Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« på: desember 04, 2018, 09:02:12 am » |
|
Jeg vurderer å sette på Empi skiver bak (og standardskiver foran med 5x130) på min 67 1500 T1. Det er jo ikke noe TUV papirer på dette men hvordan stiller BTS og bilverksteder seg til dette? Jeg regner med å ha org eller tilsvarende motor, i allefall ikke mer enn 80-90 hk på sikt.
Forøvrig samme med Puma med senkespindler....
Noen som har erfaringer med godkjenning av dette?
En annen ting er jo selvfølgelig ved uhell/ulykke, hva kan skje hvis/når det oppdages at bil er ombygd?
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
    
Innlegg: 4146
Bosted: Tønsberg
|
 |
« Svar #1 på: desember 04, 2018, 11:08:44 am » |
|
I de "gamle" dage var der Møller skriv på det ene og det andet. Der var der en anbefaling fra VW i Tyskland sammen med TÜV der sagde god for 90-100 heste på standard 1303 skivebremser. Det samme var der med pumaforstillingen, men bare i standard bredde.
Men, pre 71 biler skal jo egentlig ikke have andet dokumentation end at delene du bruger på bilen ER til den bilen. Altså at man ikke bruger dele der er produsert til andre biler, men rent faktisk kan dokumenteres som via et delekatalog. Jeg havde med CSP-boken og VW Heritage kataloget til type 1 når jeg var på Biltilsynet med min '55. Jeg fik ikke brug for noget af det jeg havde med, men det er nu som det er. Hellere være godt forberedt, og helst forhåndssøk på det du vil. Jeg aftalte med tilsynsmesteren her lokalt at jeg skulle gøre bilen færdig og kommer og vise den da det var import fra Sverige og totalt sat i stand.
|
|
|
Loggført
|
"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
|
|
|
BERGER
|
 |
« Svar #2 på: desember 04, 2018, 12:20:21 pm » |
|
Det blir stadig litt lettere med slikt. Det viktigste er at delene du benytter er fra en seriøs produsent og at du har kvittering på kjøp av delene. Søke først er alltid best. Her er info plukket opp på nett nylig, ikke en sikker kilde, men det ligger vel noe bak som det sikkert er noe i 
|
|
|
Loggført
|
 This is my simple religion: -Be cool -Don't be an asshole
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #3 på: desember 04, 2018, 23:18:09 pm » |
|
Har akkurat snakket med en inspektør hos SVV. Han sa følgende: Senkespindler er å foretrekke fremfor Puma, da styregeometrien forblir original. Har noe skriv fra Møller som omhandler skivebremser, bytte av motor fra 13-1600, Puma. Kan og sende deg kontaktinfo til en på SVV som kan svare på det du lurer på. Men det er nok stor forskjell på de forskjellige kontrollstasjonene.
Send meg en mail, eller en PM med mail adresse så skal jeg sende deg div info.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #4 på: desember 05, 2018, 01:10:53 am » |
|
Tusen takk folkens for konstruktive innspill!! Det er alltid best å få ombygginger godkjent så vil prøve å gå den veien. 
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #5 på: desember 08, 2018, 01:10:52 am » |
|
Fikk godkjent Boblen min i dag med motor, senk, bremser og hjul. Og det er helt andre forhold hos SVV nå en tidligere.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Kjell Tormod Brekka
Supermedlem
    
Innlegg: 584
Bosted: Kragerø
|
 |
« Svar #6 på: desember 08, 2018, 01:36:54 am » |
|
Gratulerer, moro! Håper du fikk godkjent det du ønsket.
Det blir jo helt annerledes når man faktisk kan få godkjent ting etter logisk sans og sunn fornuft og ikke kun med de rette papirene.
|
|
|
Loggført
|
Tlf 993 67 911 Seaside VW- Club ‘67 T1 1500 ‘67 912 Coupe +Div andre ‘67 prosjekt
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #7 på: desember 09, 2018, 00:09:05 am » |
|
Takker. Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av. Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
 |
« Svar #8 på: desember 10, 2018, 10:09:25 am » |
|
Takker. Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av. Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?
Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock.. En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty.
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart 
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
    
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
 |
« Svar #9 på: desember 10, 2018, 23:38:08 pm » |
|
Takker. Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av. Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?
Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock.. En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty. Nei, men jeg spurte heller ikke hvorfor. Skal sende de en mail å høre om de har noe regelverk på det. Det er nye bile som kommer med dette fra fabrikk?
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
    
Innlegg: 1324
Bosted:
|
 |
« Svar #10 på: desember 11, 2018, 00:23:04 am » |
|
Takker. Ja det jeg hadde bygget om av bremser, hjul, motor og senk ble godkjent, men Line-Lock`n måtte av. Har du fått sent avgårde en mail til SVV da?
Gav de noen god grunn til line locken? Det finnes jo typegodkjente biler med line lock.. En ekstra bryter for å aktivere line locken, som du ikke når fra førerplassen burde jo være plenty. Nei, men jeg spurte heller ikke hvorfor. Skal sende de en mail å høre om de har noe regelverk på det. Det er nye bile som kommer med dette fra fabrikk? Er nye biler med dette fra fabrikk. Mustang og noen bmwer har det
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Pål.H
Medlem
  
Innlegg: 174
Bosted: Nord for Oslo
(o\ /o) og (o= =o) og [o*o]
|
 |
« Svar #11 på: november 17, 2020, 16:46:35 pm » |
|
Blåser litt liv i denne. Det var dagen på Risløkka for gjennomgang og forventning om godkjenning av bremser, senkespindler og alternative dekk og felger. Tuv bremser fra Kerscher med skiver foran ny master og hjulsylindre bak. Etter en hyggelig gjennomgang av mangler fra siste Visning kunne jeg kjøre hjem med god følelse at bilen nå var godkjent. Var en ryddig prosess med SVV, dokumentasjon er nøkkelen. Planen blir nå å bygge om med skiver også bak og godkjenne dette. På veien hjem følte nok frøkna seg litt tøffere og skiftet farge👹
|
|
« Siste redigering: november 17, 2020, 16:55:31 pm av Pål.H »
|
Loggført
|
|
|
|
|