsningen etter min mening, men de har vært utsolgt hos flere leverandører i lengere tid.

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D113%2D955%2D811%2DB


Eller du kan bytte hele mekanismen til en nyere modell, men da må du borre opp hullene litt i karosseriet og ha nye armer, og det ser  jo ikke helt tidsriktig ut da.

http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=VWC%2D113%2D989%2D955
Loggført

VW 1956 T1

"It don't have to shine, to be fine!!"
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: august 24, 2008, 14:28:38 pm »

.
« Siste redigering: februar 02, 2011, 12:47:12 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Glafisk
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Drammen

FERSK BOBLEEIER


Vis profil

« Svar #7 på: august 24, 2008, 16:11:54 pm »

Takker for alle tips og råd...
Loggført
66 bobla
Nybegynner
*
Innlegg: 46
Bosted: Hauge i Dalane, Rogaland



Vis profil
« Svar #8 på: august 25, 2008, 23:43:52 pm »

Leste i en bok at mye av det elektriske i 6v bobler er så kraftig laget at det tåler 12v. Du vil ikke få samme levetiden, men det virker. Starteren vil gå fortere rundt - starter fortere? Jeg har selv beholdt blant annet lysrele og tute. Blinklysreleet byttet jeg fordi det hadde tatt kvelden før 6-12v bytte. Vindusviskermotoren må jeg få montert på motstand. Tror en også må bytte svinghjulet over til stor type for å få 12v starter til å passe. Flere tenner. Den dingsen på forgasseren heter cut off valve.
Loggført
Knechten
Supermedlem
*****
Innlegg: 763
Bosted: Røyken



Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 26, 2008, 09:42:12 am »

Hvis ombyggingen er for at "ting ikke virker" med 6V, vil ikke ledningsnettet i bilen bli mye friskere med 12V batteri. Det er ikke 6V det er noe galt med, det er som regel ledningsnett og komponenter. Det finnes Optima batteri på 6V som fungerer minst like bra som 12V når alt er i orden. Verdien på bilen din vil også synke betraktelig ved ombygging til 12V.

PS! Folkevogner før 1967 skal IKKE ha cd spiller... Punktum  Blunker

SECHS VOLT POLITZEI
Loggført
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #10 på: august 27, 2008, 14:46:08 pm »

Ahhh. slik skriver du; Polizei.
Huff, har vært i kontakt med dem(også Grenz Polizei), bare ikke bli tøff i trynet så går det stort sett bra  Gliser
Har 6V selv og føler nå etterhvert at en ikke bør nevne 12V ? Har faktisk en radio 6V liggende som virker av alle ting, den er etter utsagn fra før 1960, da den ikke har FM ! Kul ting den radioen.
Dere er en tøff og standhaftig gjeng, kanskje jeg skal slå følge ?
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Glafisk
Nybegynner
*
Innlegg: 17
Bosted: Drammen

FERSK BOBLEEIER


Vis profil

« Svar #11 på: august 27, 2008, 18:06:19 pm »

Tanken bak ombygging til 12v kommer bare fra anbefalinger fra folk som har mer peilig på bil en meg. Jeg har ingen planer om å besudle bobla mi med cd-spiller og stygge høytalere. Jeg har en kurer-radio som kanskje får lov til å sitte på når jeg en gang blir ferdig med prosjektet mitt. Jeg har tross alt sparebobla
 Glad
Loggført
Eivind E
Supermedlem
*****
Innlegg: 529
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: august 27, 2008, 19:44:32 pm »

Det er vel ikke så mye vits med radio uansett, det putrer og bugger jo så mye fra motoren at man hører vel ikke så mye either way?
Loggført

65 Karmann Ghia @ 2332
66 1300 @ 1914
72 Doka @ 2.4
Cinq81
Seniormedlem
****
Innlegg: 254
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #13 på: august 27, 2008, 20:28:03 pm »

Motorlyden fra en luftkjølt VW er bedre enn all slags musikk spør du meg !  Liker også utsagnet til Knechten om at cd-spiller før -67 burde være forbudt ! Kunne ikke vært mere enig.
Loggført

63 Karmann Ghia Cab
Ketil S.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1710
Bosted: Bryne


Vis profil

« Svar #14 på: august 28, 2008, 13:54:27 pm »

Problemet for meg begynner med at den gamle radioen ikke har FM, dermed blir jeg jo trafikkfarlig når jeg hele tiden sitter å søker etter en kanal som gir litt lyd  Blunker
Får se om jeg får fatt i en oldtimer av en bærbar radio med FM.
Loggført

T1 1963
T1 1974 -03
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!