KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« på: august 28, 2008, 00:43:57 am » |
|
Er i gang med ett motorprosjekt til min ny innkjøpte Notchback. Kjøpte denne uten motor , så må stå på for å få testet den litt før snøen kommer Sparekniven jeg er , så kommer jeg til lage ett Cheap'O motorprosjekt av en HELT std 2,1 WBX med turbo og IC++ maks realistisk byggekostnad 10-15.000.- maks realistisk effektuttak 220-250hk./300-350nm moment + kjørbar motor, noe som bør forsvare overskriften Relativt miljøvennlig blir den også da jeg kommer til å bruke E-85  Begynner med en 2,1 WBX kjøpt hos høggern for 1000.- Fulgte med benzinopumpe og lednningsnett. bruker det originale eksos anlegget så langt det går... 2 fluer i en smekk da litt av tanken er å "ytnytte" eksos/innsug mest mulig ala std oppsett , for å opprettholde det gode bunndraget det er i en std WBX , for så få litt mere på toppen via turbo Har en Garret T3 turbo , kjøpt på mantorp for 800Sek sammen med noen flenser etc. Denne vet eg fungerer da den er brukt på min turbo oval tidligere. Har begynnt på eskso anlegget, nesten ferdig. Glemte kameraet , så bilder kommer senere.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
patrick
Medlem
  
Innlegg: 151
Bosted: oslo/kristiansand
-65 panel -74 panel -86 syncro
|
 |
« Svar #1 på: august 28, 2008, 00:57:25 am » |
|
spennende. har flere wbx`er 112i liggende. kunne tenke meg å bygge noe tilsvarende. hvor mye plass tar dette i motorrommet? kan man bygge dette i en caravelle som den originalt sitter i? evt en bay?
10-15lapper er innefor rimelighetens grenser. hva må kjøpes inn utenom turbo og sikkert ny kam?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #2 på: august 28, 2008, 01:00:51 am » |
|
jeg har faktisk hattdet i bakhodet for også ha mulighet for å bruke denne i T3... mulig denne motoren blir laght ut for salg til våren. du får følge med videre i tråden ,  men ett form for innsprut med tilbehør , intercooler + en del dingser trengs
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #3 på: august 28, 2008, 01:09:44 am » |
|
her sjekkes lagerslark på turbo , så langt det lar seg gjøre 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #4 på: august 28, 2008, 09:25:49 am » |
|
Sikkert dumt spørsmål Jørn, men hvorfor vil du holde på WBX-toppene? Jeg jobber med en wbx selv, men da omgjøring til bruk av T1 syl, 044 topper.
Bare nysgjerrig på for og mot...
Lasse
|
|
« Siste redigering: august 28, 2008, 09:39:10 am av Lasse `65 »
|
Loggført
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #5 på: august 28, 2008, 13:33:06 pm » |
|
Jeg skal ha motoren vannkjølt. da det gir store fordeler med å holde temperaturer i sjakk. Spesielt når man kjører turbo og høykompresjon i tillegg. Skal bruke denne til banekjøring etterhvert så all kjøling man kan få er velkommen dessuten er det fine og store kanaler på WBX toppene . selvom ventiler ikke er av største sorten 34/40
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #6 på: august 28, 2008, 13:40:13 pm » |
|
Se på Skinne... han klarer å få 850hk ut av AMC sine originaltopper..
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
Lasse `65
Supermedlem
    
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim
LUFTLIGA`N
|
 |
« Svar #7 på: august 28, 2008, 13:56:51 pm » |
|
Jeg skal ha motoren vannkjølt. da det gir store fordeler med å holde temperaturer i sjakk. Spesielt når man kjører turbo og høykompresjon i tillegg. Skal bruke denne til banekjøring etterhvert så all kjøling man kan få er velkommen dessuten er det fine og store kanaler på WBX toppene . selvom ventiler ikke er av største sorten 34/40
Skjønner. Takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Der_Butzelmann
Supermedlem
    
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø
The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!
|
 |
« Svar #8 på: august 28, 2008, 14:08:09 pm » |
|
Se på Skinne... han klarer å få 850hk ut av AMC sine originaltopper..
Med flytta ventilstyringer og 48X38 ventiler vel å merke, dersom det er samme oppsett som tidligere. WBX toppene har stort potensiale, det er det ingen tvil om. Hatten av for Skinne, og gudd løkk tu Tangen med nok ett spennende cheap`o prosjekt. Hvilke stempler tenker du å bruke forresten, og hvilket ladetrykk satser du på?
|
|
|
Loggført
|
-73 1303S WBX -69 Buggy, kort -91 T4 Multivan -04 Touran
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #9 på: august 28, 2008, 16:46:31 pm » |
|
motoren skal ikke åpnes(så fremt det ikke er noe galt) dvs bone stock, 10,5:1 i komp. 1 bar i første omgang
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Vw1302s
Seniormedlem
   
Innlegg: 442
Bosted: Skoppum
|
 |
« Svar #10 på: august 28, 2008, 17:26:01 pm » |
|
Dette er spennede! og bedre blir det nok  Jeg skal følge med her, for jeg har selv tenkt på en wbx 112i i bobla. Her kan en da få mye inspirasjon. Lykke til videre, og håper på jevnlige oppdateringer. 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
    
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo
Hvilken makalös manick
|
 |
« Svar #11 på: august 28, 2008, 17:27:26 pm » |
|
motoren skal ikke åpnes(så fremt det ikke er noe galt) dvs bone stock, 10,5:1 i komp. 1 bar i første omgang
Er det E85 som tillater deg å "turborisere" med en såpass høy komp?
|
|
|
Loggført
|
10.41 / 1641 / 2015 - 2016.
- Det er lettere å ape enn å skape -
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #12 på: august 28, 2008, 17:29:24 pm » |
|
håper på det . og ha kontroll på tenning
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #13 på: august 29, 2008, 19:52:16 pm » |
|
noen pic's startet med å ha turbo helt til venstre i motor rom.....  
|
|
« Siste redigering: august 29, 2008, 20:02:26 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #14 på: august 29, 2008, 19:53:54 pm » |
|
så ombestemte jeg meg og flyttet det helt til høyre.... for deretter å flytte det litt til venstre igjen. så der blir den nå DEtte fordi denne motoren skal kunne passe inn i f.eks en T3 eller bay senere. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #15 på: august 29, 2008, 19:55:21 pm » |
|
noen bil der av grenrør under ifra. skal sandblæses så fort det er ferdig sveist. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #16 på: august 29, 2008, 19:57:07 pm » |
|
så blei det lyddemper på plass, med rustfrie bend/rør fra containeren hos en rekesalatfabrikk (takk fetter) 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #17 på: august 29, 2008, 20:00:18 pm » |
|
for å lage adapter til tuboen , brukte jeg støpejærnsklumpen som sitter på 2,1 exosen og sveiste fastt en flens på den. målet er å ha dette delbart/letter demonterbart , derfor noen skjøter her og der. 
|
|
« Siste redigering: august 29, 2008, 20:03:24 pm av KnastenradUndKnotenblech »
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Tistlo
Supermedlem
    
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss
Wer will, der kann
|
 |
« Svar #18 på: august 29, 2008, 20:46:07 pm » |
|
Du får ting til å sjå so enkelt ut  Stå På 
|
|
|
Loggført
|
-tlf. 97419035 T-Mek AS
|
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #20 på: august 29, 2008, 21:54:02 pm » |
|
24 timer...sover ca 8 av de.har ikke kjerring eller unger  tistlo---har kun brukt vinkelsliper , meterstokk(øyemål) og sveiseapparat sålangt 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #21 på: september 01, 2008, 22:51:38 pm » |
|
begynnt på rørlegging til intercooler. Skjøtet røra med maskeringstape. Oppgraderer til Racingtape hvis budsjettet holder. 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #22 på: september 01, 2008, 22:54:19 pm » |
|
kjøpte ett feilprodusert halvfabrikat av en alutank fra magsracework for 150.- Skal bli tank til den intercoolerene som er vannkjølt. fikk prøvd litt Alu tig også. blei ikke så halvgæærnt 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
FUSENTAST
Supermedlem
    
Innlegg: 648
Bosted:
Trønder i eliksir
|
 |
« Svar #23 på: september 01, 2008, 22:55:53 pm » |
|
begynnt på rørlegging til intercooler. Skjøtet røra med maskeringstape. Oppgraderer til Racingtape hvis budsjettet holder.
Bruker du frysetape på kjølinga...? Selv har jeg teipet forstillinga mi med noe gjengetape som jeg har smurt tapetklister på... billig tape...men man må smøre tykt på....
|
|
|
Loggført
|
SCREWDRIVER #1
|
|
|
mags
|
 |
« Svar #24 på: september 01, 2008, 22:57:36 pm » |
|
T3 Kompis,Hvem blir først ditt 
|
|
|
Loggført
|
Good Work ain`t cheap Cheap work ain`t good Mags 90508914.
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #25 på: september 01, 2008, 22:58:58 pm » |
|
har noen etiketter beregnet for fryseprodukter, vurdere de sterkt , men litt mere tidkrevende å legge på da de må overlappes 50% , for å få 100% tetting, minst.
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
KnastenradUndKnotenblech
|
 |
« Svar #26 på: september 01, 2008, 23:01:01 pm » |
|
"det blir meg det" 
|
|
|
Loggført
|
-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
|
|
|
Race-buggy
Supermedlem
    
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet
boblekameratene
|
 |
« Svar #27 på: september 01, 2008, 23:02:53 pm » |
|
meget interesang tråd detta, er det gamle bilen til Tekken du monterer detta i
|
|
|
Loggført
|
Race-buggy. black bullet-59 boble
|
|
|
RZR-Andy
Supermedlem
    
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen
www.regenstadt.com
|
 |
« Svar #28 på: september 02, 2008, 10:51:32 am » |
|
Absolutt, og mange lure knep til å spare noen slanter der man kan 
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
    
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet
|
 |
« Svar #29 på: september 02, 2008, 10:54:14 am » |
|
"det blir meg det"  Eier du en turbomatet t1?
|
|
|
Loggført
|
Speed is no substitute for direction
|
|
|
|