Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« på: desember 25, 2007, 15:04:09 pm » |
|
Jeg er da Tiburon82 fra VW2You  Dette er fra da jeg hentet bilen:  Bilen en 1300S fra det herrens år 1974 som jeg pusker litt med for tiden. Jeg gjorde en liten bytte handel høsten 06, da jeg byttet bort en 71 modell Variant i denne grønne 1300S'n. Fikk da en kjørbar bil på skilter med litt småskavanker. Bilen skulle inn til EU kontroll derfor avskiltet jeg den etter å ha brukt den fram til snøen kom  . Følelsen av og kjøre en slik bil var helt fantastisk å har samtidig funnet områder som jeg ønsket å forbedre. Litt om bilen: Den har hele sitt liv levd her oppe i Troms, hvor den ble kjøpt hos Normotor i Tromsø(Møller Bil Tromsø) i 1974. (skal oppdatere infoen frem til 1987 senere) I 1987 ble bilen kjøpt til Sørreisa av søskenbarnet til naboen, de hadde den i drift frem til 98 da det ble startet restaurering av bilen, jeg kjenner ikke hele restaurerings prosessen, men det kan se ut som at kanalene og quarterpanel er byttet. 2004 ga han opp bilen da den nesten var ferdig og solgte den til en kar i Tromsø. Han monterte bilen på en helg å lakket den i fullfart før han kjørte den på EU kontroll, hvor det ble påvist feil med langlysene og slakk i styringen, dette var 1er feiler som skulle ha vært rettet. Bilen har så vært brukt som en bil nr 2 til jeg overtok den høsten 2006. Hva har jeg gjort med bilen:Planen var at jeg skulle ha bilen ferdig til ny godkjenning våren 07, men pengboka har ikke strukket til. Jeg har skiftet ut endel deler, men er enda ikke i mål ut fra hvordan jeg ønsker å ha det. motoren lekker olje, som kommer av at støtstangrørene trenger å byttes, disse er kjøpt inn, men ikke montert. Motorvarmeren fra Defa er fjernet å erstattet med et nytt oljelokk, men gjengene er blitt så dårlig at jeg må montere lengere skruer for å holde oljelokket på plass. Varmepottene er også blitt byttet fordi overgangen mellom eksosen å varmepotta var helt rustet løs. Styresnekka er byttet, og ventilasjonruta på førerdøra er byttet. Jeg hadde lyst å få interiørlyset til å fungere, men det viste seg at sikringen var fjernet. Jeg fant en ny og monterte denne, da fungerte også langlysene  . Jeg fant ut at jeg ønsket å bytte oljen på girkassa å kjøpte inn det jeg trengte, men var ikke forberedt på hva som kom til å hende. Olja hadde ingen intensjoner om å holde seg i kassa, fordi pakkningene på pakkboksene ute ved bremsetromlene var utslitt, virket som han som hadde startet med restaureringen viste at disse var slitt, for nytt paknings sett fant jeg blandt delene. delene ble byttet og lekasjen er stoppet. Håper ikke at girkassen har tatt skade av at det ikke har vært nok gir olje. Felgene mine er ikke noe pent skue, derfor har jeg et sett som skal sandblåses å lakkes, dette er den billigste løsningen frem til at jeg kan kjøpe andre felger. Har ikke hatt noe skikkelig service manual til akkurat denne bilen, men heldig som jeg er så fikk jeg en bentley manual i julegave  Bilder kommer pluss mer info
|
|
« Siste redigering: desember 29, 2007, 23:33:49 pm av Eivind S »
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #1 på: desember 29, 2007, 23:37:14 pm » |
|
Byttet til høye stoler, men gulvet trenger ny lakk  En liten vask trengte den også  Å slik ble den  
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #2 på: januar 03, 2008, 11:07:47 am » |
|
Dette blir byttet - Pluggledninger - stift å rotor til fordeleren - støtstenger pluss foringene - 1300S merket - gir olje - motor olje - fremre girkasse feste - øyelokk Ting som allerede er byttet etter at jeg fikk bilen: - vifte reima - plugger - fordeler lokk - seter - vindusviskere -tank giveren - Girolje - pakkninger til pakkboksene på akslingen - ventil deksel pakninger - oljelokket, men er enda ikke tett - Styresnekka Jeg fikk tak i en 1600AD motor som hadde nesten nye varmepotter, disse er blitt byttet, men det viste seg at wiren som styrer spjellet på varmepottene er gåen, derfor blir det noe av det første jeg kommer til og starte med nå når hverdagen begynner å sige på. Skal bli flinkere å legge inn bilder av jobben jeg gjør.
|
|
« Siste redigering: januar 03, 2008, 11:18:13 am av Eivind S »
|
Loggført
|
|
|
|
JFP
Supermedlem
    
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
 |
« Svar #3 på: januar 03, 2008, 11:24:49 am » |
|
Veldig pen bil!!! Har sans for at du holder den original!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #4 på: januar 07, 2008, 15:07:20 pm » |
|
Motoren skal ut iløpet av uka, da blir det bytte av støtstangrør og rengjøring av motoren  Bilder kommer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Jon T
Supermedlem
    
Innlegg: 657
Bosted: Bergen
|
 |
« Svar #5 på: januar 11, 2008, 12:29:24 pm » |
|
kul bil
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #6 på: januar 12, 2008, 18:44:00 pm » |
|
Tidligere eier skulle hjelpe meg med å ta ut motoren, men har ikke hatt tid, så det blir utsatt litt. Tenkte jeg skulle begynne å slipe litt på lakken for å se om det blir bedre enn hva den er nå. Har kjøpt 2000 våtslipe papir  ellers er jeg veldig usikker på hva jeg skal gjøre med bilen, fordi den egentlig trenger full gjennomgang av alt
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phearson
Nybegynner

Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #7 på: januar 13, 2008, 21:50:31 pm » |
|
Bilen din ser kjempe fin ut i lakken, likte grønnfargen ekstremt godt. Kanskje bytte coil når du først er i gang med tenningssakene?
|
|
|
Loggført
|
1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
|
|
|
syver
Juniormedlem
 
Innlegg: 81
Bosted: geithus (buskerud)
tlf 46847022
|
 |
« Svar #8 på: januar 13, 2008, 22:19:33 pm » |
|
ett lite tips,istedenfor 2000 papir å vann prøv en røbbing som heter g3 farekla, denne finnes hos de fleste lakkverksteder.
|
|
|
Loggført
|
1303s 73mod 1300 67mod honda accord aerodeck 86mod volvo v70 2,0t 04mod
|
|
|
Dollen
Medlem
  
Innlegg: 154
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #9 på: januar 14, 2008, 09:39:29 am » |
|
Finn bil, om du skal ta ut motoren så er ikke det proble og gjøre alene. 2 mutrer og 2 bolter kjør jekken under dra ut motoren og senk ned. 
|
|
|
Loggført
|
Trond Eirik Bruvik Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også?  TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #10 på: januar 14, 2008, 13:23:21 pm » |
|
Skal prøve med den billigste måten først  har allerede kjøpt våtslipe papir  Jeg har desverre en skade i høyre armen, derfor tør jeg ikke begynne med motorbytte alene. Også har jeg det ikke travelt med å ta ut motoren, er enda mange mnd til jeg kan begynne å bruke bilen 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Dollen
Medlem
  
Innlegg: 154
Bosted: Egersund
|
 |
« Svar #11 på: januar 14, 2008, 14:49:59 pm » |
|
Da så  hvor i landet holder du til ?
|
|
|
Loggført
|
Trond Eirik Bruvik Alle har sin smak som de liker, jeg respekterer din smak, da kan vel du respektere min også?  TATT FRA VWSERVICE:"The bitterness of the bad quality remains long after the joy of the low prices is forgotten"
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #12 på: januar 14, 2008, 20:15:16 pm » |
|
Jeg holder til i Nordens Paris (Tromsø) 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #13 på: januar 15, 2008, 23:58:54 pm » |
|
Nå som jeg skal ut med motoren å bytte støtstangrørene, burde jeg bytte stempelringer?? Etter at jeg prøvde sylen på de mest vanlige rustplassene, fant jeg litt i innerskjermen foran på førersiden. Er det da mest hensiktsmessig og kun lappe i eller sette inn en ny sveisedel slik som denne : 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Phearson
Nybegynner

Innlegg: 31
Bosted: Kongsberg
|
 |
« Svar #14 på: januar 16, 2008, 00:31:24 am » |
|
Jeg hadde gjort det hvis jeg var deg. Hvis du er så langt nede i motoren kan du jo også likegjerne gjøre det? Husk også å hone sylinderene :p
|
|
|
Loggført
|
1973. 1303S Bruksbil/Germanlooker prosjekt
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #15 på: mai 13, 2008, 19:27:59 pm » |
|
Det er utrolig hva en hyggelig samtale kan skape av problemer  Nå skal dere høre, da jeg overtok bilen var det olje lekasje fra oljelokket på motoren, så jeg fant ut at jeg likegodt kunne bytte ut "motor varmeren" med et vanlig lokk. kjøpte pinbolter å lokk av Karl Fredrik på unneberg, jeg klarte jo selvfølgelig å rote bort halve posen med pinbolter så det ble sånn halvt om halvt.  I vinter har den stått og lekt ut all den fine olja , har jo ikke fått kjørt noe med bilen fordi økonomien sparka bein på meg i fjor sommer. Etter et besøk av en kammerat fant vi ut at grunnen til at det fortsatt læk var at silen ikke var helt som den skulle være fordi den var tatt ut å satt inn så pass mange ganger, ringen var ikke like rett som den engang var. Ny telefon ble gjort til Karl Fredrik for å bestille inn nye pinbolter  og oljesil, fortalte han at jeg ville ha alle pinboltene, Mr. Unneberg-bil stusset litt på det jeg spurte etter, for i hans hode var det en gjennomgående pinbolt med låsemutter på innsiden som skulle holde fast olje"klokka" og silen. Den skrudde jeg jo ut da jeg byttet oljelokket. Så den var jo ikke der Dermed sitter jeg her med en halv meter med snø som falt i natt og klør meg i hode for å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med motor til boble bilen min. Vil jo ikke ødelegge mer enn jeg trenger hehe  Status på motor siden her i vinterland: AS motor står i bilen mangler en mutter inne i motoren, og lekk støtstangrør. AD motor står hjemme, uten forgasser,svinghjul og clutch. AD motor står her i byen, uten varmepotter, eksos,forgasser å lekk støtstangrør. hva gjør jeg 
|
|
« Siste redigering: mai 13, 2008, 19:32:26 pm av Eivind S »
|
Loggført
|
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #16 på: mai 13, 2008, 21:28:04 pm » |
|
Fin og grønn bil 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
HaraldL
Seniormedlem
   
Innlegg: 250
Bosted:
|
 |
« Svar #17 på: mai 13, 2008, 22:56:32 pm » |
|
Er ikke lett å velge da man har så mange muligheter.... Men bilen ser da hel og fin ut i lakken må jeg si. Dog skader det sikkert ikke med litt vannsliping  Ser du har byttet til høye stoler i mellomtiden.... rent estetisk er det neppe noen oppgradering, men du verden så mye sikrere. Jeg følger godt med i speilet da jeg bremser...
|
|
|
Loggført
|
x 1961 Type 1 Gulf Blue 'Hard Drop Bugs' x 1984 Type 2 (T3) 1,6 TD
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #18 på: juni 16, 2008, 20:05:20 pm » |
|
Da har jeg solgt bruksbilen min, og skal ta i bruk bobla som har stått uten skilt siden jeg kjøpte den. Hva er viktige punkter for at bilen skal kunne gå gjennom en EU kontroll?
Jeg har byttet demperne
ny olje på girkassa, nye pakkninger på akslingen bak.
nytt oljelokk å sil. pluss olje
har ikke rørt bremsene, men er dette noe NAF vil justere hvis jeg ber de om det.
hmm, hva mer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Martin
Supermedlem
    
Innlegg: 12506
Bosted: vestfold
|
 |
« Svar #19 på: juni 16, 2008, 20:19:08 pm » |
|
Fin og grønn bil  litt høy en den er jaggu grønn å fin ja. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #20 på: juni 16, 2008, 20:21:28 pm » |
|
kommer etterhvert det martin
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Eivind 1300S
Juniormedlem
 
Innlegg: 98
Bosted: Tromsø
|
 |
« Svar #22 på: juni 26, 2008, 20:39:54 pm » |
|
Etter kontroll av EU i morgen. Fikk 2 2er feil, løst batteri, og feilt lysbilde på venstre lykta. lykta mangler et gummi feste, og det andre var ute av sporet.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|